Yamaha R1 -02 vs Suzuki GSXR 1000

pelle80

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
Någon som har några tips om vad man ska köpa? R1:a 02a eller en GSXR 1000 02a. Är det några större skilnader på dom?

Min erfarenhet är att Rettan är lite mer kvickstyrd, men att Sukkan har mer pulver i motorn, båda är dock helt fantastiska hojar. Så köp den du tycker är coolast. gixxergixxergixxergixxergixxer!!! :tummenupp

pelle80 skrev:
Någon som har några tips om vad man ska köpa? R1:a 02a eller en GSXR 1000 02a. Är det några större skilnader på dom?

Japp den ena är en suzuki och den andra en yamha :D

Om inte annat så är Rettan snyggare :fakta
De är båda 2 mycket grymma hojar
Rettan är lite smidigare, men gixxern är det lite bättre drag i
köp en Retta med helsystem så lär den gå lika bra om inte bättre än en gixxer... om inte den också har helsystem på dvs :crash

Du får nog provköra båda och se vilken som passar dig bäst, men som sagts innan, vill ha motor -> GSXR1000, eller vill ha en likadan som alla andra -> Volvo R1

eus skrev:
ääh du är bara avis :7peta

:rolleyes: nääee... hade gärna tagit retta om någon donerar en men, jag för min del hade hellre tagit sukkan.

Men, kanske är lite skadad sedan tisdagens besök på Sviesta då Saddam Hussein eller hans tvilling dök upp på en glänsande retta med senaste ställ o stövlar o grejer och skulle åka i medelgruppen, hela gruppen höll på att snubbla över honom då han vinglade i krypfart genom banan... han blev dock illa kvickt flyttad till långsamma grupppen...

WASP skrev:
:rolleyes: nääee... hade gärna tagit retta om någon donerar en men, jag för min del hade hellre tagit sukkan.

Men, kanske är lite skadad sedan tisdagens besök på Sviesta då Saddam Hussein eller hans tvilling dök upp på en glänsande retta med senaste ställ o stövlar o grejer och skulle åka i medelgruppen, hela gruppen höll på att snubbla över honom då han vinglade i krypfart genom banan... han blev dock illa kvickt flyttad till långsamma grupppen...

Hmm.. så om det hade vart en gixxer så hade du inte gillat gixxer längre? eller? nää du nu får du allt komma med bättre argument :7peta :hej

Jag tycker gixrarna börjar bli lika vanliga som rettorna, så även gixrarna förtjänar en volvo stämpel.

Vilken man väljer är nog mest en smaksak.

Vill man slippa volvostämpeln så får man köpa nåt mer exotiskt
än en japanare.

Jag har en R1-02 som jag är nöjd med, men det hade nog kvittat för min del om det varit en blejd eller en gixer.

Det är vad som sitter bakom styret som avgör hur bra hojen är,
så köp den du tycker är coolast(retta) :D

eus skrev:
Hmm.. så om det hade vart en gixxer så hade du inte gillat gixxer längre? eller? nää du nu får du allt komma med bättre argument :7peta :hej

Försökte bara lite lätt försöka peka på att rettorna lite oförtjänt har blivit lite av en "poser"-hoj... många som inte vet så mycket känner ändå till R1, o en sån ska man ha... :öl

WASP skrev:
Du får nog provköra båda och se vilken som passar dig bäst, men som sagts innan, vill ha motor -> GSXR1000, eller vill ha en likadan som alla andra -> Volvo R1

Fast är det inte så att båda har pulver så det räcker och blir över?

Aprillia Mille R eller en Ducce, dom REGERAR!!!!

Fredrik :tummenupp

Det är väl vassa hojar båda två.
Det där om Volvostämpel är ganska korkat, finns det många hojar är ju reservdelstillgången säkrad, och vad kvittar det R1an går ju lika bra vad än folk fantiserar fram för stämplar.
Varför måste man skaffa nån ovanlig hoj som ingen jäkel har och som är borta från marknaden på nolltid om man har otur, de här v-twin hojarna går det ju redan 13 på dussinet tycker jag så de är definitivt inte exotiska längre.

