Yamaha Ténéré 700

View attachment 486210
Till er som tankar direkt tankvarningen kommer fram. Kört 40mil med full packning och passagerare. Hade 1 liter kvar i tanken lite drygt. Detta på småvägar i 70-100 tempo.
rätt imponerande faktiskt.
Borde läsa instruktionsboken men.. Vad innebär trip 1 och 2, samt går det att nolla? Har inte ens ställt in klockan på min hoj efter drygt ett års ägande.
 
Dom dubbla tripparna är väl en "rally-homage" till dom som kör på roadbook

Inte för att jag tror att dom använder orginltrippmätarna ändå, men kul finess, kostar inget
 
Dom dubbla tripparna är väl en "rally-homage" till dom som kör på roadbook

Inte för att jag tror att dom använder orginltrippmätarna ändå, men kul finess, kostar inget
Dubbla trippmätare har typ alla fordon idag. Ett för senaste tankningen och en för aktuell resa eller liknande. På hd heter det trip a och b
 
Dubbla trippmätare har typ alla fordon idag. Ett för senaste tankningen och en för aktuell resa eller liknande. På hd heter det trip a och b
Precis, jag kör med samma koncept.
Nollar alltid den ena trippen vid tankning, och den andra brukar jag nyttja för att ha lite rolig koll på dagens, eller hela resans sträcka.
 
Morsan Toyota från millennieskiftet har också två, en för när den servades och en för när den tankades senast.
 
Fan vad fint min T7:a går nu i skogen / grusväg. Jag rek alla att leka med fjädringen bak lite. Först satte jag den ”för hårt” så man kan hitta ”sweet spot” sedan. Lite hårdare än orginal för mina 80kg blev reultatet. Man kan ev mäta sig fram men jag tycker man ska prova lite med.

Så himla avslappnad körning idag, så sköj!
 
I Tyskland finns det både Explore- och Extreme edition:
Lyckades inte luska ut vad, förutom den höga framstänkan, som skiljer en Explore mot den vanliga.
 
Intressant, är inte så insatt, finns inte explore och extreme i Sverige alltså?

Blev nyfiken och körde en googleöversättning (det blir som det blir) på båda, ifall nån mer vill veta skillnaderna ?

Snabb översikt Explore, skillnad mot standard..​

  • Modifierad 43 mm KYB inverterad gaffel 190 mm slaglängd
  • Fjärrjusterbar stötdämpare, slaglängd 180 mm, 20mm kortare än standard.
  • Lägre sitthöjd
  • Förbättrat vindskydd
  • Välj mellan hård eller mjuk väska
  • Quick Shift System med speciella inställningar
  • 5-tums TFT-färgskärm med smartphone-anslutning
För mer info, bläddra ner och växla sida där det stå 1/12

‐-------------------

Snabb översikt Extreme​

  • Fullt justerbara 43 mm KYB inverterad gaffel med 230 mm slaglängd
  • KYB stötdämpare med reservoar, 220 mm slaglängd
  • 5 tums TFT-skärm med tre layouter
  • Rallysäte i ett stycke med låg profil
  • Hög enduro framskärm
  • Lättviktsfotpinnar i titan
  • 690cc CP2 fyrtaktsmotor
  • ABS, justerbar i tresteg
  • Ergonomisk 16 liters bränsletank
  • LED-belysningssystem och USB-port
För mer info, bläddra ner och växla sida där det stå 1/12

 
Ny hjälm beställd! En LS2 MX 701. Aldrig att jag kör offroad igen med en integralhjälm. Ska bli så gött att ha en riktig offroad-hjälm med goggles på så man slipper imma. Sen om man vill köra mer på landsväg så finns ju visiret också.

Efter min Norge-resa på TET i regn med rally däcken vill jag åter igen hylla den här maskinen. Fan vad den äter grus/hål/stenar etc. Har ju tränat en del och hastigheten är ju inget ändamål men nu kör jag runt 60-70km/h på de flesta grusvägar etc och känner ett oerhört förtroende för hojen. Ståendes så är den ju viktlös och det känns ibland som att man skulle kunna bränna över ett 40cm djupt hål i 100blås utan att det skulle märkas. Hehe
 

Bifogat

  • 5B9580A0-3946-43A8-8B48-183F9949341F.jpeg
    5B9580A0-3946-43A8-8B48-183F9949341F.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 22
Ny hjälm beställd! En LS2 MX 701. Aldrig att jag kör offroad igen med en integralhjälm. Ska bli så gött att ha en riktig offroad-hjälm med goggles på så man slipper imma. Sen om man vill köra mer på landsväg så finns ju visiret också.

