Yamaha R9 - Release 2024

Du menar att R9 är dyr? Att den kommer ersätta och kosta lika mycket som dagens R1?
Nej att den kostar lika mycket gör den inte såklart är väl -70 i pris och minus 70 hästar
men det är ett steg ner i teknik/utveckling/effekt jämfört med det den ersätter (r1 )det kommer man aldrig från -finare chassi fjädring men samma motor som mt09 och den är trevlig i mt09 men …,,nej känner lite som laidback skrev i ett senare inlägg

Men…är det någon som har påstått att R9 ersätter R1…? Att så inte är fallet är ju hyfsat uppenbart utifrån respektive spec…? Och något sådant har väl inte Yamaha själva påstått heller…?

Att R1 och vissa andra literklubbor inte längre säljs till gatkunder i Europa beror på att unionens hårda emissionskrav kombinerat med sviktande försäljning gör att tillverkarna inte längre tjänar pengar på dessa hojar. Inte på att 70 hästar färre och billigare komponenter på något sätt skulle vara bättre.

Både ja och nej. Literklubbor sålde otroligt bra under hela 2000-talet, i princip fram till den lilla finanskris som inträffade runt 2008 någon gång. Sedan har det gått trögt. Försäljningen mitten 2010-tal var nere på en tiondel och mitten 2020-tal är tyvärr bara runt en hundradel av fornstora dagar.
SKIT, trist !

Men…är det någon som har påstått att R9 ersätter R1…? Att så inte är fallet är ju hyfsat uppenbart utifrån respektive spec…? Och något sådant har väl inte Yamaha själva påstått heller…?

Att R1 och vissa andra literklubbor inte längre säljs till gatkunder i Europa beror på att unionens hårda emissionskrav kombinerat med sviktande försäljning gör att tillverkarna inte längre tjänar pengar på dessa hojar. Inte på att 70 hästar färre och billigare komponenter på något sätt skulle vara bättre.
Nej det har dom visserligen inte påstått men utgången blir ju sån ändå när en fasas ut och en ersätter och r9 blir ju just en ersättare.
literklubbor har nog aldrig varit någon vinstmaskin för tillverkarna alls även om dom sålt bättre mängder i andra länder än här så är det små hojar som säljer mängden

literklubbor har nog aldrig varit någon vinstmaskin för tillverkarna alls även om dom sålt bättre mängder i andra länder än här så är det små hojar som säljer mängden

Raceinspirerade sjufemtio och literklubbor har varit ett av de bäst säljande segmenten under hela åttio, nittio och 00-talet. I princip från introduktionen av 85’ GSX-R fram till den lilla finanskris som inträffade runt 2008. Då hände något som bröt trenden och fick kunder att gradvis fly från dessa hojar till andra segment.

Hårdare emissionskrav är en del av debacklet eftersom det gjort hojarna uppenbart dyrare. Att klara dessa krav med hundra literhästar är busenkelt. Att klara samma krav med tvåhundra literhästar är svårare. Att klara samma krav med tvåhundratjugo literhästar är helvetes jävulskt svårt. Vilket direkt reflekterar sig i försäljningspriset. Jämför det genomsnittliga försäljningspriset på GATREGGADE literklubbor och hur detta har dragit iväg bara under de senaste åren. Vissa tillverkare ser ingen affärside i att lägga på 100.000 SEK på priset för att kunna konkurrera på en minskade marknad. Därför säljer de inte längre GATREGGADE literklubbor.

Man ska inte heller sticka under stol med att motorcykelmarknaden har utvecklats. Nu finns fler och betydligt mer detaljerade segment jämfört med förr. Då köpte alla utom rena touringåkare en literklubba av sitt favoritmärke, även om man inte var bandagsåkare eller ens en outlaw som uiiilade och knäskrapade på gatan. Nu finns helt plötsligt flera segment som passar dessa kunder väldigt mycket bättre, utan att de behöver skämmas på ett touringhärke.

Man ska inte heller sticka under stol med motorcykelvärldens största problem - den åldrande skaran förare med nära noll återväxt av youngsters. Kunder åldras såväl som utvecklas. Den som absolut behövde en 85’ GSX-R 750 i tjugoårsåldern kanske inte vill eller ens kan köra motsvarigheten som sextioåring år 2025…?

