Yamaha r6 och Suzuki Gsx-r 600 experter

Mr Wheelie skrev:
2637027 Instämmer !!


Men är det någon som kan svara på min fråga jag ställde innan ?

(När dom bränner däck på mc filmer och ligger uppe på typ max varv så hörs det som kolvarna går i övervarv eller är det någon säkerhetsspärr så det inte skall varva över ??

Ifall det är en säkerhetssprää, finns det på R6:an ??)

Varvtalsregulator sitter på dom flesta motorer.

Det är inte så stor skillnad på hojarna provkör och se vilken du gillar.
 
P@trik skrev:
2637038 Varvtalsregulator sitter på dom flesta motorer.

Det är inte så stor skillnad på hojarna provkör och se vilken du gillar.

okk, tack för svaret !
 
Mr Wheelie skrev:
2636985 Ahh, gött !

När dom bränner däck på mc filmer och ligger uppe på typ max varv så hörs det som kolvarna går i övervarv eller är det någon säkerhetsspärr så det inte skall varva över ??

Ifall det är en säkerhetssprää, finns det på R6:an ??
Varvstopp, det finns på alla hojar som inte är äldre än kanske 15 år (säkert ännu längre tillbaka också)... Men, det är inte direkt hälsosamt för hojen att ligga där. Don´t do it.

Edit: Som P@trik sa, då.
 
Jag e också inne på en R6:a, men för dom pengarna jag är villig att lägga så har dom oftast gått en bit... mellan 2 och 3 tusen, är det avskräckande??

Va ska man tänka på när man köper R6:a mellan 98-01... Framför allt hållbarheten??
Tacksam försvar...
 
Ankan_84 skrev:
2642230 Jag e också inne på en R6:a, men för dom pengarna jag är villig att lägga så har dom oftast gått en bit... mellan 2 och 3 tusen, är det avskräckande??

Va ska man tänka på när man köper R6:a mellan 98-01... Framför allt hållbarheten??
Tacksam försvar...

R6 finns endast från -99.

Det du ska tänka på är att kolla så att den är ordentligt servad. Helst av auktoriserad firma.

Kontrollera drivpaket & kolla om det är bytt någon gång för att se huruvida miltalet överensstämmer med förslitningen.

Kolla så att det inte är märken i styrstoppen, har hojen vart i backen blir det oftast märken där.

Kolla glapp i styr & svinglager och att fram & bakhjul spårar.

Vid provkörning, accelerera hårt på 1:an & växla genom lådan, hoppar någon växel ur är lådan sliten.

Kolla så att det inte läcker från packboxarna på framgaffeln. Kolla även upp under framkåpan, högst upp på gaffelbenen efter gamla flugrester & annat godis som kan gömma sig där om ägaren slarvat med rengöringen, detta klegg förstör sakta men säkert dina packboxar vid hårda inbromsningar då gaffeln komprimeras.

Slutligen, varför välja en R6 av dessa två alternativ?
Den är modernast av de två, Suzukin är klumpigare och av äldre design.

För att citera Bike: R6:an är kompromisslös.
 
Ankan_84 skrev:
2642230 Jag e också inne på en R6:a, men för dom pengarna jag är villig att lägga så har dom oftast gått en bit... mellan 2 och 3 tusen, är det avskräckande??

Va ska man tänka på när man köper R6:a mellan 98-01... Framför allt hållbarheten??
Tacksam försvar...
R750 som nämnts tidigare i tråden är mitt förslag. Mycket snyggare, mycket bättre, mycket trevligare på alla sätt och vis.

R6 är väl fördelaktig p.g.a. dess "240-stuk", alltså, delar finns överallt. Ungefär. Ful som stryk är den också.

Hur mycket hade du tänkt att lägga? Jag sålde min R750 från 2000 för 42kkr för några månader sedan.
 
tackar för svaren... Jag hade la tänkt mig ca 40-45 laxxar, men som sagt... Det är kanske lite väl våghalsigt att köpa en som har gått långt, då är det kanske bättre att köpa någon med färre miltal??

men som sagt... Både suzuki och yamaha brukar ju göra bra grejjer:rolleyes:

Tackar för bra svar "X-up":tummenupp
 
hållundan skrev:
2642242 Jag sålde min R750 från 2000 för 42kkr för några månader sedan.

Givetvis kan jag läsa mig till svaret på min fråga ex i tidningar, men jag tar den bekväma vägen..

Vad skiljer, i stora drag, GSX-R 750 från 00 och fram till 06 ?
Har det skett några stora förändringar under tiden. Vilken årsmodell ska man minst sikta efter, om man inte köper en "ny"


@ mr wheelie; Jag hade valt Suzuki, för att den dels är mycket snyggare, dels sticker ut lite. Var annan 600 åkare kör ju R6, dvs de som inte kör CBR :rolleyes:

Om du ska rejsa eller köra mycket bana, finns det dock förmodligen mer begagnade delar och tillbehör till R6 att tillgå..

/ Micke
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top