Yamaha Ténéré 700

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Yamaha har sagt att de vill se Tenere i tävlingar. Jämfört med prototypen måste finnas katalysator. Uppdaterad fjädring, steering damper, GYTR ECU hoppas jag på. Blir inte den trevligaste touring hojen men med ett extra par hjul borde vara smidigt att att byta från offroad. Och iden måste vara tävla mot race ready KTM etc.
I vilka tävlingar körs de större offroadarna? Skulle gärna sett en storklass i Dakar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Yamaha har sagt att de vill se Tenere i tävlingar. Jämfört med prototypen måste finnas katalysator. Uppdaterad fjädring, steering damper, GYTR ECU hoppas jag på. Blir inte den trevligaste touring hojen men med ett extra par hjul borde vara smidigt att att byta från offroad. Och iden måste vara tävla mot race ready KTM etc.
Undrar om det är KTM 690 el 890 som skulle vara konkurrenten?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tyvärr känns teneren mellanmjölk där trots att jag vill gilla den 30-35 ponnys mindre än 890 och mindre hardcore än 690/701 så blir den en som försvinner i mängden tyvärr ,vill ha men ändå inte då den inte når målet riktigt utseendet gillar jag mer än dom två andra det är det andra det stuper på om Yamaha vill jämföras med dom två
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nån här som ägt både tenere 700 och Husqvarna 701 enduro och kan säga för och nackdelar med hojarna?
Hojen ska användas till dagsturer på både asfalt och grus. Kan bli 30 mil aktiv asfaltskörning såväl som 15 mil i skog och grus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har ägt en t700 2020 och 701enduro 2021och nu en 890adr. Jag älskade 701e men den fick gå pga jag har för långt till grus o skog men den hojen är grym. Hade t700 innan och det är inte jämförbar. Stötdämpningen är mycket sämre och den är tyngre och med en effekt som saknar 20hk. Saknar den inte.
Jag köpte nu en 890adr då den klarar lång transport med komfort men jag saknar min 701e. Har dock bara kört 20mil med 890n
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag har ägt en t700 2020 och 701enduro 2021och nu en 890adr. Jag älskade 701e men den fick gå pga jag har för långt till grus o skog men den hojen är grym. Hade t700 innan och det är inte jämförbar. Stötdämpningen är mycket sämre och den är tyngre och med en effekt som saknar 20hk. Saknar den inte.
Jag köpte nu en 890adr då den klarar lång transport med komfort men jag saknar min 701e. Har dock bara kört 20mil med 890n

Tack för svaret! A då går nog 701 bort eftersom körningen troligtvis blir 85% asfalt och då platsar nog tenere bättre. Ktm går nog tyvärr bort då kvaliten verkar vara allmänt dålig överlag på så dyra cyklar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tack för svaret! A då går nog 701 bort eftersom körningen troligtvis blir 85% asfalt och då platsar nog tenere bättre. Ktm går nog tyvärr bort då kvaliten verkar vara allmänt dålig överlag på så dyra cyklar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du måste testköra båda, T700 är inte en dålig hoj men när du fixat det där Yamaha har snålat på så har du betalat för en 790/890 men saknar 20-30hk och dessutom saker som faktiskt är bra såsom farthållare...den saknade jag mycket på T700. Att inte erbjuda det som tillval är dåligt på en hoj som T700.
Jag stod i samma kval o höstas då jag sålde min 701e men jag kunde inte köpa T700an igen, den är en bra hoj men det är inte en färdig offroadhoj på samma sätt som 890 o 790. Jag kikade på om jag skulle bygga om en T700 då fjädringen är det som faktiskt är riktigt dåligt men det var inte värt pengarna så det fick bli en 890adr på höstens rea.
Tycker nog inte skillnaden mellan 701 o T700 är superstor på asfalt. Detta då T700ans sadel är helt värdelös, den är som att sitta i en grop och du har dålig kontakt med hojen, man måste byta mot en bättre sadel. Det som jag upplever som jobbigt med 701 är att man saknar vindskydd och vibrationer i styret och även där måste du byta ut sadeln och då blir det riktigt bra. Dock är Yamahas sadel 2x så dyr..... Men har du 40km transport innan grus är det jobbigt med en 701.
Min nästa grushoj blir en riktig 450rally..det får bli släp dit man ska...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Honda AT då? Mer pulver, bra utrustning och kvalitet så du kan sova på nätterna.

