Yamaha r6 och Suzuki Gsx-r 600 experter

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Mr Wheelie skrev:
2637027 Instämmer !!


Men är det någon som kan svara på min fråga jag ställde innan ?

(När dom bränner däck på mc filmer och ligger uppe på typ max varv så hörs det som kolvarna går i övervarv eller är det någon säkerhetsspärr så det inte skall varva över ??

Ifall det är en säkerhetssprää, finns det på R6:an ??)

Varvtalsregulator sitter på dom flesta motorer.

Det är inte så stor skillnad på hojarna provkör och se vilken du gillar.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
P@trik skrev:
2637038 Varvtalsregulator sitter på dom flesta motorer.

Det är inte så stor skillnad på hojarna provkör och se vilken du gillar.

okk, tack för svaret !
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Mr Wheelie skrev:
2636985 Ahh, gött !

När dom bränner däck på mc filmer och ligger uppe på typ max varv så hörs det som kolvarna går i övervarv eller är det någon säkerhetsspärr så det inte skall varva över ??

Ifall det är en säkerhetssprää, finns det på R6:an ??
Varvstopp, det finns på alla hojar som inte är äldre än kanske 15 år (säkert ännu längre tillbaka också)... Men, det är inte direkt hälsosamt för hojen att ligga där. Don´t do it.

Edit: Som P@trik sa, då.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag e också inne på en R6:a, men för dom pengarna jag är villig att lägga så har dom oftast gått en bit... mellan 2 och 3 tusen, är det avskräckande??

Va ska man tänka på när man köper R6:a mellan 98-01... Framför allt hållbarheten??
Tacksam försvar...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ankan_84 skrev:
2642230 Jag e också inne på en R6:a, men för dom pengarna jag är villig att lägga så har dom oftast gått en bit... mellan 2 och 3 tusen, är det avskräckande??

Va ska man tänka på när man köper R6:a mellan 98-01... Framför allt hållbarheten??
Tacksam försvar...

R6 finns endast från -99.

Det du ska tänka på är att kolla så att den är ordentligt servad. Helst av auktoriserad firma.

Kontrollera drivpaket & kolla om det är bytt någon gång för att se huruvida miltalet överensstämmer med förslitningen.

Kolla så att det inte är märken i styrstoppen, har hojen vart i backen blir det oftast märken där.

Kolla glapp i styr & svinglager och att fram & bakhjul spårar.

Vid provkörning, accelerera hårt på 1:an & växla genom lådan, hoppar någon växel ur är lådan sliten.

Kolla så att det inte läcker från packboxarna på framgaffeln. Kolla även upp under framkåpan, högst upp på gaffelbenen efter gamla flugrester & annat godis som kan gömma sig där om ägaren slarvat med rengöringen, detta klegg förstör sakta men säkert dina packboxar vid hårda inbromsningar då gaffeln komprimeras.

Slutligen, varför välja en R6 av dessa två alternativ?
Den är modernast av de två, Suzukin är klumpigare och av äldre design.

För att citera Bike: R6:an är kompromisslös.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ankan_84 skrev:
2642230 Jag e också inne på en R6:a, men för dom pengarna jag är villig att lägga så har dom oftast gått en bit... mellan 2 och 3 tusen, är det avskräckande??

Va ska man tänka på när man köper R6:a mellan 98-01... Framför allt hållbarheten??
Tacksam försvar...
R750 som nämnts tidigare i tråden är mitt förslag. Mycket snyggare, mycket bättre, mycket trevligare på alla sätt och vis.

R6 är väl fördelaktig p.g.a. dess "240-stuk", alltså, delar finns överallt. Ungefär. Ful som stryk är den också.

Hur mycket hade du tänkt att lägga? Jag sålde min R750 från 2000 för 42kkr för några månader sedan.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
tackar för svaren... Jag hade la tänkt mig ca 40-45 laxxar, men som sagt... Det är kanske lite väl våghalsigt att köpa en som har gått långt, då är det kanske bättre att köpa någon med färre miltal??

men som sagt... Både suzuki och yamaha brukar ju göra bra grejjer:rolleyes:

Tackar för bra svar "X-up":tummenupp
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
hållundan skrev:
2642242 Jag sålde min R750 från 2000 för 42kkr för några månader sedan.

Givetvis kan jag läsa mig till svaret på min fråga ex i tidningar, men jag tar den bekväma vägen..

Vad skiljer, i stora drag, GSX-R 750 från 00 och fram till 06 ?
Har det skett några stora förändringar under tiden. Vilken årsmodell ska man minst sikta efter, om man inte köper en "ny"


@ mr wheelie; Jag hade valt Suzuki, för att den dels är mycket snyggare, dels sticker ut lite. Var annan 600 åkare kör ju R6, dvs de som inte kör CBR :rolleyes:

Om du ska rejsa eller köra mycket bana, finns det dock förmodligen mer begagnade delar och tillbehör till R6 att tillgå..

/ Micke
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top