Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
I alla bil-och mc-motorer är just den här std konventionen att "ettan" sitter längst borta från ände var svänghjulet eller kraftuttaget ligger.Och det är inte specifikt för just R1 utan snarare en allmän konvention![]()
Skruvar ihop en xs1100 just nu, yamahas första radfyra, den har primärdrevet i mitten. Räknar fortfarande vänster cylinder som ettan. Trodde dom flesta moderna mc radfyror hade kraftuttaget i mitten?
Ja tänk om det kunde vara så lite oftareNu finns det ju ingen regel utan undantag, men för att göra det enkelt och lättöverskådligt (och det är ju bra) har man generellt "bestämt" att cylinder 1 sitter till vänster av den enkla anledningen att det leder till minst förvecklingar och missförstånd. Ett exempel är när man ska sätta dit tändkablarna, varför göra det mer komplicerat än det är ? - låt kabel märkt "1" alltid gå till cylindern längst till vänster oavsett hur den tekniska konfigurationen ser ut. Enkelt, smidigt och logiskt !!
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |