Yamaha WR450 F -03

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Har ett problem med min nyinköpta Yamaha WR450 F.

Har precis köpt ett nytt batteri eftersom den inte funkade att starta med el-starten när jag köpte den.

Men jag tror inte det är batteriet som är felet då det här sker när man försöker starta den:

När man trycker in startknappen, klickar endast reläet (Startreläet) som sitter under sadeln till en gång. Reläet står alltså inte och "rappar". Utan klickar bara till en gång.

Startmotorn låter inget alls.

Så frågan är om det på nåt smidigt vis går att mäta upp reläet eller startmotorn? Kanske startmotorn bara har "hängt" sig?

För direkt när jag satte i batteriet i morse så gick faktiskt startmotorn runt. Hojen startade alltså nästan. Men då tänkte jag att batteriet kanske inte var fulladdat, så jag laddade det och försökte igen, men då uppstod ovanämnda fenomenet.

Kanske är så tråkigt att startmotorn är trasig?? Men vill inte riktigt tro det ännu. Då det som sagt nästan funkade (Startmotorn gick runt) att starta den i morse, samt när jag var och köpte den i söndags.

Att kicka igång den går utan problem.

Vore väldigt tacksam för alla svar & idér jag kan få.
 
Last edited:
har samma problem, fast min klickar konstant som ett "krrrrrrrrrr"

att springa igång och köra några km brukar få rätt på den!

Har dock inte haft tiden att gå djupare in med det än eftersom den funkar när de behövs i stort sett,
 
Använd en startkabel eller annan grov kabel kopplad till plus på startmotorn och "dutta" mot plus på batteriet, går den runt är startmotorn hel.
 
Använd en startkabel eller annan grov kabel kopplad till plus på startmotorn och "dutta" mot plus på batteriet, går den runt är startmotorn hel.


Bra idé! Det ska jag testa.

MEN, jag mätte på plus på startmotorn när jag tryckte på startknappen och då blev det 12v där :( Så det verkar väl kanske som att startmotorn är pajj alternativt har hakat upp sig då:confused:

Tänkte även försöka kolla upp så att jordanslutningen på startmotorn är OK. Kan dock inte se den när jag kollar på den..
 
Last edited:
har samma problem, fast min klickar konstant som ett "krrrrrrrrrr"

att springa igång och köra några km brukar få rätt på den!

Har dock inte haft tiden att gå djupare in med det än eftersom den funkar när de behövs i stort sett,

OK. Men funkar det inte att starta med kicken för dig då?
 
Felet ligger förmodligen hos startmotorn. Då reläet släpper igenom 12v när man trycker på knappen.

Så det får bli till att plocka loss den.. Känns dock lite bökigt, då den sitter lite dumt till.
 
Nu har jag plockat ner startmotorn.

Men vad är det egentligen man bör kontrollera med den? Vad är det liksom det "brukar" vara för fel?

Anslutning för 12v+ och - ?

Tacksam för lite idéer.
 
Nu har jag plockat ner startmotorn.

Men vad är det egentligen man bör kontrollera med den? Vad är det liksom det "brukar" vara för fel?

Anslutning för 12v+ och - ?

Tacksam för lite idéer.

Är det inte bara att motorn står i ett lite småjobbigt läge för att startmotorn ska orka överhuvudtaget?
Hjälper det att dra kicken lite när det blir så?

Tror inte det är startmotorn. Men gör ren den nu när den ändå är ur.
Rensa mellanrummen i kollektorn och blås ur allt koldamm. Putsa kollektorn sen. Se även att kolen är ok.

Kolla sen även pyspiggen (vad heter den på riktigt?) på kammen så inte den hoppar ut för mycket = sliten.
Ja, lite mer jobb men gör det när du kollar där.

Det gjorde min svårstartad.
En annan orsak till att den var svårstartad var att den 95oktaniga bensinen redan innehåller 10% etanol från vissa leverantörer.
V-power blev mycket bättre.

Dal-Mausen
 
Precis som ovanstående inlägg nämner kan det mycket väl handla om autodekompen på kammen. Kanske rent av så att ägare innan har monterat YZ-kam på den vilket har mindre nock och därmed reducerar kompen mindre i samband med start.
 
Är det inte bara att motorn står i ett lite småjobbigt läge för att startmotorn ska orka överhuvudtaget?
Hjälper det att dra kicken lite när det blir så?

Tror inte det är startmotorn. Men gör ren den nu när den ändå är ur.
Rensa mellanrummen i kollektorn och blås ur allt koldamm. Putsa kollektorn sen. Se även att kolen är ok.

Kolla sen även pyspiggen (vad heter den på riktigt?) på kammen så inte den hoppar ut för mycket = sliten.
Ja, lite mer jobb men gör det när du kollar där.

Det gjorde min svårstartad.
En annan orsak till att den var svårstartad var att den 95oktaniga bensinen redan innehåller 10% etanol från vissa leverantörer.
V-power blev mycket bättre.

Dal-Mausen


Så här ligger det till.

När jag köpte hojen så försökte säljaren att starta den via elstarten, men det gick inte. Jag hörde dock att startmotorn gick.

Då gissade vi på att batteriet var dåligt så jag åkte och köpte ett nytt morgonen därpå. Efter jag monterat i det, testade jag att starta den via elstarten, och då gick det nästan.

Då tänkte jag att batteriet kanske inte är laddat, så jag laddade det lite, och försökte sen. Och sen dess har startmotorn inte gett ifrån sig ett ljud.

Jag har lyckats starta den via kicken och kört några hundra meter, och sen försökt med elstarten igen, men det funkar inte heller..

Vad menar du med pyspiggen? Första gången jag skruvar isär en startmotor :)

Ingen som har en enklare guide eller bilder på hur man bör gå tillväga?

