Yamaha R1 eller Honda Vtr Sp-1

Urglubb

Never apologize for making a decision!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 - Honda Cbr600rr
Hejje!
Snart börjar det bli dags att köpa hoj o jag har o välja mellan en R1 eller en Sp-1:a. Det jag vill fråga är vad har ni för erfarenheter gällande dessa hojar?

Har bara provkört R1:an så jag vet inte mycket om hur denna V-twin beter sig. Skulle vara kul att få veta vad ni tycker!
ha de

///Urglubb
:)

hoppas det inte är förstahoj. då kommer det nog hackas en del på dig här. men jag tycker iaf r1 an fördjevla grym :tummenupp

Urglubb skrev:
Hejje!
Snart börjar det bli dags att köpa hoj o jag har o välja mellan en R1 eller en Sp-1:a. Det jag vill fråga är vad har ni för erfarenheter gällande dessa hojar?

Har bara provkört R1:an så jag vet inte mycket om hur denna V-twin beter sig. Skulle vara kul att få veta vad ni tycker!
ha de

///Urglubb

aha...mitt svar då!

SP1 jävligt svårkörd...är du nybörjare eller ovan vid MC så satsa på r1:an, har du däremot viljan att lära dig köra ordentligt så satsa på sp1:an!
Sp1:an KOMMER att "bita" tillbaka om du behandlar den utan respekt!

EDIT: glömde hacka! är du nybörjare så glöm dessa hojar!

Last edited:
Urglubb skrev:
Hejje!

ha de

///Urglubb
Har kört båda, SP1, underbara bromsar, gillar karaktären på motorn (den drar direkt, man behöver inte varva så mkt) härligt muller (akra helsystem a´22000 kostar). HAde jag inte varit så brydd vad jag vill ha så skulle jag ta SP1

R1:an, lätt, smidig (jämfört med 1000cc hojjar)

Du måste själv provköra båda hojarna.

Skilnaden mellan Rad4:a och V-twin är ganska
stor, så provkörning är det bästa sättet.

Lycka till :tummenupp

Roger_SWE skrev:
Du måste själv provköra båda hojarna.

Skilnaden mellan Rad4:a och V-twin är ganska
stor, så provkörning är det bästa sättet.

Lycka till :tummenupp

Kan säga att mitt byte från R1 till Aprilia var det bästa som hände mig:) Jag blev snabbt "twinfrälst" och tänker knappast köpa/köra en puttrande masstillverkad rad4 igen:=)

twinner skrev:
Kan säga att mitt byte från R1 till Aprilia var det bästa som hände mig:) Jag blev snabbt "twinfrälst" och tänker knappast köpa/köra en puttrande masstillverkad rad4 igen:=)
Ja, det här är min fjärde twin :). Det är lätt att fastna i twin-träsket.

PS. jag har provat nästan alla större Rad4:or, men twin är min grej.

Som sagt, det är bara ut och provköra olika 4:or och 2:or.

Nejdå jag är ingen nybörjare så det är lungt =)

Tack för alla svar. Provkörningen får svara åt mig :) När vädret tycker att det är okej.

Ha en fortsatt trevlig kväll :)

twinner skrev:

Vad har masstillverkningen med saken att göra, det skulle vara ok för dig att köra radfyra om det är MV Agusta men inte yamaha, Suzuki, Honda m.fl.

Isåfall är det ju inte motorkaraktären du gillar utan hojmärket :7peta :hihi :tungan

Pinky skrev:
Vad har masstillverkningen med saken att göra, det skulle vara ok för dig att köra radfyra om det är MV Agusta men inte yamaha, Suzuki, Honda m.fl.

Isåfall är det ju inte motorkaraktären du gillar utan hojmärket :7peta :hihi :tungan

Du ser iaf inte en italiensk eller en sporttwin lika ofta som du ser en R1a,det går 100 rettor på 1 twin:O=)

Skulle välja sp1:an om du inte ska köpa en R1: som är 04-05. Tycker att twinnens bottendrag och motorljud lätt överväger toppeffekten ur en radfyra. Nya R1:an är dock så snygg att jag nästan funderar på att köpa en själv, och den lär ju gå hiskeligt bra som grädde på moset!

bivven skrev:
aha...mitt svar då!

SP1 jävligt svårkörd...är du nybörjare eller ovan vid MC så satsa på r1:an, har du däremot viljan att lära dig köra ordentligt så satsa på sp1:an!
Sp1:an KOMMER att "bita" tillbaka om du behandlar den utan respekt!

Du får gärna förklara det lite närmare. Blev hemskt nyfiken bara.

#Olsson# skrev:
Du får gärna förklara det lite närmare. Blev hemskt nyfiken bara.

Visst lät det lite mystiskt och exotiskt! Har länge undrat om man e förare nog själv! :lol
Men ärligt talat, jag tror du vet vilken du vill ha innerst inne redan? Men en provtur brukar vara en bra jämförelse.
Kan bara säga att jag är mkt nöjd! Vridet och inte minst ljudet är underbart! Prova att åka i en tunnel så förstår du vad jag menar!

Köp en go å mullrande v-twin :yoparty ingen ylande rad4 :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...