Yamaha R6 vägrar få motorstopp eller rulla iväg..

Kanske ett "obvious" test men kan du rulla den med växel i med/utan koppling?
 
jag vet inte hur det ser ut på just din R6:A

men på 99-02 (ev senare) så är det vanligt att en liten fjäder i växelkulissen går av.
då kan du växla till alla växlar, men ingen framdrift.

av med kåpan som sitter runt utgående axel till växelföraren, där sitter en liten jävla fjäder som brukar gå av.
kostar 25-30 kr på yamahacenter. enkelt att byta själv

detta skulle jag kolla upp först om jag vore dig
 
Kanske ett "obvious" test men kan du rulla den med växel i med/utan koppling?

Tar man i lite med kroppen så rullar den jätte segt med växeln i utan koppling.
Ja tror nog att alla gör de om man tar i med kroppen? eller?

Om det kan vara till någon hjälp.:crash Taget ur R6 manualen.



Resterande manualer hittar du här ...

http://www.r6messagenet.com/forums/...254-r6-service-maintenance-repair-manual.html

tack ska läsa det då och hoppas att de finns nån lösning.

jag vet inte hur det ser ut på just din R6:A

men på 99-02 (ev senare) så är det vanligt att en liten fjäder i växelkulissen går av.
då kan du växla till alla växlar, men ingen framdrift.

av med kåpan som sitter runt utgående axel till växelföraren, där sitter en liten jävla fjäder som brukar gå av.
kostar 25-30 kr på yamahacenter. enkelt att byta själv

detta skulle jag kolla upp först om jag vore dig

okej ska göra det men drabbar det även att motorn fortfarande lever vid släppt koppling i växel?
 
Var i Spånga bor du? Jag kan komma förbi en sväng. Är ingen mek men rätt skruvvan :-)
 
är det lätt att hitta eller måste ja gräva bort kåpor o plocka isär motorcykeln? :o

Det bör gå lättish att komma åt.
Det är ju slitdelar.
Där kedjan går in sitter en liten kåpa.
Bakom den sitter drevet.
Det är inte inuti motorn.
Se till att rengöra så du ser vad du gör - Det är alltid skitigt där.
Går det att lägga i växel och snurra bakhjulet så att kedjan drar runt drevet utan att axeln följer med, så är felet där.
Annars är det fjädern som nämnts tidigare.
 
okej ska göra det men drabbar det även att motorn fortfarande lever vid släppt koppling i växel?

Japp... det gör den


har du provat att lägga din i 4:an eller högre växel & starta från den ? driver den då ?

har du kört bakhjul nått ? lär du dig ?
ett annat fenomen (med tanke på hur den rasslar) är ju att växeltrumman är spräck/trasig & när du växlar, så flyttar inte trumman/gafflarna på dreven.

MEN..
jag hade kollat fjädern först iaf.

lite bilder på hur det ser ut på äldre modellerFJDER_~1.JPGVAXELL~1.JPG
 
Last edited:
jag vet inte hur det ser ut på just din R6:A

men på 99-02 (ev senare) så är det vanligt att en liten fjäder i växelkulissen går av.
då kan du växla till alla växlar, men ingen framdrift.

av med kåpan som sitter runt utgående axel till växelföraren, där sitter en liten jävla fjäder som brukar gå av.
kostar 25-30 kr på yamahacenter. enkelt att byta själv

detta skulle jag kolla upp först om jag vore dig

är du helt hundra på detta, jag vill minnas att den bara växlar mellan 2 växlar..?
 
Var i Spånga bor du? Jag kan komma förbi en sväng. Är ingen mek men rätt skruvvan :-)

pm dig :)

Det bör gå lättish att komma åt.
Det är ju slitdelar.
Där kedjan går in sitter en liten kåpa.
Bakom den sitter drevet.
Det är inte inuti motorn.
Se till att rengöra så du ser vad du gör - Det är alltid skitigt där.
Går det att lägga i växel och snurra bakhjulet så att kedjan drar runt drevet utan att axeln följer med, så är felet där.
Annars är det fjädern som nämnts tidigare.

ska testa göra det imorrn får se hur de går (första gången ja meckar med motorcykel) :rolleyes:

Japp... det gör den


har du provat att lägga din i 4:an eller högre växel & starta från den ? driver den då ?

har du kört bakhjul nått ? lär du dig ?
ett annat fenomen (med tanke på hur den rasslar) är ju att växeltrumman är spräck/trasig & när du växlar, så flyttar inte trumman/gafflarna på dreven.

