Yamaha R1 2001 ventiljustering

Har nu justerat ventilspelen men bara på insugssidan, så nu är mina värden så här:

Cylinder 1 insug: 0.18/0.15/0.20
Cylinder 2 insug: 0.18/0.17/0.15
Cylinder 3 insug: 0.16/0.14/0.14
Cylinder 4 insug: 0.17/0.14/0.15

edit:Tror de får bli bra sådär, var lite svårt att få dit ventilkåpan då packningen trillade bort så fick försöka lägga den på toppen istället för direkt på ventilkåpan, såg ut att sitta rätt men svårt att se på baksidan då jag har förgasarna monterade. Får hoppas de inte läcker :)
Ventilkåpspackningar brukar gå att återanvända hur många gånger som helst sålänge den är mjuk å fin och inte något gammalt torrt elände.

Lite lätt med silikon på halvmånarna ska det vara men absolut ingen annanstans.
Sen har du väl ett spår i ventilkåpan där packningen ska glida in.

Och ju större ventilspel du har desto sämre prestanda. Bäst att ligga nära det låga värdet och inte vänta för länge med att kolla spelet. Sen om det märks vet jag inte.

Sist jag ställde mina spel hade jag toppen löst. Det var enkelt. Inget snurrande av kamaxlar utan jag bara lade i kamaxlarna i toppen i de två olika lägena de ska vara för att mäta 8 ventiler i taget och på med överfallen. (Självklart med stor försiktighet och med jämt tryck mot ventilfjädrarna)

Sen kontrollerade jag bara spelen igen när allt var ihopmonterat och drog runt motorn när den satt i ramen.
 
Last edited:
Ventilkåpspackningar brukar gå att återanvända hur många gånger som helst sålänge den är mjuk å fin och inte något gammalt torrt elände.

Lite lätt med silikon på halvmånarna ska det vara men absolut ingen annanstans.
Sen har du väl ett spår i ventilkåpan där packningen ska glida in.

Och ju större ventilspel du har desto sämre prestanda. Bäst att ligga nära det låga värdet och inte vänta för länge med att kolla spelet. Sen om det märks vet jag inte.

Sist jag ställde mina spel hade jag toppen löst. Det var enkelt. Inget snurrande av kamaxlar utan jag bara lade i kamaxlarna i toppen i de två olika lägena de ska vara för att mäta 8 ventiler i taget och på med överfallen. (Självklart med stor försiktighet och med jämt tryck mot ventilfjädrarna)

Sen kontrollerade jag bara spelen igen när allt var ihopmonterat och drog runt motorn när den satt i ramen.
Gamla packningen var mjuk men vågade inte chansa, man blir lite paranoid hehe!

Jo jag satte lite vid halvmånarna men även lite på andra ställen vilket kändes dumt i efterhand men försökte få packningen att stanna kvar men de gick ju inte, även fast jag tröck i dem i spåren på ventilkåpan, men det ser ut som den sitter i spåret nu runt hela. Ska starta hojen och kolla läckage senare.

Ja jag har också hört samma någonstans men jag kände att jag hellre ligger lite större så jag inte behöver justera dem på ett tag, sen vet jag inte hur pass mycket dem minskar, antagligen har väll motorn körts in redan för länge sen så de inte minskar så mycket nu 😊
 
Jag tyckte det såg bra ut enl. dina mätningar i första inlägget. Vad fick dig att vilja ändra på det?
Tyckte att dem låg nära minsta tolerans & så visste jag inte om någon av de måtten som var 0.13 var mindre då de var lite osäker mätning kände jag, och var rädd om de skulle bli för tight att ventilen skulle slå i. Så när jag ändå plockat isär allt kände jag att jag lika gärna kan justera, sen att jag aldrig justerat ventiler på en mc så var de väll också anledningen att jag kände att de är kul att lära sig :) man får ju tänka att ett hårstrå endast är ca 0.05mm tjockt och jag låg 0.02mm ifrån lägsta tolerans😆
 
Man vill ju vara safe då spelet blir mindre med tiden ju :D
Det blir nog bra...👍

Jag var iväg själv imorse och korrigerade mitt meck jag gjorde i Lördags. Drog fast min kopplingskorg med en maskin jag aldrig dragit fast den med förut.

