Yamaha R1 -99 förgasare

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Hej! Om man demonterat förgasarna, tömt dom på bensin och sen återmonterar dom. Behöver man fylla dom med bensin då till rätt nivå?

Lämnade in förgasarna för rengöring, när ja återmonterade allt gick den riktgt illa.
 
Jag har haft på min 98:a förgasarna separerade och i molekyler för rengöring...
Var bara att trycka på starten så gick den igång efter ett tag. Synkade dom sen...
 
Säker på att du fått dit förgasarbryggan ordentligt och att du inte klämt ett insugsgummi eller något? Kan ju vara att den tar tjuvluft någonstans...

Så länge bränslepumpen funkar som den ska så bör förgasarna fyllas av sig självt när du startar, du ska inte behöva förfylla dem. Behövs det så har du nog andra bekymmer.
 
Säker på att du fått dit förgasarbryggan ordentligt och att du inte klämt ett insugsgummi eller något? Kan ju vara att den tar tjuvluft någonstans...

Så länge bränslepumpen funkar som den ska så bör förgasarna fyllas av sig självt när du startar, du ska inte behöva förfylla dem. Behövs det så har du nog andra bekymmer.
ja var väldigt noga, men kollade igenom den igår, såg bra ut, kunde dock dra lite på en slangklämma. Ett tändstift var dock väldigt sotigt, så satt dit nya. Ohm mätt tändspolar och kablar. Har bytt bränslefilter och blåst rent luftfiltret. Ska göra rent bränsle tanken igen o fylla på ny bensin.
 
Hur vet du att de gjorde något öht med dem - annat än att ta betalt?
Det vet ja inte! Ja ville ju ha den isär o rengjord. När ja hämtade den frågade jag om packningarna bytts, men det behövdes inte sa han. Och ngn synkning skulle inte behövas då den inte varit fullt isär. Var lite seg i huvet den dagen så orkade inte reda ut fullt vad de hade gjort men kostade 2200:-:tuttar
 
Vad mer konkret innebär "går riktigt illa"?
Den går inte på tomgång, går knappt köra. Låter som den typ går på tre cylindrar. Innan jag hade av förgararna kunde den gå orent i bland, o i bland ( dock sällan) hur bra som helst. När den gick kasst var det främst på låga varv, hackade
 
Last edited:
Vem har sett över förgasarna åt dig? Någon halvbekant med runt-hörnet garanti eller någon som faktiskt vet vad dom pysslar med typ Christer Kernell aka. Bra i Gasen?

En halvseriös rengöring av fyra förgasare tar ett par timmar. Några borstar av olika slag, förgasarrengöring och lite tryckluft så är de flesta förgasare som nya förutsatt att inga delar är trasiga eller utnötta.
 
Yamaha center (zäta motor) i Gbg så det är ju seriöst ställe. Satte ihop allt nu och provstartade. Den går jämt, men låter mörkare o dovare, måste ge gas för att den inte ska dö. Är det förgasar inställning som måste göras?
 
Justerat tomgångsskruven? Verkar svara bra på gas i övrigt och gå ner i varv som den ska.
 
Den låter normal i motorgången. Dessa har väl en elektrisk TPS-ventil som sitter i mitten av bryggan. Du har inte glömt att koppla in den? Annars skulle jag gissa att man skruvat på luftskruvarna till lågfarten eller tomgångsskruven.
 
Den låter normal i motorgången. Dessa har väl en elektrisk TPS-ventil som sitter i mitten av bryggan. Du har inte glömt att koppla in den? Annars skulle jag gissa att man skruvat på luftskruvarna till lågfarten eller tomgångsskruven.
Vet inte. Finns en kontakt på sidan av förgasarpaketet bara som är inkopplad. Ok! tack. Får kolla upp detta. Vad är lågfarten för ngt?
 
ska kolla på detta. Vart sitter den?:gnissla

Den ska sitta mellan förgasare #3 och #4. En gummerad vajer med en ratt i ändan, när du vrider på den höjer du / sänker du tomgången.

Ställ den så du har en tomgång på typ 1100-1200 varv per minut när motorn är varm. Om du inte kan justera så att den har en jämn tomgång när den är varm så är troligen något munstycke igensatt alternativt att något av dom justerbara munstyckena är skruvat i botten / fullt ut (inget / för mycket bränsle / luft).

Testa tomgången först och återkom.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top