Yamaha R9 - Release 2024

Inte speciellt förvånande att en sporthoj med den trecylindriga 900-motorn är tillräckligt snabb och bra för de allra flesta. Borde väl bli spiken i kistan för R1 och dess konkurrenter? Så få kommer vilja betala för dem, att de lär försvinna.
 
Inte speciellt förvånande att en sporthoj med den trecylindriga 900-motorn är tillräckligt snabb och bra för de allra flesta. Borde väl bli spiken i kistan för R1 och dess konkurrenter? Så få kommer vilja betala för dem, att de lär försvinna.
Nu är det väl mer utvecklingen som stannar upp än försäljningssiffror som 1000cc aldrig haft speciellt höga - är räcker till för dom flesta målet med en top of the line hoj så kan dom minska kubiken mer 😂
tråkig väg dom går idag men det gäller även designen tycker jag r9 är väl ok men mt09/mt10 osv 🤮
Det är väl den vägen dom vill gå med en motor i massa modeller men 165”-170” för trecylindern känns ändå mindre värt pengen 🤔
 
Nu är det väl mer utvecklingen som stannar upp än försäljningssiffror som 1000cc aldrig haft speciellt höga

Både ja och nej. Literklubbor sålde otroligt bra under hela 2000-talet, i princip fram till den lilla finanskris som inträffade runt 2008 någon gång. Sedan har det gått trögt. Försäljningen mitten 2010-tal var nere på en tiondel och mitten 2020-tal är tyvärr bara runt en hundradel av fornstora dagar.
 
Både ja och nej. Literklubbor sålde otroligt bra under hela 2000-talet, i princip fram till den lilla finanskris som inträffade runt 2008 någon gång. Sedan har det gått trögt. Försäljningen mitten 2010-tal var nere på en tiondel och mitten 2020-tal är tyvärr bara runt en hundradel av fornstora dagar.
Är det likadant i tex England/Tyskland/Italien?
Hur stora mängder sporthojar säljs det i USA?
 
Är det likadant i tex England/Tyskland/Italien?
Hur stora mängder sporthojar säljs det i USA?

De enda siffror jag har sett är world wide och då ligger försäljningen just nu ganska nära två tiopotenser ned jämfört med de bästa åren på 2000-talet.

Att jämföra försäljningssiffror i Sverige betyder ingenting, en obefintlig marknad där enstaka exemplar får stor procentuell betydelse.
 
Nu är det väl mer utvecklingen som stannar upp än försäljningssiffror som 1000cc aldrig haft speciellt höga - är räcker till för dom flesta målet med en top of the line hoj så kan dom minska kubiken mer 😂
Hänger inte riktigt med. Vad menar du alltså?
 
Hänger inte riktigt med. Vad menar du alltså?
Svaret på det du skrev - klart dom krämar ut Max krona ur trippeln när den och t700 parallellmotorn sitter i snart 50% av deras modeller men det driver inte tekniken framåt utan maxar vinsten för redan befintlig teknik -sen att gemene man på gatan inte ens behöver såpass till motor men det är ingen top of the line
 
Svaret på det du skrev - klart dom krämar ut Max krona ur trippeln när den och t700 parallellmotorn sitter i snart 50% av deras modeller men det driver inte tekniken framåt utan maxar vinsten för redan befintlig teknik -sen att gemene man på gatan inte ens behöver såpass till motor men det är ingen top of the line
Kanske ingen fortsättning på diskussionen, men att Yamaha kör samma motor i flera modeller tycker jag ingenting om. Att det däremot är samma trimningsgrad i t.ex. en T7 som en R7 blir galet. Det borde ha varit mer botten/mellanregister i T7 och mer topp i R7. Samma med MT-09 och R9, eller hur?
Inte för att jag vill ha en, men varför kommer ingen kluns-tour-offroad med CP3-motorn?
 
Jag åker KTM äventyrscykel och hatar motorn under 3000rpm.
En Yamaha T9 med 19" framhjul hade funkat kanon på alla sorters vägar.

T900 Tenere hade smakat fågel, men tänk ifall Yamaha dammar av sin XTZ1200 Supertenere, sänker vikten med 25 kg och höjer effekten med 15 hk (på papperet för att sälja)… det är en sjukt bra hoj.


Med vänlig hälsning,
 
T900 Tenere hade smakat fågel, men tänk ifall Yamaha dammar av sin XTZ1200 Supertenere, sänker vikten med 25 kg och höjer effekten med 15 hk (på papperet för att sälja)… det är en sjukt bra hoj.


Med vänlig hälsning,
Fast 1200 har parallelltwin, kardan och saknar charm...
 
Kanske ingen fortsättning på diskussionen, men att Yamaha kör samma motor i flera modeller tycker jag ingenting om. Att det däremot är samma trimningsgrad i t.ex. en T7 som en R7 blir galet. Det borde ha varit mer botten/mellanregister i T7 och mer topp i R7. Samma med MT-09 och R9, eller hur?
Inte för att jag vill ha en, men varför kommer ingen kluns-tour-offroad med CP3-motorn?
De följer exemplet som en annan tillverkare i ett annat land med vänstertrafik redan gjort med två- och trecylindriga motorer. Fast de är i olika trimningsgrad. :7peta;):krama
 
De följer exemplet som en annan tillverkare i ett annat land med vänstertrafik redan gjort med två- och trecylindriga motorer. Fast de är i olika trimningsgrad. :7peta;):krama
Du menar att japanerna som vanligt är lite efter..? :hihi
 
Inte speciellt förvånande att en sporthoj med den trecylindriga 900-motorn är tillräckligt snabb och bra för de allra flesta. Borde väl bli spiken i kistan för R1 och dess konkurrenter? Så få kommer vilja betala för dem, att de lär försvinna.
456456.jpg

Bra fart med minimal lutning av en brutalt snabb och imponerande r9a :yoparty

Eller... Vänta lite... :va Det där är nog en sån där äkta sporthoj som är över 2 decennier gammal och har både varv och växlar kvar :hihi r9an är nånstans långt där bak och leker nymodig :lol

Hur blev västvärlden bäst? :fakta
 
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top