MEN..
jag hade kollat fjädern först iaf.

lite bilder på hur det ser ut på äldre modellerView attachment 366978View attachment 366979

jag har testat att starta i högre växlar men fortfarande så varken dör eller rör den på sig när ja släpper koppling. nä har ej kört på bakhjul, är färsking... jo den rasslar men det har ja hört på dom flesta 600 cc motorcyklar... den rasslade så även när den va körbar.
ska ta isär den imorrn och kolla igenom era bilder o infon.
 
Det kan inte vara kedjan mellan vevaxeln och växellådan ? Har en R6a kedja eller är det bara kugghjul ?

Det skulle i alla fall kunna vara något fel mellan vevaxel och växellåda det stämmer ju med att motorn går men inte driver och dessutom med att det går tugnt att rulla hojen med växel i (växellådan snurrar men inte vevaxeln).

Stämmer ju även med att kopplingen rasat på något sätt.


Den verkar ha kugghjul så antagligen något med kopplingskorgen om det nu inte är fjädern som Wonderwizard talar om.
 
Last edited:
Jag har testat med olika motståndsinställningar men inget hjälper. Vajern är inget fel på den tar i kopplingen nere på höger sida.

Finns det glapp som skall finnas i kopplingshandtaget ? Basic grej men bäst att fråga.
 
Det kan inte vara kedjan mellan vevaxeln och växellådan ? Har en R6a kedja eller är det bara kugghjul ?

Det skulle i alla fall kunna vara något fel mellan vevaxel och växellåda det stämmer ju med att motorn går men inte driver och dessutom med att det går tugnt att rulla hojen med växel i (växellådan snurrar men inte vevaxeln).

Stämmer ju även med att kopplingen rasat på något sätt.


Den verkar ha kugghjul så antagligen något med kopplingskorgen om det nu inte är fjädern som Wonderwizard talar om.

Ingen aning om det är kedja eller bara kugghjul, inte kunnig inom det..
får se idag när jag öppnar upp den. Ska en koppling dö så tidigt på en yahama r6 låter väldigt konstigt....

Finns det glapp som skall finnas i kopplingshandtaget ? Basic grej men bäst att fråga.

jo glapp finns det.
 
Om du känner och bänder med en lång skruvmejsel eller liknande på framdrevet (genom samma väg som kedjan tar), och samtidigt lyser in och tittar.. Ser du och känner du om framdrevet är löst. Du kan även prova titta in mot framdrevet samtidigt som du rycker och drar i kedjan. Minsta misstanke på om att framdrevet verkar vara löst.. så är det det :)

Råkade ut för att min mutter (och följdaktligen framdrevet) ramlade av när jag slog av gasen på en motorvägsavfart.
Tidigare ägare hade inte monterat låsbrickan! :dummer
 
Har du meckat något själv på hojen? och om du har, har du varit något innanför kopplingskåpan?
 
Om du känner och bänder med en lång skruvmejsel eller liknande på framdrevet (genom samma väg som kedjan tar), och samtidigt lyser in och tittar.. Ser du och känner du om framdrevet är löst. Du kan även prova titta in mot framdrevet samtidigt som du rycker och drar i kedjan. Minsta misstanke på om att framdrevet verkar vara löst.. så är det det :)

Råkade ut för att min mutter (och följdaktligen framdrevet) ramlade av när jag slog av gasen på en motorvägsavfart.
Tidigare ägare hade inte monterat låsbrickan! :dummer

jag kan 0% om meckandet med mc så de blir nog att lämna in för felsökning hos mc varuhuset...

Har du meckat något själv på hojen? och om du har, har du varit något innanför kopplingskåpan?

nej ingeting. vågar ej, ifall nåt annat ryker..
 
Kåpan för framdrevet brukar vara lätt att få bort, bara 3 skruvar eller så.. :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top