Hur vet man t.ex. om kolen är bra eller inte?

Precis som ovanstående inlägg nämner kan det mycket väl handla om autodekompen på kammen. Kanske rent av så att ägare innan har monterat YZ-kam på den vilket har mindre nock och därmed reducerar kompen mindre i samband med start.

Hmm...:confused:

Innebär det att det inte ska gå att starta med elstarten?
 
Last edited:
Jag har försökt ringa runt till ca 20 "bilverkstäder" men har inte fått något riktigt svar av någon.. Så då ställer jag frågan här i hopp om svar.

Ska försöka vara så tydlig jag kan.

1.Nu har jag tagit isär startmotorn

2. När jag plockar isär delen där kolen sitter i ser jag att de två kolbitarna som + och - är anslutna på inte riktigt hålls kvar på platsen de ska vara i, utan de fjädras liksom ut några mm så att man inte kan trycka tillbaka startmotorn.
Ska det vara så eller ska kolbitarna sitta "längst in" i hållaren?

3. Sen läste jag på ett annat forum (dock var det rengöring av startmotor på en scooter) men antar att det är samma princip, att på "kommutatorn" eller kollektorn eller vad det nu kallas, på de kopparyttorna som kolbitarna sitter runt ska man kunna mäta mellan "alla de röda pilarna" som det står i den här texten:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=26456

Och där ska det vara lågt motstånd mellan alla "koppar-bitar". Nu är det som så att jag mätt mellan alla de och mellan de flesta är det runt 9-30 ohm. Men mellan en av dem och de andra är det inte ens kontakt.

Betyder det att startmotorn är pajj?

Väldigt tacksam för svar.
 
Hej
Vet inte om jag är rätt ute men min elstart på min KTM 450EXC fungerar toppen när man kickat igång och kört en stund. Annars är den rent omöjligt att få igång trots laddning med intelligent laddare etc.
Går att få igång om jag har den ansluten mot "dum" laddare och då startar.
Inte så att du har svag start-ström??
Så jag kör att jag kickar igång och sen när man blir trött och kanske får stopp *host* i skogen så får man använda feg-starten
 
Det är pilligt att få tillbaka "startmotorn" till kolen. De fjädrar ut för att de ska fjädra ut mot kollektorn allt efter de slits ner.

Sen så ska du som sagt slipa "kopparbitarna" så de blir fina.
Men du måste även skrapa rent mellan dem i 0,5mm-spåren så det inte ligger gamla kolrester där med annat jox som leder ström mellan "kopparbitarna. När du gjort det så känn efter att det inte blivit små grader på "kopparbitarna" som gör att kolen slits ner på kort tid.

Efter det mät igen.

Hur ser anslutningspunkterna ut där kablarna till starmotorn sitter?
Putsa dem med.

Dal-Mausen
 
Brukar finnas möjlighet att låsa fast kolen med en liten nål eller liknande innan man trär det rotorn för att sedan ta bort nålen och låta kolen fjädra ner.
 
Det är pilligt att få tillbaka "startmotorn" till kolen. De fjädrar ut för att de ska fjädra ut mot kollektorn allt efter de slits ner.

Sen så ska du som sagt slipa "kopparbitarna" så de blir fina.
Men du måste även skrapa rent mellan dem i 0,5mm-spåren så det inte ligger gamla kolrester där med annat jox som leder ström mellan "kopparbitarna. När du gjort det så känn efter att det inte blivit små grader på "kopparbitarna" som gör att kolen slits ner på kort tid.

Efter det mät igen.

Hur ser anslutningspunkterna ut där kablarna till starmotorn sitter?
Putsa dem med.

Dal-Mausen

Ska precis åka hem till min far och rengöra den, så får vi se.

anslutningspunkterna mot kopparbitarna har jag märkt på två st bitar är lite lustiga, liksom "glappa" trycker man ner anslutningen mot kopparbiten får jag kontakt mot de andra kopparbitarna.
Misstänker att det SKULLE kunna vara felet.

För jag antar att det ska vara "kontakt" mellan alla kopparbitarna?

Brukar finnas möjlighet att låsa fast kolen med en liten nål eller liknande innan man trär det rotorn för att sedan ta bort nålen och låta kolen fjädra ner.

Precis, det får bli någon sådan lösning. Men det är nog inga problem :tummenupp

Funderade bara över om det skulle vara så eller om de skulle sitta fast i innersta läget. Men det svarade ju ovanstående på :)

Har du kollat detta?
http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-303319.html

Känt problem på just 03-modellen, jag har inte råkat ur för det ännu......

Ja det är ju ett alternativ att uppgradera.

Men känner du till "Woodruff key" problemet de skriver om?:confused:
 
Last edited:
Hållt på för fullt hela dagen med startmotorn, precis när jag tänkte montera ihop allt så föll kolet för + loss från koppartråden.. FAN

Får det väl bli att köpa nytt kol. Vart man nu gör det??

Sen kanske det inte funkar ändå.. puuh..
 
Någon som skulle kunna tala om vad man bör serva hojen med för intervall om man kör med det som motard?

Som sagt en Yamaha WR450 -03.

Antar att det inte behöver vara lika täta servicar som när man kör grus/skog, eller misstar jag mig?
 
Jag skulle säga att du ska serva den oftare om du bara kör asfalt. Olja och filter var 10:e timme och kolla ventilspelet varannan gång?
 
Jag skulle säga att du ska serva den oftare om du bara kör asfalt. Olja och filter var 10:e timme och kolla ventilspelet varannan gång?

Olja och filter tänkte jag nog byta var 5e typ. Men vektilspel däremot. De vet jag inte riktigt hur man går tillväga. Någon som har en bra guide?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top