Yamaha R9 - Release 2024

Går världen under om sporthojar får leva vidare utan euro5 krav? Nä skulle inte tror det. Man jagar ynkliga promilles utsläpp med hittepå regler som plastpåseskatt o annat skit. Bättre om man försökte jaga dom riktiga utsläppen i underutvecklade länder så kan vi få köra riktiga hojar dom få månader det är isfritt ute.
 
En prisvärd sporthoj med bra chassimått, bra motor och anständiga broms- och fjädringskomponenter har väl alla chanser i världen att bli såld i många exemplar?

Motorn är ju en liten pärla oavsett, och flyttar man upp varvstoppet lite så får man kanske ut 130 hk ur den. Perfekt att byta upp sig från en R7 och sedan finns ju R1 när man kör R9 med vänster hand runt alla banor på rekordtider.
 
En prisvärd sporthoj med bra chassimått, bra motor och anständiga broms- och fjädringskomponenter har väl alla chanser i världen att bli såld i många exemplar?

Motorn är ju en liten pärla oavsett, och flyttar man upp varvstoppet lite så får man kanske ut 130 hk ur den. Perfekt att byta upp sig från en R7 och sedan finns ju R1 när man kör R9 med vänster hand runt alla banor på rekordtider.
En 20 år gammal gixxer 1000 har 160 hk, så 130 är uselt det med för en hoj som heter R9 och ser ut som en ny R1a.

Allt detta för att utomeuropeer ska leva här om 300 år. Folk som i nuläget inte bryr sig i utsläpp.
 
Last edited:
Går världen under om sporthojar får leva vidare utan euro5 krav? Nä skulle inte tror det. Man jagar ynkliga promilles utsläpp med hittepå regler som plastpåseskatt o annat skit. Bättre om man försökte jaga dom riktiga utsläppen i underutvecklade länder så kan vi få köra riktiga hojar dom få månader det är isfritt ute.
Lägg till också att de dysfunktionella länderna är överbefolkade så inni @€=%! också.

Men mupparna med plastpåseskatten stödjer fullt ut att förstöra miljön för hela Europa genom att skicka vapen till superkorrupta Ukraina plus att förklara krig mot ett land som vi har hållt oss neutrala med i 100 år.
(Med oddsen Stormakt vs miniatyrland)
Förlåt mig, nu förvandlas denna tråd till något annat.
 
Last edited:
En 20 år gammal gixxer 1000 har 160 hk, så 130 är uselt det med för en hoj som heter R9 och ser ut som en ny R1a.

Allt detta för att utomeuropeer ska leva här om 300 år. Folk som i nuläget inte bryr sig i utsläpp.
Ja en 32 år gammal Fireblade gav 124 hästar, så betydligt mer än så måste Yamaha kunna leverera!
Varför inte en 3cyl R1?
Yamaha har misst passionen och drömmarna, de lägger tom ner snöskoteravdelningen, runt millennieskiftet var de världsledande.
 
Ja, och så kom vi in oundvikligt på politik igen.
Krav från vem? -jo, det vidriga EU som sätter käppar i hjulet på precis allt
Swexit!
Tänk om MP fick härja fritt, herrejesus. Tror du skulle önska dig tillbaka till EU lika fort som de flesta britter.
 
En 20 år gammal gixxer 1000 har 160 hk, så 130 är uselt det med för en hoj som heter R9 och ser ut som en ny R1a.

Allt detta för att utomeuropeer ska leva här om 300 år. Folk som i nuläget inte bryr sig i utsläpp.

Jag tror ändå att en R9 skulle vara snabbare runt en bana än en 20 år gammal gixxer.

Avgaskrav eller ej.

För att du skall bli riktigt glad kan jag ju understryka att de snabbaste hojarna runt en bana kommer att vara elektriska inom kort. Och då är det slut med oväsendet. Men fortare kommer det ändå att gå.
 
Jag tror ändå att en R9 skulle vara snabbare runt en bana än en 20 år gammal gixxer.

Avgaskrav eller ej.

För att du skall bli riktigt glad kan jag ju understryka att de snabbaste hojarna runt en bana kommer att vara elektriska inom kort. Och då är det slut med oväsendet. Men fortare kommer det ändå att gå.
Elhojar på banorna? Inget "oväsen"?
Ja då börjar då jag virka grytlappar istället!
 