Alltid fungerat att göra så både till lossning och åtdragning men inget Suzuki rekommenderar. Som sagt att lossa med maskin ångrar jag inte, men varför dra fast den med den när jag hade momentnyckeln liggande 2 meter ifrån mig och Suzuki säger 95Nm.

Skönt också att man inte behövde tömma ur den nya oljan jag precis hällt i för att göra det. Tog kanske 20 min.

Så nu behöver jag inte åka runt och tänka att den ska lossna. 🤣
 
Det blir nog bra...👍

Jag var iväg själv imorse och korrigerade mitt meck jag gjorde i Lördags. Drog fast min kopplingskorg med en maskin jag aldrig dragit fast den med förut.

Alltid fungerat att göra så både till lossning och åtdragning men inget Suzuki rekommenderar. Som sagt att lossa med maskin ångrar jag inte, men varför dra fast den med den när jag hade momentnyckeln liggande 2 meter ifrån mig och Suzuki säger 95Nm.

Skönt också att man inte behövde tömma ur den nya oljan jag precis hällt i för att göra det. Tog kanske 20 min.

Så nu behöver jag inte åka runt och tänka att den ska lossna. 🤣
Snyggt!

Ja de vill man ju inte, då vågar man knappt köra 😂
 
Gamla packningen var mjuk men vågade inte chansa, man blir lite paranoid hehe!

Jo jag satte lite vid halvmånarna men även lite på andra ställen vilket kändes dumt i efterhand men försökte få packningen att stanna kvar men de gick ju inte, även fast jag tröck i dem i spåren på ventilkåpan, men det ser ut som den sitter i spåret nu runt hela. Ska starta hojen och kolla läckage senare.

Ja jag har också hört samma någonstans men jag kände att jag hellre ligger lite större så jag inte behöver justera dem på ett tag, sen vet jag inte hur pass mycket dem minskar, antagligen har väll motorn körts in redan för länge sen så de inte minskar så mycket nu 😊
Jag gjorde som du när jag justerade ventilspelet på min hoj för tre år sen. Dvs. bytte packningen. Hade också problem med att få den uslingen att ligga kvar i spåret. Det gjorde att när jag startade upp hojen första gången efter återmonteringen och körde en liten runda så hörde jag ett ljud jag inte kände igen. Jag vände hem direkt och när jag ställt in hojen i garaget så rev jag ner allt igen och såg då att packningen inte låg rätt på ett ställe. Det hade även sprutat ut en del olja på luftburkens undersida samt intilliggande ytor. På min hoj är det nämligen så att den sidan av ventilkåpan som är vänd mot hojens bak är omöjlig att se sista biten ner innan den är på plats helt. Detta pga en massa prylar som skymmer sikten. Nu har jag dock kört 2 000 mil efter så det tycks ha lyckats. :)

Kan tillägga att även jag shimsade om så att mina spel låg närmare det högre värdet än det låga. Anledningen till det var att det var första gången för mig samt att jag inte hade en aning om hur ventilspelet var när hojen var ny och då inte heller rimligen kunde veta hur mycket som slitits under de mil hojen körts dittills. Mina låg dessutom utanför spec på avgassidan (jag mätte flera gånger) och nästa gång jag ska kolla spelet så har jag ju referensvärden att jämföra med. :) Jag beställde de shims jag behövde av Saarela i Norr så det blev inte särskilt dyrt heller.
 
