Yamaha R1 cylinder

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
hej på er

från vilket håll är 1: cylindern höger eller vänster räknat på en yamaha R1 :va
 
Och det är inte specifikt för just R1 utan snarare en allmän konvention :)
I alla bil-och mc-motorer är just den här std konventionen att "ettan" sitter längst borta från ände var svänghjulet eller kraftuttaget ligger.

(Kunde t.om finnas nån tysk (DIN?) std för detta??)
-men svårare blir det att avgöra om man tar kraften ur från mitten av vevaxel... :)
 
Skruvar ihop en xs1100 just nu, yamahas första radfyra, den har primärdrevet i mitten. Räknar fortfarande vänster cylinder som ettan. Trodde dom flesta moderna mc radfyror hade kraftuttaget i mitten?
 
Skruvar ihop en xs1100 just nu, yamahas första radfyra, den har primärdrevet i mitten. Räknar fortfarande vänster cylinder som ettan. Trodde dom flesta moderna mc radfyror hade kraftuttaget i mitten?


Nu finns det ju ingen regel utan undantag, men för att göra det enkelt och lättöverskådligt (och det är ju bra) har man generellt "bestämt" att cylinder 1 sitter till vänster av den enkla anledningen att det leder till minst förvecklingar och missförstånd. Ett exempel är när man ska sätta dit tändkablarna, varför göra det mer komplicerat än det är ? - låt kabel märkt "1" alltid gå till cylindern längst till vänster oavsett hur den tekniska konfigurationen ser ut. Enkelt, smidigt och logiskt !!
 
Nu finns det ju ingen regel utan undantag, men för att göra det enkelt och lättöverskådligt (och det är ju bra) har man generellt "bestämt" att cylinder 1 sitter till vänster av den enkla anledningen att det leder till minst förvecklingar och missförstånd. Ett exempel är när man ska sätta dit tändkablarna, varför göra det mer komplicerat än det är ? - låt kabel märkt "1" alltid gå till cylindern längst till vänster oavsett hur den tekniska konfigurationen ser ut. Enkelt, smidigt och logiskt !!
Ja tänk om det kunde vara så lite oftare :)
 
DIN 73021 var den gamla (ursprungs-) standarden som jag tänkte.
Sen har det kommit nyare Din-standarder (troligen USA SAE std om samma säger samma sak?)

Och numera internationell ISO 1204 (1990)
-dessvärre dyr; går ej att läsa/hitta gratis, man kan bara provkika första sidan:
https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:1204:ed-2:v1:en

--
-jag faktiskt tror att det är mer vanligt med radfyror att ha primärdrevet "klart" på högersidan iom kopplingen sitter på den sidan. .. Men drevet behöver inte sitta "längst ut" på höger på axeln som i små "moppemotorer".
Dock kan inte påvisa detta med någon övergripande statistik. :confused:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top