Yamaha R1 vs R6

Mr Wheelie skrev:
2485587 Jag har IF som försäkringsbolag och ringde dit idag för att gemför försäkringen.
Tog 2 st regnummer från blocket, en från R1:an och en från R6:an.

Det skillde typ 2000kr per år, så visst det är rätt stor skillnad...

Ngn snäll person här som kan säga vad hans/hennes försäkring kostar om året för en R1 och R6:a

14000 nånting om året.
men ja betalar ca 1300 halvförsäkring/månad, och när den är avställd ca 500 garageförsäkring/månad

På en r6:a-99
 
Mr Wheelie skrev:
2485593 men ! Den skall bara va reggad som 25kw, fast på gatan skall det vara full power..Ser bort från dom där 25kw !
Har du mellanklass kort?
Fan vad bolagen kommer att älska dig när det händer något. De slipper ju betala ut pengar till dig. Du får säkert försäkra nästa hoj hos dem jättebilligt.:rolleyes:

Kör skiten med strypningen i.
 
Mr Wheelie skrev:
2485593 men ! Den skall bara va reggad som 25kw, fast på gatan skall det vara full power..Ser bort från dom där 25kw !


För bövelen.. du vill ha en R1:a med 25 kw på pappret, köra med full effekt ändå.... ku kör på min dotter.... så kan inte ens din pappa gömma dig.
använd nu insidan på skallen, vi vill inte läsa en R.I.P tråd om dig nästa vår.
 
Vad du ska ha är en gammal cbr 600 89;a typ som du har "råd" att göra misstag med, skit i strypningar hit o dit, när du kan köra den så kan du byta upp dej till nåt *värre* har du bara kört aprilia 125 så kan en 600 av modell äldre skrämma upp dej rätt bra!
 
varför bryr du dig om att strypa och regga in hojen som mellan när du ska köra utan strypning? Det är ju fan så mycket smidigara att bara köra hojen helt orginal!

I det närmaste samma straff om du åker dit men du slipper ombesikting!
 
svampe skrev:
2485692 Har du mellanklass kort?
Fan vad bolagen kommer att älska dig när det händer något. De slipper ju betala ut pengar till dig. Du får säkert försäkra nästa hoj hos dem jättebilligt.:rolleyes:

Kör skiten med strypningen i.
Bra sagt !!

Säg att du lyckas med ditt lilla försäkringsbedrägeri.
Hojen blir reggad som strypt. Sedan plockar du bort strypningen och du får till o med en riktigt bra premie på en helförsäkring (på din nu ostrypta hoj) :tummenupp

Eter ca 1 månad så står du på öronen i 10km/h.

Du klarar dig helt oskadd, men du fick en riktigt ful repa i skinnstället, hål i handskarna och en spricka i hjälmen.

Hojen fick mycke stryk den också:
Alla kåpor på höger sida är repade/spräckta till o med så illa att kåpstaget fick sig en smäll, lite små märken i ramen, ditt clip-on är böjt, bromshantaget gick av, repade kopplingskåpan så pass att den läcker vid kopplingsarmen samt att du repade ditt nya fina slip-on.

Du tackar gudarna för att du har en helförsäkring på hojen och ringer in en skadeanmälan.
Reperationskostnaderna springer iväg så pass att boaget löser ut hojen istället.
Du har då redan tittat ut en ny hoj som du slår till på dagen efter att du har fått försäkringspengarna.
Allt är frid och fröjd och du trivs kanonbra med din nya hoj. :)

Det går 1-2 månader, sedan en dag så får du två brev från försäkringsbolaget.
I det ena så undrar dom om du lider några men efter omkullåkningen.
I det andra brevet så står det att du är polisanmäld för försäkringbedrägeri eftersom din gamla hoj inte alls var strypt som du hade uppgett och nu kräver dom tillbaka pengarna för den inlösen du fick för hojen och din personliga utrustning.

Have a nice day :)
 
Affe_R1 skrev:
2485732

Mycket bra prat om försäkring mm.
Och det är väl ändå i bästa fall? Kan ju hända mycket värre saker.

Men är den försäkrad på full effekt, strypt i papper men ostrypt i "verkligheten" då får han ut pengar?
 
Lundgren skrev:
2485735 Och det är väl ändå i bästa fall? Kan ju hända mycket värre saker.

Men är den försäkrad på full effekt, strypt i papper men ostrypt i "verkligheten" då får han ut pengar?
Jag är inte såå insatt i försäkrigsprocessen, jag tog det bara i grova drag...

Ja det kan ju gå klart mycket värre än vad jag skrev,
men jag ville vara lite snäll... :)

Antagligen blir han anmäld för olovlig körning oxå :fakta
 
Last edited:
Affe_R1 skrev:
2485748 Jag är inte såå insatt i försäkrigsprocessen, jag tog det bara i grova drag...

Ja det kan ju gå klart mycket värre än vad jag skrev,
men jag ville vara lite snäll... :)

Antagligen tar polisen honom för olovlig körning oxå :fakta
Jo olovlig körning blir det ju helt klart, men hur är det egentligen med försäkringen:confused:
 
Lundgren skrev:
2485756 Jo olovlig körning blir det ju helt klart, men hur är det egentligen med försäkringen:confused:
Det vet jag inte, men den med lite innanför pannbenet ger ju fan i att chansa...
 
det är som någon här sa. du betalar fortfarande för full effekt. Dvs, reggar du en R1 eller R6 så betalar du precis lika mycket som om den inte vore strypt. Så är det hos IF iaf.
 
ozto skrev:
2485719 varför bryr du dig om att strypa och regga in hojen som mellan när du ska köra utan strypning?
Kanske därför att han bara får köra mellanklass pga sitt körkort...:tungan

F ö håller jag med om att trådskaparen bör låta bli att köra ostrypt. Det finns en vits med att du ska köra mellanklass några år först. Började själv med 50 hk. Sedan 71 hk. Först därefter tog jag steget till tresiffriga effekter. Och detta trots att jag tog lappen sent... Jag kände bara att "typ-R1-effekt" första åren skulle varit helt livsfarligt för mig.

Man måste lära sig krypa innan man kan gå... (Jaja, jag vet att jag låter som en tråkig gubbe nu :tungan) men du kommer att få ut betydligt mer av ditt hojliv om du tar det i etapper. Effekt som man inte kan hantera kan bita tillbaka hårt! Jag tycker fortfarande att de absolut värsta 180hk-hojarna (R1 t ex) är för mycket, även på bana. Och då har jag ändå kört bana i 5 säsonger och är utbildad sporthojsinstruktör.

Till syvende och sist så är valet ändå ditt och bara ditt. Att jag har en R6:a idag beror på att jag mest kör bana. Körde jag mest gata så skulle jag gå tillbaka till min hoj nr 2, SV650 (71 hk). Den var helt tillräcklig för det! :)

Eller varför inte en Kawa ER-6n? De går fint att strypa.

Lycka till med ditt val!:tummenupp
 
Gellio skrev:
2485784 det är som någon här sa. du betalar fortfarande för full effekt. Dvs, reggar du en R1 eller R6 så betalar du precis lika mycket som om den inte vore strypt. Så är det hos IF iaf.
På Folksam likaså iaf enligt den som jag frågade. Tror inte något försäkringsbolag tar någon hänsyn till strypt/ostrypt längre eftersom det fuskas så mycket med det. Däremot kan det kanske bli strul med ersättning vid en ev skada.
 
Hej!

När jag ringde runt i somras för att kolla försäkringar sa allihopa att de försäkrar på ursprungseffekten, så det blev samma pris oavsett om den var strypt eller inte.

När fyller du 21 år då? Om det är snart kan du ju lika gärna vänta ett tag och köra upp på tung direkt. Tänker på att det ju inte är skoj att åka runt olagligt, man blir nojjig. Vet inte vad det skulle bli för staff för dig att köra mer än 25 kW, men det är iaf olovlig körning. Ta reda på vad det skulle innebära och fundera på om du är villig att ta risken. Eller kör den strypt...

Har en R6:a 03 och även kört R1 (05 och 06). Jag är väldigt glad att jag köpte R6:an och inte R1:an. Jag tog kortet i år och känner ju mer jag kört hur bra det var att jag valde en mindre hoj. Grejen är ju att man oundvikligen kommer vilja vrida på och kraften i R6:an räcker gott o väl för en ordentlig åktur! Kraften i R1:an är helt otrolig och det finns för mig defintivt en poäng med att kunna bemästra en 600 innan man går på 1000 kubik.