Ja, och så kom vi in oundvikligt på politik igen.
Krav från vem? -jo, det vidriga EU som sätter käppar i hjulet på precis allt
Swexit!
Ja, Sverige är ju en sån enorm marknad, i synnerhet för sporthojar, så det känns ju naturligt att fordonstillverkarna gör modeller enbart för oss, även om dom är osäljbara i andra länder. Och det finns ju ingen inom landet som kämpar för att dra åt snaran heller, ingen vill ju förbjuda bensin/förbränningsmotorer osv. Bara vi går ur EU så löser sig allt.
 
Jag tror ändå att en R9 skulle vara snabbare runt en bana än en 20 år gammal gixxer.

Avgaskrav eller ej.

För att du skall bli riktigt glad kan jag ju understryka att de snabbaste hojarna runt en bana kommer att vara elektriska inom kort. Och då är det slut med oväsendet. Men fortare kommer det ändå att gå.
?Ja det är väl så att man jobbar bort förbränningsmotorn men att elfordon ska vara tysta ??
?då har du inte provat freeride e för den är ett jävla oljud från ifrån så jag har svårt för den och en jag känner med tinnitus provar inte ens .
elmotorer är inte tysta och det är inte kedja drev o sånt utan ljudet från elmotorn
Ligger på en frekvens som inte är trevlig alls om man inte bara puttrar runt och luktar på blommor -stör kanske inte andra men är direkt jobbigt som förare
 
Jag är verkligen ingen expert men sett till helheten kommer material och eltillgång att bromsa expansionen av elfordon av rent praktiska skäl.

Enl en dokumentär jag sett hävdas det att inom 30år kommer vi behöva utvinna lika mycket koppar som människan gjort sen tidernas begynnelse, och att en elbil kan innehålla 4ggr mer koppar än motsvarande förbränningsmotordrivna. Vet inte hur sant det är men nog kliar det på lite olika ställen i hjärnan.

Koppargruvorna i kina och chile är inga underverk av miljöhänseende, de förstör miljön enormt och chile börjar nog nå sin gräns..

Kina flaggade nyligen för en minskad export av sällsynta jordartsmetaller för bl,a elektronikindustrin och de levererar majoriteten av dem i dag....

EU klubbade förra året igenom ett förbud av försäljning av förbränningsmotorerdrivna fordon till 2035..

Flera EU-länder har, med Tyskland i spetsen, motsatt sej detta och vill i stället att förbudet ska gälla fosilbränsledrivna fordon då man gärna vill se en utveckling av syntetbränslen och ett totalförbud skulle redan börja bromsa utvecklingen.

Jag tror det är på goda grunder de reagerat för utbyggnaden av eldrift kommer inte hinna med.

Bara i Sverige:
H2-green steel flaggar för att de kommer behöva en eltillgång som motsvarar Finlands årsförbrukning till 2025 och deras el måste vara 100% ren, det är deras säljpitch..

SSAB, LKAB och Vattenfall vill dra igång sitt HYBRIT till 2026 och lär behöva minst lika mycket el som H2..

SSAB Oxelösund väntar på att få en elledning av stamnätsstorlek till en ny skrotsmältugn för att kunna kunna lägga ner Hyttor, koksverk och LD-Ugn då miljötillståndet redan är på övertid...

Så nej, jag har svårt att se att en så snabb bortfasning av förbränningsmotorer är varken praktiskt möjlig eller försvarbar rent miljömässigt..
 
Ang ljud från fordon, när jag är ute och går eller trampcyklar så låter elbilar och "fosilbilar" ungefär lika mycket.

Det mest dominerande är däck och vindljud då nya bensin/dieselbilar i allmänhet låter förvånansvärt lite.
Gäller såklart inte alla fordon...
 
Ang ljud från fordon, när jag är ute och går eller trampcyklar så låter elbilar och "fosilbilar" ungefär lika mycket.

Det mest dominerande är däck och vindljud då nya bensin/dieselbilar i allmänhet låter förvånansvärt lite.
Gäller såklart inte alla fordon...
Jag har samma erfarenhet, och många elsparkcyklar och elcyklar låter förvånansvärt illa, ett sånt där högfrekvent tjutande, betydligt värre än vilken gammal moppe som helst.
 