Jag gjorde som du när jag justerade ventilspelet på min hoj för tre år sen. Dvs. bytte packningen. Hade också problem med att få den uslingen att ligga kvar i spåret. Det gjorde att när jag startade upp hojen första gången efter återmonteringen och körde en liten runda så hörde jag ett ljud jag inte kände igen. Jag vände hem direkt och när jag ställt in hojen i garaget så rev jag ner allt igen och såg då att packningen inte låg rätt på ett ställe. Det hade även sprutat ut en del olja på luftburkens undersida samt intilliggande ytor. På min hoj är det nämligen så att den sidan av ventilkåpan som är vänd mot hojens bak är omöjlig att se sista biten ner innan den är på plats helt. Detta pga en massa prylar som skymmer sikten. Nu har jag dock kört 2 000 mil efter så det tycks ha lyckats. :)

Kan tillägga att även jag shimsade om så att mina spel låg närmare det högre värdet än det låga. Anledningen till det var att det var första gången för mig samt att jag inte hade en aning om hur ventilspelet var när hojen var ny och då inte heller rimligen kunde veta hur mycket som slitits under de mil hojen körts dittills. Mina låg dessutom utanför spec på avgassidan (jag mätte flera gånger) och nästa gång jag ska kolla spelet så har jag ju referensvärden att jämföra med. :) Jag beställde de shims jag behövde av Saarela i Norr så det blev inte särskilt dyrt heller.
Tack för input låter lite som samma resa som med min, ingen aning när ventilerna är kollade & första gången jag kollar ventilerna på en mc. Tidigare har jag kollat på en 4takts cross en gång.

Skönt det löste sig med packningen för dig, jag tog loss ventilkåpan igår för att dubbelkolla så den låg rätt och de verkar den gjort, så jag la på lite packningssilikon runt halvmånarna och sen satte jag ihop de igen och ser ut att sitta rätt, men samma här jag ser inte hela vägen vid bakkanten för förgasaren skymmer den. Ska starta hojen idag och se om jag upplever något konstigt med den😊
 
Det där med att använda för mycket silikon och packningscement i motorer är en klassiker. Jag gjorde det själv en gång i tiden. Hade en Honda 4-takts 125a med enkel överliggande kam som skar just pga det. Folk gör hemska saker med det.

Inus, en Youtuber från Sydafrika släppte nyligen en video med en Busa där någon haft silikon överallt och alldeles för mycket. Oljetrycket måste ha varit halverat för det såg ut som om silen i oljetråget var fylld med daggmaskar.

Själv minns jag tragedin från 80/90-talet när det var någon slags "hype" att ersätta papperpackningar med silikon och annan dynga. På GSXR från typ 00 å fram nyper tydligen startkopplingen om man INTE använder originalpackningen eftersom avståndet från kåpa till motor blir för liten.
 
Last edited:
Det där med att använda för mycket silikon och packningscement i motorer är en klassiker. Jag gjorde det själv en gång i tiden. Hade en Honda 4-takts 125a med enkel överliggande kam som skar just pga det. Folk gör hemska saker med det.

Inus, en Youtuber från Sydafrika släppte nyligen en video med en Busa där någon haft silikon överallt och alldeles för mycket. Oljetrycket måste ha varit halverat för det såg ut som om silen i oljetråget var fylld med daggmaskar.

Själv minns jag tragedin från 80/90-talet när det var någon slags "hype" att ersätta papperpackningar med silikon och annan dynga. På GSXR från typ 00 å fram nyper tydligen startkopplingen om man INTE använder originalpackningen eftersom avståndet från kåpa till motor blir för liten.
Jo är också inget stort fan av packningssilikon men instruktionsboken rekommenderar att lägga på något (har inte artikelnummer i huvudet nu) klet på både kåpa och topp men jag tog enbart lite och strök vid halvmånarna och strök pyttelite bara så packningen skulle hålla sig kvar 😊
 
Jo är också inget stort fan av packningssilikon men instruktionsboken rekommenderar att lägga på något (har inte artikelnummer i huvudet nu) klet på både kåpa och topp men jag tog enbart lite och strök vid halvmånarna och strök pyttelite bara så packningen skulle hålla sig kvar 😊
Ja.
Jag menade inte det instruktionsboken rekommenderar.

Det fabriken/instruktionsboken rekommenderar är enbart på väldigt begränsade områden i motorblocket där det inte täpper till oljekanaler samt enbart en liten klick där blockhalvorna möts i samband med när man monterar en statorkåpa/kopplingskåpa eller på halvmånarna och någon dutt till för att hålla packningen på plats precis som du skrev.

Man kan också använda vanligt fett eller riktigt klibbigt silikonfett för att hålla packningar på plats.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top