Yamaha R1 vs R6

Haaaaaaaahahahaha. Typiskt sporthoj. Ingne svarar på hans ursprungliga fråga - alla försöker överträffa varandra i moralkunskap.

Ni är fan för roliga. :D :D :D

Jag säger - köp en R1a. Jävligt mycket högre status än en rutten R6a.

peter R1 skrev:
2485710 Vad du ska ha är en gammal cbr 600 89;a typ som du har "råd" att göra misstag med, skit i strypningar hit o dit, när du kan köra den så kan du byta upp dej till nåt *värre* har du bara kört aprilia 125 så kan en 600 av modell äldre skrämma upp dej rätt bra!

precis.
med cbr:ens moppedämpare fram, halvkassa bromsar och halvkasst styrlager i kombination med lagom kräm i motorn gör att jag skiter knäck av rädsla varje gång jage ute å åker:D
men den kostar ju inget å äga då:tummenupp

SheDevil skrev:
2485802 Hej!

När jag ringde runt i somras för att kolla försäkringar sa allihopa att de försäkrar på ursprungseffekten, så det blev samma pris oavsett om den var strypt eller inte.

När fyller du 21 år då? Om det är snart kan du ju lika gärna vänta ett tag och köra upp på tung direkt. Tänker på att det ju inte är skoj att åka runt olagligt, man blir nojjig. Vet inte vad det skulle bli för staff för dig att köra mer än 25 kW, men det är iaf olovlig körning. Ta reda på vad det skulle innebära och fundera på om du är villig att ta risken. Eller kör den strypt...

Har en R6:a 03 och även kört R1 (05 och 06). Jag är väldigt glad att jag köpte R6:an och inte R1:an. Jag tog kortet i år och känner ju mer jag kört hur bra det var att jag valde en mindre hoj. Grejen är ju att man oundvikligen kommer vilja vrida på och kraften i R6:an räcker gott o väl för en ordentlig åktur! Kraften i R1:an är helt otrolig och det finns för mig defintivt en poäng med att kunna bemästra en 600 innan man går på 1000 kubik.

Jag tycker R6:an och R1:an skiljer sig rätt mycket åt, både med avseende på sittställning, chassi och motor. Man sitter mer upprätt på R6:an, styret på R1:an känns längre fram. Båda tycker jag dock är bekväma och i R1:ans säte känner jag mig nästan gjuten! Kurvor, nu blir det svårt att beskriva, men känns som att R6:an är lättare att luta ned, att framdelen känns lättare, medan R1:ans sväng kommer mer från mitten av hojen på ngt vis, hela hojen känns "längre". R1:an tycker jag känns mkt stabil i kurvor. Och vad gäller motor, ja, oj där är väl största skillanden. R6:an är liten och rapp, medan R1:an ryter och bjuder på ett amazing vrid. Man får ta upp R6:an mycket i varv innan största kraften kommer och växla ganska ofta, det behöver man inte göra på R1:an, den ryter till redan innan man startat den, hahaha! Båda är sköna hojar, men tycker absolut det är vettigare att köpa en 600 först, innan man går på 1000.

Man kan alltid byta upp sig vartefter man lär sig, men det är jävligt svårt att byta ner sig om man kört åt helvete på en hoj som var för stor!!!
Lycka till med nya hojen :)

Han kör en 125:a nu, så jag misstänker att det är ett tag tills han fyller 21... ;-)

Sen är det rätt svårt att jämföra R1 o R6... Det beror mycket på hoj till hoj.
Tex. om däcken gått långt o är "fyrkantiga". Min kändes som en heeeelt annan hoj med nytt däck på. Sen om man sätter 180 däck på en R1:a så blir den betydligt mer lättsvängd..

Men som sagt.. Börja på R6:a o ta dig långsamt uppåt.
Det finns inga genvägar, bara senvägar...

Erik_G skrev:
2485856 Haaaaaaaahahahaha. Typiskt sporthoj. Ingne svarar på hans ursprungliga fråga - alla försöker överträffa varandra i moralkunskap.

Det märks att du inte har vart med länge i svängarna...

Anledningen att folk skriver som de gör att de har åkt hoj i bra många år o sett hur många unga som t.ex denne ger sig på hojjar de inte kan hantera o förolyckas.

Jag tycker bara att det är medmänskligt att tänka på de andras säkerhet o liv.

Last edited:
Mr Wheelie skrev:
2485851 Men kolla här, ifall det nu hade hänt så kommer jag så klart strypa igen hojen och sen lämna in den till försäkringen. Man får ju inte vara korkad. Ok lite crazy e jag :tungan

När det händer ngt kommer du köras iväg i en ambulans och polisen tar dit en bärgningsbil som kör hojen till närmaste mc-handlare.
Sedan kommer en besiktningsman dit o kollar hojen (o strypningen) o därefter e du rökt...

Om du nu e så kåt på att köra (ihjäl dig:rolleyes: ) större hojar än vad du får köra, så varför köper du inte bara en R1 o trafikförsäkrar den (det e billigaste alternativet då du ändå inte får ut ngt på försäkringen när du kraschar) o sedan kör ifrån snuten när dom vill stoppa dig o kontrollera hojen.
Har du tur när du kraschar så dör du direkt o slipper lida...

Tråkigt men tyvärr sant, du e inte den första som tror du kan klara det o tyvärr inte den sista!

Jag är för ett nytt lagförslag som kräver 5 års vana på tung mc innan man får köpa supersporthojar, då kanske det finns möjligheter att sänka mc-olycksstatestiken.

.../Yoshi

Ps. såg att du bara är 16år... Du är en liten :tomten

Last edited:
Yoshi_gixxeRR skrev:
2485889 Jag är för ett nytt lagförslag som kräver 5 års vana på tung mc innan man får köpa supersporthojar, då kanske det finns möjligheter att sänka mc-olycksstatestiken.

.../Yoshi

Kan bara hålla med!!

Mr Wheelie skrev:
2485851 Men kolla här, ifall det nu hade hänt så kommer jag så klart strypa igen hojen och sen lämna in den till försäkringen. Man får ju inte vara korkad. Ok lite crazy e jag :tungan

Hörru moppefucko! :mad:
Jag slår vad om att du tänker försäkra hojen på mormor också, prisskillnad på 2000kr för +-70hk känner inte jag igen allafall (jag är 23år).
Va fan tror du att alla får betala så jävla höga premier för?
Inse fakta. Om du har kört 125:a en säsong är du långt ifrån redo att köra r6.
Du kommer klota och jag kommer inte att tycka synd om dig. :pannkyss

Köp en hoj som du har behörighet att köra, råd att försäkra och framförallt har en möjlighet att kontrollera.

Lycka till med bedrägerierna som vi andra får betala för Mr Wheelie. :näsblod

Mr Wheelie skrev:
En sann optimist :tummenupp
Nu tror inte jag att du åker omkull i mesiga 10km/h,
utan du planterar dig i ett dike i betydligt högre fart där även DU går sönder...
Försök att byta strypningarna då :7peta

Erik_G skrev:
2485856 Haaaaaaaahahahaha. Typiskt sporthoj. Ingne svarar på hans ursprungliga fråga - alla försöker överträffa varandra i moralkunskap.

oj oj oj... vilket imponerande klokt och upplysande inlägg :fakta
Detta är ett solklart bevis på att det fortfarande finns moppefuckos på sporthoj :yoparty :rolleyes:

Affe_R1 skrev:
2485939Detta är ett solklart bevis på att det fortfarande finns moppefuckos på sporthoj :yoparty :rolleyes:

R1 äR ReSPeCKT!!!!

Klart man köpte R1 för att alla andra skulle tycka man var ball! R6 är det ju bara fjantar som har! :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Den här tråden spårade ur redan vid första inlägget...

Mr Wheelie skrev:
2485546 Heej alla på sporthoj !
Nu är det dags uppgradera sig till mellanklass :D

Nu är det så att jag vet inte vilken jag skall välja.
Yamaha R1 eller R6, pengarna är inga direkta problem!

Oavsätt vilken jag tar så kommer jag regga in den på 25kw, fast köra ostrypt på gatan så klar !

R1:an har väll lite bättre top och acc, men är det verkligen så stor skillnad?
En annan faktor är och ifall den är mkt mer klumpig eller tyngre än R6:an.

Lite hjälpa av er här hade varit snällt :)

Nämn gärna lite andra för och nackdelar med båda hojarna!

Tack på förhand !!

Ciao

Tänk på att om hojen är helfordonsgodkänd så måste du ha en sådan stryp sats som tillverkan Alltså yamaha godkänner för att du sk kunna typa om den... Mc kompaniet säljer stryp satser som man kan ha till helfordonsgodkända hojar...

Och sen en sak till tänk på ifall du kör på någon människa eller krockar ja vad som helst som du eller någon annan människa skadar sig på och de märker att du myglar med hojen... Då får du stå för alltihop, sjukhus ränknigar, laga motpartens bil, hoj, böter, skadestånd m.m kan kosta pengar de!!!

Men lär dig för fan att köra båge först... Det du åker på nu kan ju jämföras med en trimmad DT de körde jag me när jag va 15 bast.. En anning skillnad på de och sen kasta upp benen på en R1:a som du inte kommer att kunna tygla de minsta. Köp som någon sa innan en gammel gixer eller en gammal cbr och öva på när du kan knäskrapa så kanske du är redo för en R1:a :tummenupp

///Micke

Last edited:
Mamma mia! skrev:
2485919 Hörru moppefucko! :mad:
Jag slår vad om att du tänker försäkra hojen på mormor också, prisskillnad på 2000kr för +-70hk känner inte jag igen allafall (jag är 23år).
Va fan tror du att alla får betala så jävla höga premier för?
Inse fakta. Om du har kört 125:a en säsong är du långt ifrån redo att köra r6.
Du kommer klota och jag kommer inte att tycka synd om dig. :pannkyss

Köp en hoj som du har behörighet att köra, råd att försäkra och framförallt har en möjlighet att kontrollera.

Lycka till med bedrägerierna som vi andra får betala för Mr Wheelie. :näsblod

Jag har jämfört r1/r6 då r6an varit dyrare att försäkra. Tar man inte samma årsmodel så kan det bli så. +-70hk så gäller det då inte r1 fram till -02

R6an har alltid haft 120hk och r1an har väll haft så lågt som 150hk i början alltså 30hk skilnad.

Hur som helst är det jävligt dyrt att försäkra!

Mr_Mike skrev:
2485955 Tänk på att om hojen är helfordonsgodkänd så måste du ha en sådan stryp sats som tillverkan Alltså yamaha godkänner för att du sk kunna typa om den... Mc kompaniet säljer stryp satser som man kan ha till helfordonsgodkända hojar...

Och sen en sak till tänk på ifall du kör på någon människa eller krockar ja vad som helst som du eller någon annan människa skadar sig på och de märker att du myglar med hojen... Då får du stå för alltihop, sjukhus ränknigar, laga motpartens bil, hoj, böter, skadestånd m.m kan kosta pengar de!!!

///Micke

Fel och fel

För det första är det bara att köpa mc-kompaniets strypning (1400kr) montera själv eller lämna bort (kvittar).

Trafikförsäkringen gäller till och med om han skulle köra full så där pratar du i nattmössan.

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2485962 ...
Trafikförsäkringen gäller till och med om han skulle köra full så där pratar du i nattmössan.

Ja den gäller ur den påkördes synvinkel. Den som kör full blir ofta återbetalningsskyldig.

HanneZ skrev:
2485967 Ja den gäller ur den påkördes synvinkel. Den som kör full blir ofta återbetalningsskyldig.

Läste något om att han inte blir det. Ska se om jag kan hitta den faktan.

Mr Helmut skrev:
2485962
R6an har alltid haft 120hk och r1an har väll haft så lågt som 150hk i början alltså 20hk skilnad.

150-120 = 20 ?! :va

Anyhoo, till trådskaparen vill jag bara säga att skena inte. Det är inte värt det. Bara för att du har liten snopp och vill kompensera för detta vid den lokala korvmojjen är det inte okej att köra en fulleffektaren om du inte har kort för det. Jag lovar att du kommer att få snea blickar från dina hojkompisar och om ngt skulle hända dig så kommer du att ångra dig nått så in i helvet.

Anledningen till att folk avråder dig till att göra detta är inte för att de blir avundsjuka på att du tillfälligt sparar ett par tusingar. Anledningarna är

1) Onödigt många dör på två hjul helt i onödan.
2) Det kommer att bli en dyr och tråkig affär för dig. Tänk inte "det händer inte mig inte, jag kalarar mig".

Mr Helmut skrev:
2485962
Fel och fel

För det första är det bara att köpa mc-kompaniets strypning (1400kr) montera själv eller lämna bort (kvittar).

NEJ NEJ NEJ.. då jag själv ha strypit en GSXR 600 och en GSXR 750 för jag åkte mellan kort några år... Och 750 va helfordonsgodkännd då kom de med papper ifrån Suzuki ifrån tyskland som de stod mitt ram nr osv på att strypningen passar ihop med just den bågen. Sen så är det lite speciall på sådana strypningar inte endast brickor utan också gasvajer stop du ska montera på insrutnings bryggan.

Sen till försäkrings frågan.... NEJ NEJ NEJ ser de att du gjort ett försäkringbedrägeri så tro FAN att de inte bara betalar de. De går ju vidare med de till tingsrätt osv. för attJUSt du bedragarn ska åka dit detta kan ju tillomed leda till fängelse...

Å föresten matte kanske du skulle tränna på 120-150 20hk skillnad jag har för mig de blir 30hk i skillnad... Du kanske me är ett litet moppe fucko på 16bast som pillar i näsan och åker hela 11kw typad R1:a

SÅ FUCK OFF :näsblod

Last edited:
ojojoj...

Hmm ett hopp från en 125 till en R1/R6...

Tur att du har ngr år på dig att tänka över saken..

Folk snackar så mycket skit om att det är status att ha en R1 men dom flesta kan faan inte hantera den..
Många tycker dom är skittuffa när dom gasar på raksträckorna men ligger och fegkör i kurvorna...
Vad är då poängen med att ha en R1 om man ändå inte kan hantera vad R1 är till för ??
Impa på fjortisbrudarna vid den lokala kiosken ??

Jag ska inte bestämma vad du ska ha för hoj, men tänk efter före..
För jag är säker på att du inte kan hantera en R1 el en R6..

Jo kanske då det går rakt fram, men vad gör du när du upptäcker att vägen svänger och du kommer i 200+ ??
Gör som många andra, får panik och ställer sig på bromsen i kurvan och får möte...

Gonatt och lycka till med att plocka bort strypningarna..

Nee jag håller med ovanstående snubbe...
Skaffa ngt lättare som du kan lära dig att hantera och sen hoppa upp på dom tyngre..

Lycka till med valet..

jag som tog mc kortet för ett år snart den 27 sep! så är jag nöjd att jag köpt en 600cc! det duger för att börja med! har kört 125cc sen jag var 13 & sen moppe å sen 125cc igen! sen så vart den en yamaha fzr600r! det är jag jäkligt nöjd med! har lärt mig mycket där, Skulle säkert bli för övermodig på en 1000cc och köra hjäl mig :D

men satsa på en r6 tycker jag :) men om du nu vill ha en r1 så köp det! det är ju helt upp till dig!

det räcker långt! inte för att jag kör strypt på min fzr som jag skulle ha gjort ;D! och det har ju sina nackdelar! jag undviker stan då jag ser en polis! kan inte slappna av precis! det är lite tråkigt!

men lycka till :)

HanneZ skrev:
2485967 Ja den gäller ur den påkördes synvinkel. Den som kör full blir ofta återbetalningsskyldig.

https://www.whitelabel.se/scr/About.aspx?type=insurance&categoryId=1&productID=19&selection=0
Trafikförsäkringen gäller normalt utan självrisk, men ungdomssjälvrisken är 1.000 kr om föraren är under 24 år och brottssjälvrisken är 3.000 kr om föraren saknar körkort, är rattfull eller orsakar olyckan med uppsåt. Försäkringen gäller med en extra självrisk på 4.000 kr om föraren var under 25 år vid skadetillfället och du har angivit i försäkringsförhållandena att bilen inte ska användas av personer under 25 år.

Hittade lite fakta.

Honke skrev:
2485991 jag som tog mc kortet för ett år snart den 27 sep! så är jag nöjd att jag köpt en 600cc! det duger för att börja med! har kört 125cc sen jag var 13 & sen moppe å sen 125cc igen! sen så vart den en yamaha fzr600r! det är jag jäkligt nöjd med! har lärt mig mycket där, Skulle säkert bli för övermodig på en 1000cc och köra hjäl mig :D

men satsa på en r6 tycker jag :) men om du nu vill ha en r1 så köp det! det är ju helt upp till dig!

det räcker långt! inte för att jag kör strypt på min fzr som jag skulle ha gjort ;D! och det har ju sina nackdelar! jag undviker stan då jag ser en polis! kan inte slappna av precis! det är lite tråkigt!

men lycka till :)

Men polisen kan ju inte bara genom att titta på hojjen avgöra effekten? :confused: måste ju boka bänkningstid osv väl?