Jag tycker R6:an och R1:an skiljer sig rätt mycket åt, både med avseende på sittställning, chassi och motor. Man sitter mer upprätt på R6:an, styret på R1:an känns längre fram. Båda tycker jag dock är bekväma och i R1:ans säte känner jag mig nästan gjuten! Kurvor, nu blir det svårt att beskriva, men känns som att R6:an är lättare att luta ned, att framdelen känns lättare, medan R1:ans sväng kommer mer från mitten av hojen på ngt vis, hela hojen känns "längre". R1:an tycker jag känns mkt stabil i kurvor. Och vad gäller motor, ja, oj där är väl största skillanden. R6:an är liten och rapp, medan R1:an ryter och bjuder på ett amazing vrid. Man får ta upp R6:an mycket i varv innan största kraften kommer och växla ganska ofta, det behöver man inte göra på R1:an, den ryter till redan innan man startat den, hahaha! Båda är sköna hojar, men tycker absolut det är vettigare att köpa en 600 först, innan man går på 1000.

Man kan alltid byta upp sig vartefter man lär sig, men det är jävligt svårt att byta ner sig om man kört åt helvete på en hoj som var för stor!!!
Lycka till med nya hojen :)
 
wonderwizard skrev:
2485701 För bövelen.. du vill ha en R1:a med 25 kw på pappret, köra med full effekt ändå.... ku kör på min dotter.... så kan inte ens din pappa gömma dig.
använd nu insidan på skallen, vi vill inte läsa en R.I.P tråd om dig nästa vår.

Precis! Antingen kör du med 25Kw, eller så kör du fan inte alls. Är trött på att betala för andras oansvarigheter. Finns en anledning till att män mellan 20-25 på sporthoj är överrepresenterade i olycksstatistiken.
 
Affe_R1 skrev:
2485732 Bra sagt !!

Säg att du lyckas med ditt lilla försäkringsbedrägeri.
Hojen blir reggad som strypt. Sedan plockar du bort strypningen och du får till o med en riktigt bra premie på en helförsäkring (på din nu ostrypta hoj) :tummenupp

Eter ca 1 månad så står du på öronen i 10km/h.

Du klarar dig helt oskadd, men du fick en riktigt ful repa i skinnstället, hål i handskarna och en spricka i hjälmen.

Hojen fick mycke stryk den också:
Alla kåpor på höger sida är repade/spräckta till o med så illa att kåpstaget fick sig en smäll, lite små märken i ramen, ditt clip-on är böjt, bromshantaget gick av, repade kopplingskåpan så pass att den läcker vid kopplingsarmen samt att du repade ditt nya fina slip-on.

Du tackar gudarna för att du har en helförsäkring på hojen och ringer in en skadeanmälan.
Reperationskostnaderna springer iväg så pass att boaget löser ut hojen istället.
Du har då redan tittat ut en ny hoj som du slår till på dagen efter att du har fått försäkringspengarna.
Allt är frid och fröjd och du trivs kanonbra med din nya hoj. :)

Det går 1-2 månader, sedan en dag så får du två brev från försäkringsbolaget.
I det ena så undrar dom om du lider några men efter omkullåkningen.
I det andra brevet så står det att du är polisanmäld för försäkringbedrägeri eftersom din gamla hoj inte alls var strypt som du hade uppgett och nu kräver dom tillbaka pengarna för den inlösen du fick för hojen och din personliga utrustning.

Have a nice day :)

Men kolla här, ifall det nu hade hänt så kommer jag så klart strypa igen hojen och sen lämna in den till försäkringen. Man får ju inte vara korkad. Ok lite crazy e jag :tungan
 
Mr Wheelie skrev:
2485851 Men kolla här, ifall det nu hade hänt så kommer jag så klart strypa igen hojen och sen lämna in den till försäkringen. Man får ju inte vara korkad. Ok lite crazy e jag :tungan
Misstänker dom något så får du inte röra hojen... sen så är det inte alltid så lätt om man åker bling-bling-taxi.
 
Back
Top