Yamaha R6 kolv som tagit i topp???

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Hej! Har en Yamaha R6 2002 som har knackat lite när den kommit upp i temperatur samt varit lite svår på tomgång när de är varm. Skruvade av toppen precis och upptäckte att 3:ans kolv gjort lite avtryck i cylinderhuvudet. Se bilder. Tänkte kolla om någon här kan ha en vettig gissning på orsaken till det hela????

Tacksam för alla gissningar som kan leda mig framåt...

Mvh Henrik Andersson

Bifogat

• 20250822_205951.jpg
    20250822_205951.jpg
    1.3 MB · Visningar: 58
  • 20250822_205957.jpg
    20250822_205957.jpg
    1.1 MB · Visningar: 61
Ser ut som att något skräp ramlat ner i cylindern, förmodligen vid tändstiftsbyte.

Gissar att det kommit in något i cylindern som klämts mellan kolv och topp? Testa att dra runt motorn och kolla efter skador på loppet.

På japanska radfyror tror jag att smörjningen av vevstakslager / kolvlager(?) är sämst på 3an.
Vilket kan resultera i att 3ans vevstake knäcks.
Skulle det kunna vara slitna lager på 3an som gjort att kolven kan nå toppen ?????

Gissar att det kommit in något i cylindern som klämts mellan kolv och topp? Testa att dra runt motorn och kolla efter skador på loppet.
Min gissning också men loppet ser i det stora hela fint ut. Man ser pyttelite spår på bilden men det mesta är blänk. Om jag känner riktigt noggrant med fingertoppen så kan man ana lite lite ojämnhet. Ska man hona om den tro?

Mvh Henrik

Bifogat

• 17558929240883255453437783563937.jpg
    17558929240883255453437783563937.jpg
    822.6 KB · Visningar: 12
På japanska radfyror tror jag att smörjningen av vevstakslager / kolvlager(?) är sämst på 3an.
Vilket kan resultera i att 3ans vevstake knäcks.
Skulle det kunna vara slitna lager på 3an som gjort att kolven kan nå toppen ?????
Bra gissning, det kan ju vara en trolig orsak. Jag tycker dock att det är konstigt att den endast tagit i vid 2 områden på kolven. Längst ut på vardera sida. Om det är detta som är orsaken till mitt oljud som börjar vid ca 60 grader och uppåt i arbetstemp och på låga varv så kanske det är ett lager får lite ökat spel pga värmen???? Mer gissningar medan jag river vidare, tack😀....

Om det är vevstakslager så brukar kolven "stämpla bort" sotavlagringar på hela ytan som berörs. Inte göra gropar i toppen.

Om det är vevstakslager så brukar kolven "stämpla bort" sotavlagringar på hela ytan som berörs. Inte göra gropar i toppen.
Ja det tycker jag också låter rimligt och gör mig lite fundersam. Det känns inte helt tydligt vad det är som orsakat avtrycken och heller inte missljuden. Att den dessutom har varit svår att hålla igång på tomgång pga att antagligen kompressionen sjunkit vid högre motortemperatur skulle jag också vilja hitta lösningen på. Vid varm motor märkte jag att jag får ett högre övertryck i vevhuset som dödar motorn när vevhusventilationen är ansluten till luftburken. Ventilerna är injusterade och ser fina ut vid första anblick, inte mycket som heller....

Tack för alla svar och gissningar så här långt.

Mvh Henrik

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...