Ja, Sverige är ju en sån enorm marknad, i synnerhet för sporthojar, så det känns ju naturligt att fordonstillverkarna gör modeller enbart för oss, även om dom är osäljbara i andra länder. Och det finns ju ingen inom landet som kämpar för att dra åt snaran heller, ingen vill ju förbjuda bensin/förbränningsmotorer osv. Bara vi går ur EU så löser sig allt.
Bra försök. Ju fler länder som lämnar ju fortare går det att påverka allt annat. Brukar heta att "man måste börja någonstans" från pk-håll.

Du måste väl helt seriöst fatta att EU är en stor bov i detta
 
Tänk om MP fick härja fritt, herrejesus. Tror du skulle önska dig tillbaka till EU lika fort som de flesta britter.
Det är ingen skillnad förstår du. EU-betyder allt det där galenskap som MP förespråkar. Men jag orkar inte förklara just nu.

Att britterna längtar tillbaka, vilka säger det svt?
 
En 20 år gammal gixxer 1000 har 160 hk, så 130 är uselt det med för en hoj som heter R9 och ser ut som en ny R1a.

Allt detta för att utomeuropeer ska leva här om 300 år. Folk som i nuläget inte bryr sig i utsläpp.
En 20år gammal gixxer är mycket effekt för de flesta även idag.

Nu är ju denna inte en ersättare till R1 i det här skedet, hade den varit det så hade jag köpt ditt resonemang.

Se det mer som en ersättare till R6 för gatan(där du inte har kubikklass för racing). Liknande effekt, MYCKET starkare effektkurva, troligen liknande, eller kanske till och med lite lägre pris...?
Det som det står och faller på lite grann är ju vikten, MT-09 är ju 4kg tyngre (enligt Yamaha) med 3 liter mindre soppa ombord, och det är ju lite oroväckande om man skall plocka på plast och lite hävare fjädring & bromsar.
 
En 20år gammal gixxer är mycket effekt för de flesta även idag.

Nu är ju denna inte en ersättare till R1 i det här skedet, hade den varit det så hade jag köpt ditt resonemang.

Se det mer som en ersättare till R6 för gatan(där du inte har kubikklass för racing). Liknande effekt, MYCKET starkare effektkurva, troligen liknande, eller kanske till och med lite lägre pris...?
Det som det står och faller på lite grann är ju vikten, MT-09 är ju 4kg tyngre (enligt Yamaha) med 3 liter mindre soppa ombord, och det är ju lite oroväckande om man skall plocka på plast och lite hävare fjädring & bromsar.
Säkert en fin hoj för gata men har svårt att se den bli sportigare än en ninja 1000sx eller liknande. Gissar att fjädring och bromsar inte kommer vara i klass med R6. Blir väl en mt09 med clipon och kåpor typ.

R7 är ju precis det. Inte en hästkraft mer än mt07.

edit: fetade
 
Last edited:
Säkert en fin hoj för gata men har svårt att se den bli sportigare än en ninja 1000sx eller liknande. Gissar att fjädring och bromsar kommer vara i klass med R6. Blir väl en mt09 med clipon och kåpor typ.

R7 är ju precis det. Inte en hästkraft mer än mt07.
Nåja, R7 fick ju en hel del kritik för att vara kanske lite för aggressiv chassie-/ergonomimässigt. Med en motor som inte kan backa upp det riktigt.
CP3'an är ju å andra sidan välkänd som en riktig pärla till motor, som faktiskt levererar 2hk mer än R6 dessutom på top.
Jag är försiktigt optimistisk, och tycker att det låter som ett riktigt riktigt vasst recept.
Självklart är jag försiktig just på grund av att risken för att de kukar ihop kompromissen helt fatalt är mycket verklig.
Men det finns ändå gott om potential i konceptet.

Om man tycker att varje ny sporthoj som lanseras måste vara det absolut vassaste som tillverkats till den punkten, ja då är det nog inte rätt hoj. Men då är man nog inte särskilt brydd om supersportklassen heller.

Själv tycker jag att det är bra om motorn levererar lite mer mellanregister och inte nödvändigtvis 200hk på top. Mycket därför jag inte har Gixxern kvar mer, radfyra och 148hk (enl. Suzuki) på 750cc, den var en alldeles fantastisk cykel att köra 10/10 på, men ALLA andra scenarion så... Var den rätt tråkig...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top