Underskattad hoj i klassen, du får en nästan ny för samma pengar.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Du måste testköra båda, T700 är inte en dålig hoj men när du fixat det där Yamaha har snålat på så har du betalat för en 790/890 men saknar 20-30hk och dessutom saker som faktiskt är bra såsom farthållare...den saknade jag mycket på T700. Att inte erbjuda det som tillval är dåligt på en hoj som T700.
Jag stod i samma kval o höstas då jag sålde min 701e men jag kunde inte köpa T700an igen, den är en bra hoj men det är inte en färdig offroadhoj på samma sätt som 890 o 790. Jag kikade på om jag skulle bygga om en T700 då fjädringen är det som faktiskt är riktigt dåligt men det var inte värt pengarna så det fick bli en 890adr på höstens rea.
Tycker nog inte skillnaden mellan 701 o T700 är superstor på asfalt. Detta då T700ans sadel är helt värdelös, den är som att sitta i en grop och du har dålig kontakt med hojen, man måste byta mot en bättre sadel. Det som jag upplever som jobbigt med 701 är att man saknar vindskydd och vibrationer i styret och även där måste du byta ut sadeln och då blir det riktigt bra. Dock är Yamahas sadel 2x så dyr..... Men har du 40km transport innan grus är det jobbigt med en 701.
Min nästa grushoj blir en riktig 450rally..det får bli släp dit man ska...

Kommer köra asfalts dagar också och då kan det lätt bli 30 mil så en 701 blir alldeles för inriktad på grus tyvärr. Tror fjädringen räcker långt över min nivå på grus/skogs körning på t700 och håller man höga varv så räcker ju effekten också. Är nog inte hojen som begränsar körningen på varken t700 eller nån av ktm hojarna utan föraren i mitt fall har hellre en pålitlig hoj jag kan bränna ut i skogen med än en jag behöver lämna in för haveri titt som tätt nu


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Honda AT då? Mer pulver, bra utrustning och kvalitet så du kan sova på nätterna.

Underskattad hoj i klassen, du får en nästan ny för samma pengar.

Kört at och de blir lite för klumpiga om man vill lämna grusvägen och åka lite skog med tyvärr. Sen är prisskillnaden rätt stor om du vill ha en at som är nyare än 18-19


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, vi är helt klart olika hur vi använder sakerna.
Jag har inga bekymmer med att fjädringen begränsar mig på min Tenere, som är helt standard.
Men Mingves nyttjar den helt klart på ett annat sätt, så det har med var vi befinner oss i utvecklingen.
Men jag jag kör ju med korvlådor också.
Dock uppskattar jag att den inte är så tung när jag är på lite mindre stigar.
 

fainamo

Medlem
Gick med
28 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2021 T7 Rally
T7 blir mellanmjölk så klart. Bättre fjädring o byta däck räcker för mig att åka lite offroad. Bor i centrala Stockholm utan garage. Vill man åka offroad på riktigt är en 450 överlägsen så klart. Kollade på WR450 men vill inte mecka hela tiden och c 4mil till närmaste endurospår. Jag väger 90kg....är man 75-80kg borde standard fjädringen funka ok.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
T7 blir mellanmjölk så klart. Bättre fjädring o byta däck räcker för mig att åka lite offroad. Bor i centrala Stockholm utan garage. Vill man åka offroad på riktigt är en 450 överlägsen så klart. Kollade på WR450 men vill inte mecka hela tiden och c 4mil till närmaste endurospår. Jag väger 90kg....är man 75-80kg borde standard fjädringen funka ok.

Jo för enbart offroad är ju såklart en 450 att föredra men som allround hoj är det ju helt värdelöst. Teneren känns som en vettig allroundmaskin som man kan köra aktivt på både asfalt och grus med utan problem. Alla har väl sett hur pol tarres handskas med sin tenere för att förstå att begränsningarna sitter mestadels i föraren


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Rally replica eller ombyggd egen? :hjarta
Tyvärr kostar en factory replika för mycket så det får bli ett hemmabygge. Men det är nog ett bra tag bort.
Jag är verkligen inte en expert men jag kan säga att om jag känner skillnaden på stötdämpning så gör nog alla det...
Med det sagt så är som sagt T700 inte en dålig hoj men man måste veta vad man köper.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kommer köra asfalts dagar också och då kan det lätt bli 30 mil så en 701 blir alldeles för inriktad på grus tyvärr. Tror fjädringen räcker långt över min nivå på grus/skogs körning på t700 och håller man höga varv så räcker ju effekten också. Är nog inte hojen som begränsar körningen på varken t700 eller nån av ktm hojarna utan föraren i mitt fall har hellre en pålitlig hoj jag kan bränna ut i skogen med än en jag behöver lämna in för haveri titt som tätt nu


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om valet står mellan en 701 och Teneren så är väl en vanlig 660R mitt i prick?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top