Efter min Norge-resa på TET i regn med rally däcken vill jag åter igen hylla den här maskinen. Fan vad den äter grus/hål/stenar etc. Har ju tränat en del och hastigheten är ju inget ändamål men nu kör jag runt 60-70km/h på de flesta grusvägar etc och känner ett oerhört förtroende för hojen. Ståendes så är den ju viktlös och det känns ibland som att man skulle kunna bränna över ett 40cm djupt hål i 100blås utan att det skulle märkas. Hehe

Jag köpte en MX701 Carbon direkt när den kom ut. Jag är sjukt nöjd med allt förutom att spaken till solvisiret kan kärva ibland och behöver en dos silikonspray då och då. I övrigt tyst, bekväm, välventilerad och snygg (tycker jag..). DSC067511.jpg
 
Jag köpte en MX701 Carbon direkt när den kom ut. Jag är sjukt nöjd med allt förutom att spaken till solvisiret kan kärva ibland och behöver en dos silikonspray då och då. I övrigt tyst, bekväm, välventilerad och snygg (tycker jag..). View attachment 487940
Jag föll för looken och sedan fick den helt otroligt högsta betyg i ljudtest. Endast 96db vilket piskade HJC rpha 91 tom. Solvisiert ska gå längre ner också vilket jag vill ha samt att det vanliga visiret inte har ”hack”.
Många features som passar mig. :) kul att du är nöjd.

Min Caberg Evo Drift som jag har nu är jag INTE nöjd med, sämsta hjälmen jag haft. Obekväm, dåligt visir, dålig ventilation och otroligt högljud/brusig. Helt världelös. Så är den stor som en ballong också.
 
Jag föll för looken och sedan fick den helt otroligt högsta betyg i ljudtest. Endast 96db vilket piskade HJC rpha 91 tom. Solvisiert ska gå längre ner också vilket jag vill ha samt att det vanliga visiret inte har ”hack”.
Många features som passar mig. :) kul att du är nöjd.

Min Caberg Evo Drift som jag har nu är jag INTE nöjd med, sämsta hjälmen jag haft. Obekväm, dåligt visir, dålig ventilation och otroligt högljud/brusig. Helt världelös. Så är den stor som en ballong också.
Jag tror du kommer bli toppennöjd! Jag fick forma min med knogen lite fram i pannan efter att ha fått ont på långkörning i början. Den blev inte bättre efter 600 mil så då tog jag saken i egna händer. Efter det är den lysande!
 
Jag tror du kommer bli toppennöjd! Jag fick forma min med knogen lite fram i pannan efter att ha fått ont på långkörning i början. Den blev inte bättre efter 600 mil så då tog jag saken i egna händer. Efter det är den lysande!
Jag beställde en S. Har alltid haft S i storlek på alla hjälmar men hört att just LS2 kan vara aningen liten i storleken. Så jag är mentalt redo för att ev behöva returnera för en storlek L även fast min lillskalle bara mäter 56cm i omkrets.

Tips om man får ont i pannan är att ta en skruvmejsel och rulla handtaget lite hårt där fram. Gjorde susen på min Caberg som hade en hotspot fram.
 
Tips om man får ont i pannan är att ta en skruvmejsel och rulla handtaget lite hårt där fram. Gjorde susen på min Caberg som hade en hotspot fram.

Baksidan på en sked brukar vara perfekt att mosa bort tryckpunkter med.

Jag hade en hjälm som tryckte på två ställen i pannan så det såg ut som om hornen försökte komma ut, det löste jag med en sked vid ett tillfälligt stopp då jag höll på att bli tokig på hjälmfan, efter det var den underbar
 
Har också finjusterat med baksidan av en sked. Har alltid en punkt mitt på högt upp på pannan (typ där luggen var för 20år sedan).
Där får jag tryckmärke på alla nya hjälmar
Det tar några försök att få till det tar bara lite i taget
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top