Personligen tycker jag r1 är snyggare Suckan ser 80-talsaktig ut.

Prestandaskillnaden bli mest en pappersak du kan snacka om skulle jag tro.

Jag har haft R1 99-01 och sen en gixxer 1000 02 och en 03:a

Jag säger så här..provkör bägge känn vilken du trivs bättre med.

Fördel Gixxer: går som faan, extremt bra balanspunkt, behöver inte vara orlig för växel lådan om du stuntar mycket.

Fördel R1:a. Underbar körställning (jag är kort), underbart chassi, mjuk motorgång

Nackdel Gixxer: skramlar och låter faan redan efter 200 mil med 03:an jämfört med en R1:a så man blir livrädd. jag måste lägga ner ex antal tusenlappar för att trivas på hojen på bakåtflyttade fotpinnar osv.

Nackdel R1:a. lite tröttare, tendenser att rasa i växellådan om man kör dom hårt och mycket på bakhjulet om man har fel olja i.
Krökte min vevaxel efter 138 mil på min 01:a..grr

Men i grund och botten detta är inte under NORMALA körförhållande utan mer extrema.

vanligt körning kurviga vägar osv..rockar bägge 2 kanon finns i mina ögon inga brister på nån av dom då.
utan det som avgör är antingen din egna smak eller om du har specifika krav på hojen.

Last edited:
Skit i sukka o yamma!!!

Gör som jag o köp en blejd istället!! Det e mer grymma än vad yamma o sukke blir tillsammans!!!!!!

Så det så!

Jag bara hänvisar till den samlade motorpressen runt om på planeten:
" The mighty GSX-R 1000 against the rest! " :D :D :D :D :D :squid :squid :squid :squid :squid :squid

Det spelar mindre roll vilken du köper...det handlar bara om vilken kalkon man är bakom styret...jag har själv upplevt hur en viss profil här på forumet :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: kört minst sagt skiten hur dom flesta Rettor och Gixxrar med en gaylila CBR 600 av 90tals modell:fakta :fakta :fakta :fakta

Köp den du tycker är snyggast...båda kostar en mindre nations BNP i försäkring, effekt, vikt å annat är bara sånt som man kan dividera om vid korvmojjen.

Ut å testa och kläm på vilken DU tycker du sitter bäst på osv...är man över 1,84 som jag så sitter man ju inte direkt idealiskt,men med lite fix med fotpinnarna så funkar det åxå..

Min egen erfarenhet utav Gixxern är att den är vida övermäktig för dom allra flesta att lära sig hantera på det sätt den är byggd för...jag kämpar fortfarande med att få styrsel på den!! :D :D :D :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Mike skrev:
Jag bara hänvisar till den samlade motorpressen runt om på planeten:
" The mighty GSX-R 1000 against the rest! " :D :D :D :D :D :squid

Det spelar mindre roll vilken du köper...det handlar bara om vilken kalkon man är bakom styret...jag har själv upplevt hur en viss profil här på forumet :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: kört minst sagt skiten hur dom flesta Rettor och Gixxrar med en gaylila CBR 600 av 90tals modell:fakta :fakta

Köp den du tycker är snyggast...båda kostar en mindre nations BNP i försäkring, effekt, vikt å annat är bara sånt som man kan dividera om vid korvmojjen.

Min egen erfarenhet utav Gixxern är att den är vida övermäktig för dom allra flesta att lära sig hantera på det sätt den är byggd för...jag kämpar fortfarande med att få styrsel på den!! :D :D :D :rolleyes:

håller med. köp den du tycker är snyggast. ingen kan hantera en sån hoj fullt ut. gixxern har ju fått så många utmärkelser nu att det är löjligt... GIXXER against the world!!! :rock även om jag väntar på kawasaki's 1000. :tummenupp

Re: Re: Yamaha R1 -02 vs Suzuki GSXR 1000

eus skrev:
Japp den ena är en suzuki och den andra en yamha :D

Om inte annat så är Rettan snyggare :fakta

Precis så håll dig till Suzuki :D

Och sen att rettan ska vara snyggare är bara en smaksak! :tummenupp

Back