Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag kommer från Yammavärlden med min R6, R1 och XS. Det man har lärt sig är att varvtalet ska upp! Desto mer desto roligare. :)
Ska fixa Rally sadeln och jag tror att man sitter sjukt bekvämt på denna om man är lång jämfört med sportisar och andra customs. Tror inte man kan begära mer av en hoj innan man får sätta sig i bilen. :)
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Många menar att T7 har för lite pulver. Men det är för dom förmodligen inte vågar varva sin hoj. Cp2 motorn som sitter i T7 behöver varv för att det ska hända grejer. När man väl lärt sig köra T7 så är den sjukt underhållande och kapabel. Att toura med är den enligt mig enda grejen som den gör sämre. Pga stenhård sadel. Men det går ju att fixa.

Jag vet inte riktigt om jag håller med.
Det är ju bottenvrid denna motorn har. Är rätt död på högre varv. Var samma med min Mt-07. Köpte denna pga bottenvridet jag hade i just min gamla mt07.

Ang sadeln så är det nog individuellt.
Tycker sadeln är kanon. Visserligen cyklar jag mkt mtb, och där kan vi snacka om obekväma sadlar
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Många menar att T7 har för lite pulver. Men det är för dom förmodligen inte vågar varva sin hoj. Cp2 motorn som sitter i T7 behöver varv för att det ska hända grejer. När man väl lärt sig köra T7 så är den sjukt underhållande och kapabel. Att toura med är den enligt mig enda grejen som den gör sämre. Pga stenhård sadel. Men det går ju att fixa.
Håller med om det.
Den är även en fantastisk tourer med en lite högre ruta, och som du säger så är sadeln inte jättebekväm.
Men när det gäller komfort så är ju allting relativt, men jag ska fixa med bekvämare sadel till nästa säsong.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag får alltid ont i högra knä/höft före handleder och röv. Så en obekväm sadel bara är ju lyx. ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jävligt dum fråga men antar att ni som kör Tenere 700:an är nöjda med hur den är på landsväg? Offroad är ju kul men jag kommer säkert köra 80% landsväg.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jävligt dum fråga men antar att ni som kör Tenere 700:an är nöjda med hur den är på landsväg? Offroad är ju kul men jag kommer säkert köra 80% landsväg.
Ja, som sagt var så lovordar jag den högre rutan för touring, makalös skillnad.
Men originaldäcken funkar riktigt bra på asfalt, och har lång livslängd, fick 1500mil ur framdäcket, och drygt hälften ur bakdäcket, och då kör jag säkert 50% asfalt.
Och dom däcken har jag bra känsla i på asfalten, så man törs köra på i kurvor och rondeller.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har lite funderingar på att börja med ett däck för asfalt och grus/skogsslingor mer än offroad och gyttja. Men standard kanske duger ändå.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, som sagt var så lovordar jag den högre rutan för touring, makalös skillnad.
Men originaldäcken funkar riktigt bra på asfalt, och har lång livslängd, fick 1500mil ur framdäcket, och drygt hälften ur bakdäcket, och då kör jag säkert 50% asfalt.
Och dom däcken har jag bra känsla i på asfalten, så man törs köra på i kurvor och rondeller.
Vilka däck? Orginal? Och vad är det för däck?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag skulle nog säga att original duger för att färdas på grus och asfalt. Men vill man åka fort på grus så är original framdäck rent av obehagligt då det släpper utan att kommunicera alls. Men det finns lika många åsikter om detta som det finns T7 ägare
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det sitter Pirelli Scorpion Rally STR både bak och fram som original, och jag har fortsatt med det konceptet.
Okej, de kanske är mer offroadiga än de ser ut?
 

Bifogat

  • pirelli scorpion.jpg
    pirelli scorpion.jpg
    158 KB · Visningar: 21

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Okej, de kanske är mer offroadiga än de ser ut?
Vad jag hört så ska de vara riktigt kassa... Jag hade satsat på något annat... Hittills är mina favorit Rallz bak men har vara testat TKC80 fram.. Anakee Wild ska vara bra fram också..
Notera att jag inte ägt T7'an..
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alla moderna däck är ju ok enligt mig. Hur kör man med en T700 för att känna att däcken är begränsningen? Möjligtvis att det slirar i en gyttjehög men knappast tracktion på asfalt eller grus.

Detta är en åsikt från mig som inte ens har kört offroad så jag menar inte att jag har rätt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alla moderna däck är ju ok enligt mig. Hur kör man med en T700 för att känna att däcken är begränsningen? Möjligtvis att det slirar i en gyttjehög men knappast tracktion på asfalt eller grus.

Detta är en åsikt från mig som inte ens har kört offroad så jag menar inte att jag har rätt.
Jag tänker på kurvtagningen på asfalt som en del.
Där tycker jag att originaldäcken är bra, jag känner när gränsen börjar nås.
I lera är dom inte bra helt enkelt, det är för "smala" försänkningar i mönstret, så dom sätts igen ganska omgående.
Men helt ok på grus, och så gillar jag livslängden.
Mitas Dakar var bra på lösare underlag, men livslängden var bara ca 400mil på bakdäcket.
Det var trist att behöva fundera hela tiden när man skulle på lite längre semestertrippar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Intressant. Själv kör jag alltid för sakta på landsvägen/asfalt i kurvorna för att känna att man tappar fäste pga däcken. Dock kan man ju slira om man kör i hästskit eller rullgrus med hård broms etc. Fast det kanske räknas också.

Låter ju perfekt att däcken funkar bra på asfalt. Nu ska jag bara sluta vela och ut och provköra. Finns en inne på Yamaha Center i Mölndal som jag ska klämma på. :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Alla moderna däck är ju ok enligt mig. Hur kör man med en T700 för att känna att däcken är begränsningen? Möjligtvis att det slirar i en gyttjehög men knappast tracktion på asfalt eller grus.

Detta är en åsikt från mig som inte ens har kört offroad så jag menar inte att jag har rätt.
På grus vill du ha ett glest mönster fram så du känner att du litar på framänden , men kör du 50/50 grus asfalt så blir det nog bra för på asfalt vill du inte ha crossdäck . kompromiss som vanligt när det gäller däck
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan, Pol Tarres är 2m lång! Hojen ser ju inte ens liten ut under honom. Detta är ju asgrymt då jag tycker att många hojar görs för spanjorer på 160cm och ej skandinaver på 185cm+
Fasen vad bekvämt jag (188cm) måste sitta på den.

 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top