R6 blir ett hopp på 90 hk från Aprilian..

Mr_Mike skrev:
2485985 NEJ NEJ NEJ.. då jag själv ha strypit en GSXR 600 och en GSXR 750 för jag åkte mellan kort några år... Och 750 va helfordonsgodkännd då kom de med papper ifrån Suzuki ifrån tyskland som de stod mitt ram nr osv på att strypningen passar ihop med just den bågen. Sen så är det lite speciall på sådana strypningar inte endast brickor utan också gasvajer stop du ska montera på insrutnings bryggan.

Sen till försäkrings frågan.... NEJ NEJ NEJ ser de att du gjort ett försäkringbedrägeri så tro FAN att de inte bara betalar de. De går ju vidare med de till tingsrätt osv. för attJUSt du bedragarn ska åka dit detta kan ju tillomed leda till fängelse...

Å föresten matte kanske du skulle tränna på 120-150 20hk skillnad jag har för mig de blir 30hk i skillnad... Du kanske me är ett litet moppe fucko på 16bast som pillar i näsan och åker hela 11kw typad R1:a

SÅ FUCK OFF :näsblod

Har också strypt 2 st helfordonsgodkände motorcyklar dock utan några papper från tilverkare. Kanske är något just med suzuki. Hur som helst är det bara att ringa mc-kompaniet så var det inga problem med att strypa en yamaha (som tråden faktiskt handlar om).

Jag nämde rattfylla då någon uttalade sig om att man själv skulle få stå för sjukhusvistelse skada på annan person osv.

Vagnskadan kommer dom säkert vilja strunta i att betala ut med trafikförsäkingen finns det väll ändå inga undantag för.

Nivån på ditt inlägg är väldigt högt:rolleyes:

HanneZ skrev:
2486027 Det där gäller väl bara dom? Frågan är vad lagen eller samtliga bolag säger om saken.

Jag vet iaf. att ett fall dom hade uppe på tv. för några år sen så åkte föraren dit på att betala tillbaka nästan allt.

Gäller kanske inte alla bolag men här har jag då hittat några.
Ingen självrisk (förutom om du kört rattfull eller orsakat skadan genom grov vårdslöshet eller uppsåt. Då gäller en brottssjälvrisk på 10 % av prisbasbeloppet)

http://64.233.183.104/search?q=cach...lla+trafikförsäkring&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=8

Ersättning betalas ur trafikförsäkringen, så snart någon i fordonet skadas. Både förare och passagerare har rätt till ersättning. Dessutom utgår ersättning ur trafikförsäkringen till andra, t.ex. cyklister och fotgängare, som skadas i följd av trafik med fordonet. Full ersättning utgår för alla personskador, oberoende av om någon har skuld till olyckan eller inte. I princip är det också utan betydelse om den skadelidande själv har medverkat till skadan. Har den skadelidande medverkat till skadan uppsåtligen eller av grov vårdslöshet, kan ersättningen emellertid jämkas. Ersättning till förare som har gjort sig skyldig till trafikonykterhetsbrott kan även jämkas, om föraren därvid genom vårdslöshet har medverkat till skadan (12 §). Ersättning till förare och passagerare betalas ur det egna fordonets trafikförsäkring, även om skadorna skulle ha uppkommit vid en kollision med ett annat fordon. Om skadorna har orsakats genom vållande i samband med förandet av ett annat fordon, kan det försäkringsbolag som har betalat ut ersättningen kräva den tillbaka från försäkringen för det andra fordonet. I sista hand kommer alltså ersättningen att belasta försäkringen för det fordon som har förts oaktsamt.
Saxat från riksdagen.
http://64.233.183.104/search?q=cach.../LU19/LU190004.ASP+rattfylla+trafikförsäkring

Vad jag kan förstå här så kan betalningen delas upp att kanske man själv får betala 1 del och trafikförsäkingen en annan del.

Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...