Yamaha R9 - Release 2024

Balthazarinho

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2020
Ort
Älvsjö
Hoj
Yamaha MT-09 2018
Hittade ingen tråd om denna!

Under ganska lång tid nu har ryktena gått om idén om en YZF-R9. Även om Yamaha ännu inte har gjort några tillkännagivanden, har man redan registrerat R9-varumärket i flera regioner inklusive Europa och Asien. Naturligtvis, när det kommer till Yamaha, betyder allt med en "9" i namnet att den är baserad på MT-09!

YZF-R9 kommer nog ganska säker på att vara utrustad med samma motor som finns på den nuvarande generationen MT-09, det vill säga en 890cc, vätskekyld, bränsleinsprutad, inline trippel. Med 117 hästkrafter kan vi förvänta oss liknande, om inte något mer kraft, vilket placerar den i samma värld som Triumph Street Triple RS.

Enligt en rapport från den japanska biltidskriften Autoby verkar dock vara säker på att Yamaha kommer att lansera den nya sportcykeln 2024. Nu har Autoby, under lång tid nu, haft den imponerande förmågan att förutsäga framtiden för japanska tillverkare, så tror publikationen kan ha rätt om den kommande YZF-R9. Man förutspår att R9 kommer att tillkännages på EICMA 2023 och vara redo för marknadsföring 2024!

1688472057006.png

Själv blir jag sugen på att uppgradera från min MT-09 till denna pärla!
 
Pärla? Pendlarhoj med Yamaha's missvisande beteckning som de lidit av de senaste åren.

Inte för att såra någon, men du finner mer nöje i att köpa riktig sporthoj från 90-talet
 
Last edited:
En R9a hade passat bra här i Thailand, då från 2023 Yamaha R6 inte ingår i Yamaha Championship. Idag kan du köra R3, R7 samt R1 i Championship, och en R7a är för trött (rakt fram) och en R1a kör du marginellt snabbare med än en R6a (exklusive Chang International Circuit). Och om R9an kommer så kommer den garanterat vara med i Yamaha Championship.

Se i helgen Yamaha R6 och Yamaha R1 på Kaeng Krachan Circiut.
 
Den känns lockande tycker jag, som sporthoj för gata.
Bara de specar den rätt. Ca 120-130hk trippel med brett register borde vara riktigt bra använbar motor för att åka fort på bakgatorna.
 
Att den här hojen kommer förr eller senare är väl en så kallad "no brainer". Kanske som gatlaglig ersättare till R1, som sannolikt inte klarar allt hårdare emissionskrav länge till och som sannolikt blir en "trackday special" utan regskylt. Eller försvinner helt.

Om en R9 nu skulle komma med en helt standard MT-09 motor känns det dock lite...meh...117 hk känns tunt, om den nu inte ska marknadsföras som en billig instegsmodell.
 
Att den här hojen kommer förr eller senare är väl en så kallad "no brainer". Kanske som gatlaglig ersättare till R1, som sannolikt inte klarar allt hårdare emissionskrav länge till och som sannolikt blir en "trackday special" utan regskylt. Eller försvinner helt.

Om en R9 nu skulle komma med en helt standard MT-09 motor känns det dock lite...meh...117 hk känns tunt, om den nu inte ska marknadsföras som en billig instegsmodell.
Ja, och så kom vi in oundvikligt på politik igen.
Krav från vem? -jo, det vidriga EU som sätter käppar i hjulet på precis allt
Swexit!
 
Ja, och så kom vi in oundvikligt på politik igen.
Krav från vem? -jo, det vidriga EU som sätter käppar i hjulet på precis allt
Swexit!
Ryktas också här i Thailand att vi blir av med R1 pga av emissionskrav för 2024, så kanske inte bara EU. Enligt dem så skall det komma mer information vid Milano mässan.
 
Ryktas också här i Thailand att vi blir av med R1 pga av emissionskrav för 2024, så kanske inte bara EU. Enligt dem så skall det komma mer information vid Milano mässan.
Nej, men det gör inte saken bättre här.
Galenskap oavsett. Sagt det förut, dra ner på befolkningen istället för att förbjuda alla livets nöjen.
 
R1 kommer väl redan med 5 kattar från fabrik i sitt system så en till klarar den nog... :hihi
Utsläppsreglerna är döden för sporthojar som det ser ut idag.
 
Nu är väl bilderna datarenderingar, dvs gissningar men bilden i förstainlägget ser så jäkla smaskig ut att jag skulle överväga en bara för utseendet ?

Hoppas den hamnar rätt i försäkringsdjungeln för det är inte bara utsläppsregler som kommer bidra till sporthojsdöden i Sverige....
 
Borde ju inte vara allt för hårig då dagens mellanklass äventyrshojar har mera hästar...
Ja precis, tyvärr verkar det inte vara effekten som är grejen utan om den uppmanar till "sportig körning", och beteckningen innehåller ett eller flera R.. ?

Men jag hoppas såklart jag har fel för jag ser fram mot mer info om R9 ?
 
Nu är väl bilderna datarenderingar, dvs gissningar men bilden i förstainlägget ser så jäkla smaskig ut att jag skulle överväga en bara för utseendet ?

Hoppas den hamnar rätt i försäkringsdjungeln för det är inte bara utsläppsregler som kommer bidra till sporthojsdöden i Sverige....
Ja, jag med vid första syningen. Synd att den är så missvisande bara.

Gällande premierna, vad är det för fel på dem? Jag är halvvägs till 90, har ingen olyckstatistik alls, (hittills) hojfan är 20 år men får sälja skjortan varje påställningsperiod
 
Att den här hojen kommer förr eller senare är väl en så kallad "no brainer". Kanske som gatlaglig ersättare till R1, som sannolikt inte klarar allt hårdare emissionskrav länge till och som sannolikt blir en "trackday special" utan regskylt. Eller försvinner helt.

Om en R9 nu skulle komma med en helt standard MT-09 motor känns det dock lite...meh...117 hk känns tunt, om den nu inte ska marknadsföras som en billig instegsmodell.
Kan hålla med kring orginal motorn, R1 hade varit drömhojen. Men utifrån försäkringspremierna (33år) med körkort 3år, så är ju dessa inte försvarsbara enligt mig. Kollat lite på Ducati Supersport, R6 osv osv som är rimliga.

Tyckte denna lät intressant vid en första anblick, men som sagt man vill ha lite mer info om specs etc innan man uttalar sig.
 
Ryktas också här i Thailand att vi blir av med R1 pga av emissionskrav för 2024, så kanske inte bara EU. Enligt dem så skall det komma mer information vid Milano mässan.
Många emissionskrav har sitt ursprung inom EU men harmoniseras inom FN (UN-ECE) det är egentligen bara Kina och USA som hårdnackat vägrar anpassa sig, samt Korea som är emissionskravens variant av meme-bilden "Parkour", d.v.s att det är helt jävla omöjligt att veta vad de vill. Övriga följer efter EU inom 3-5 år.
 
R1 är euro 5 godkänd och jag har inte hört annat än att det ska vara ok nästa år med. Om R1 skulle utgå nästa år så beror det alltså inte på att den inte är godkänd. Vilka krav som gäller i Thailand vet jag så klart inget om
 
Back
Top