Du menar att japanerna som vanligt är lite efter..? :hihi
Nej, mera att de som vanligt tar efter. :tungan
Nu får du ge dig, Yamaha har väl aldrig kopierat en Rojal Enfield…?

Rätt, det var inte "Built Like a Gun, Goes Like a Bullet " som kopierades av "Let the Good Times Roll" men oavsett original eller kopia så var de båda så dåliga så man sänkte dem i sjön. :hihi

En tillverkare hade "The Best Motorcycle in the World"
så en samtida hade "The Fastest Motorcycle in the World" följt av en asterisk där det stod "This is a fact, not a slogan" lite två fingrar :crash
(Motsvarar ett finger för er som är amerikaner.)

1759612368518.png

two-finger-salute-up-your-arse.gif

Men tillbaka till ämnet, det vore intressant att provköra en R9 och se hur mycket sämre den är jämfört med en GSXR 750 från 1997 med "bara" 130 hästar.
Den R9 de tävlar med har över 140 hästar, långt från en R1, och färre än en vanlig äventyrSHoj har men om den varvar mer än 10 tusen ser jag inte.
Den kommer upp i 250 kph som både den jag körde och Gixxern, men verkar ha bättre vrid än Gixxern precis som den jag körde.

1759613096124.png

Men nu vet du väl att man kör med broschyren! :fakta

Att 99,674% av alla spåttåjare skulle vara snabbare med en R9 än med en R1 runt en bana spelar INGEN ROLL. Den gör inte 300 km/h längs en raksträcka. Allt som räknas.

Med vänlig hälsning,

Att 99,674% av alla spåttåjare skulle vara snabbare med en R9 än med en R1 runt en bana spelar INGEN ROLL. Den gör inte 300 km/h längs en raksträcka. Allt som räknas.

Med vänlig hälsning,
😂fyfan va dryg du är i en del inlägg orka😴 - allt kretsar inte kring toppfart om det är det du växt upp med -trippel/r4 skiljer mycket i hur dom levererar ponnysarna .
motorkaraktär känsla osv spelar in men i din värld får man välja färg thats it eller?
Om man vill ha tvin/trippel/stånka/r4 /boxer spelar ingen roll kanske känns som sh är bumseklubbens skramlahadel numer tyvärr

Med vänlig hälsning,
Ungefär som en rolig sak som hände mig förra helgen.
Stog och tvättade min ZX-10R på garageuppfarten när en liten kille (typ 6-8år) cyklar förbi. När han ser motorcykeln cyklar han in på uppfarten och säger "wow hur fort går den?" det lyser i ögonen.
Ärlig som jag är säger jag "den är ganska slö"
Jaha suckar han och vänder & cyklar vidare.

Stog och tvättade min ZX-10R på garageuppfarten när en liten kille (typ 6-8år) cyklar förbi. När han ser motorcykeln cyklar han in på uppfarten och säger "wow hur fort går den?" det lyser i ögonen.

Kollade han inte ens på hastighetsmätaren? :va

Med vänlig hälsning,

fyfan va dryg du är i en del inlägg orka - allt kretsar inte kring toppfart om det är det du växt upp med -trippel/r4 skiljer mycket i hur dom levererar ponnysarna .
motorkaraktär känsla osv spelar in men i din värld får man välja färg thats it eller?
Om man vill ha tvin/trippel/stånka/r4 /boxer spelar ingen roll kanske känns som sh är bumseklubbens skramlahadel numer tyvärr

Haha jag får väl gnälla på att folk bara gnäller? :D

Med vänlig hälsning,

Samma upplevelse fast det var 1999. Det var ju något väldigt nytt med en LCD-skärm för hastighet så det enda man såg på en parkerad hoj var den analoga varvräknaren. Två smågrabbar kommer fram och tittar storögt. Den ena sträcker på sig för att se instrumentet och han ser lite konfunderad ut, funderar några sekunder och vänder sig till sin kompis med stora ögon...

"-Kolla!!! Den går ju 14 000...."

Med vänlig hälsning,
R9 är såpass bra att den nu har blivit varvtalsbegränsad i Supersport VM, från 11800 ner till 11000 v/min vilket är ganska mycket när man tävlar. På Aragon går nu R9 helt jämt med Ducati.
Sen kan man alltid spekulera i vem som lade fram förslaget att begränsa R9 så här långt in i säsongen.

Känslan är ju att Ducati har väldigt svårt för andraplatser.

Nyheter
Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026