Yamaha R1 cylinder

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
hej på er

från vilket håll är 1: cylindern höger eller vänster räknat på en yamaha R1 :va
 
Och det är inte specifikt för just R1 utan snarare en allmän konvention :)
I alla bil-och mc-motorer är just den här std konventionen att "ettan" sitter längst borta från ände var svänghjulet eller kraftuttaget ligger.

(Kunde t.om finnas nån tysk (DIN?) std för detta??)
-men svårare blir det att avgöra om man tar kraften ur från mitten av vevaxel... :)
 
Skruvar ihop en xs1100 just nu, yamahas första radfyra, den har primärdrevet i mitten. Räknar fortfarande vänster cylinder som ettan. Trodde dom flesta moderna mc radfyror hade kraftuttaget i mitten?
 
Skruvar ihop en xs1100 just nu, yamahas första radfyra, den har primärdrevet i mitten. Räknar fortfarande vänster cylinder som ettan. Trodde dom flesta moderna mc radfyror hade kraftuttaget i mitten?


Nu finns det ju ingen regel utan undantag, men för att göra det enkelt och lättöverskådligt (och det är ju bra) har man generellt "bestämt" att cylinder 1 sitter till vänster av den enkla anledningen att det leder till minst förvecklingar och missförstånd. Ett exempel är när man ska sätta dit tändkablarna, varför göra det mer komplicerat än det är ? - låt kabel märkt "1" alltid gå till cylindern längst till vänster oavsett hur den tekniska konfigurationen ser ut. Enkelt, smidigt och logiskt !!
 
Nu finns det ju ingen regel utan undantag, men för att göra det enkelt och lättöverskådligt (och det är ju bra) har man generellt "bestämt" att cylinder 1 sitter till vänster av den enkla anledningen att det leder till minst förvecklingar och missförstånd. Ett exempel är när man ska sätta dit tändkablarna, varför göra det mer komplicerat än det är ? - låt kabel märkt "1" alltid gå till cylindern längst till vänster oavsett hur den tekniska konfigurationen ser ut. Enkelt, smidigt och logiskt !!
Ja tänk om det kunde vara så lite oftare :)
 
DIN 73021 var den gamla (ursprungs-) standarden som jag tänkte.
Sen har det kommit nyare Din-standarder (troligen USA SAE std om samma säger samma sak?)

Och numera internationell ISO 1204 (1990)
-dessvärre dyr; går ej att läsa/hitta gratis, man kan bara provkika första sidan:
https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:1204:ed-2:v1:en

--
-jag faktiskt tror att det är mer vanligt med radfyror att ha primärdrevet "klart" på högersidan iom kopplingen sitter på den sidan. .. Men drevet behöver inte sitta "längst ut" på höger på axeln som i små "moppemotorer".
Dock kan inte påvisa detta med någon övergripande statistik. :confused:
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top