Yamaha MT-09

Hämtade min idag, en grå med röda fälgar. Hann köra 5 mil mellan skurarna och första intrycket var mycket trevligt tycker jag:)
Har inte kört nån av de äldre årsmodellerna så jag köpte den helt "i blindo" men känner att det kommer bli helt rätt(y)
Tycker den va snyggare i verkligheten än på bild/film
 
Tjenna! Köpte mig en 2019 Mt09a på 450 mil.. hör ett missljud/transmissionsljud vid 100-110km.. är det normalt? Susar det lite extra just då från motorn?

Tack för svar!
 
Hej!
Tillbaka på forumet efter några års frånvaro och nu med annan hoj i form av en MT09 2020.
Rolig maskin där ffa motorn är helt fantastisk.
Dock skulle jag vilja ha lite hjälp att ställa in fjädringen efter min vikt till att börja med. Jag vet att standard har begränsade möjligheter men det betyder inte att de är noll.
Vad vill jag ha bort? Katapultkänslan bak i första hand, returen är lite väl stygg.
Sen fram känns det också lite gungigt med efterkompression.
Cykeln är väl inställd efter någon som är mindre än mig på flera sätt då genomsnittsjapanen är kortare än 183cm och lättare än 82kg.

Några tips på vägen?
Har sökt runt efter diverse guider men inte hittat något spot on, 2 clicks out har dessvärre betalvägg
 
Hej!
Tillbaka på forumet efter några års frånvaro och nu med annan hoj i form av en MT09 2020.
Rolig maskin där ffa motorn är helt fantastisk.
Dock skulle jag vilja ha lite hjälp att ställa in fjädringen efter min vikt till att börja med. Jag vet att standard har begränsade möjligheter men det betyder inte att de är noll.
Vad vill jag ha bort? Katapultkänslan bak i första hand, returen är lite väl stygg.
Sen fram känns det också lite gungigt med efterkompression.
Cykeln är väl inställd efter någon som är mindre än mig på flera sätt då genomsnittsjapanen är kortare än 183cm och lättare än 82kg.

Några tips på vägen?
Har sökt runt efter diverse guider men inte hittat något spot on, 2 clicks out har dessvärre betalvägg
Inte så svårt att tappa sig med bara fjäder och retur. Bara att hitta det som funkar bra för dig, men du kan ju börja något i stil med +2-3 steg upp på fjädern och ställa upp returen ett halvt varv (snabbare) från mitten. Gaffeln är ju liknande men jag körde två ringar på fjädern och 3-4 klick från toppen på returen och gör små justeringar därefter, kör lite, känn efter och justera :tummenupp
 
Angående färg på varvräknaren. Hur ändrar jag den? Min är vit, även efter att jag ändrat till ”tacho color - ON” eller vad det står i menyn. Måste jag ändra något mer? ?
 
Angående färg på varvräknaren. Hur ändrar jag den? Min är vit, även efter att jag ändrat till ”tacho color - ON” eller vad det står i menyn. Måste jag ändra något mer? ?
Är det inte som på MT10SP en ljussensor som byter färg beroende på omgivningens ljus? Min byter färg då jag tex kör in i garaget om jag kört i dagsljus.
 
Är det inte som på MT10SP en ljussensor som byter färg beroende på omgivningens ljus? Min byter färg då jag tex kör in i garaget om jag kört i dagsljus.
Det är just själva stapeln med varvtalen som är vit på min, oavsett om det är mörkt eller ljust. Sett många videos där den är grön. Och enligt nån review så skall ”the tacho changes color as it climbs over the screen”. Får testa lite inställningar imorgon! ?
 
Vad vill jag ha bort? Katapultkänslan bak i första hand, returen är lite väl stygg.
Sen fram känns det också lite gungigt med efterkompression.
Cykeln är väl inställd efter någon som är mindre än mig på flera sätt då genomsnittsjapanen är kortare än 183cm och lättare än 82kg.

Några tips på vägen?
Har sökt runt efter diverse guider men inte hittat något spot on, 2 clicks out har dessvärre betalvägg
Om returen är katapult så vill du ju ha mer returdämpning så den inte skjuter upp dig så snabbt. Skruva in den 5 klick eller ett varv beroende på hur den funkar. Kolla om det blev bättre eller sämre. Eller är det så att den är stenhård direkt när du kör på? Minska komressionsdämpningen så blir det följsammare.

Jag skulle tro att returdämpningen fram är likaledes alldeles för snäll. Det är generellt nästan... Så öka returdämpningen fram med härnäst och testa så ska du se att lite av gunget försvinner också.

Kompressionsdämpningen brukar sällan vara ett stort problem, men om du är tyngre än tidigare ägare kan 3 klick in på den vara 3:e steget att testa.

Innan du gör dessa tre steg, ett i taget, så se till att du ställer in förspänningen fram och bak så du får rätt höjd och fjädringen jobbar i rätt intervall. Här är det bra att ha hjälp eftersom man ofta har alldeles för få händer själv för att göra det momentet. :)
 
Blir inget akra för min del. Tycker inte det är snyggt, passar inte ihop med nya tracern heller. Har kört nya Tracer9 och insugsljudet som kommer efter ca 5300 varv är gudomligt. Det räcker för mig.
 
Den är kanon, känns nice’igare på det mesta men fartmässigt så blir jag ifrånkörd av polarens mappade -20 fortfarande ;) Dock inget jag bryr mig om men han är jävligt mallig iaf.
 
Någon som kan förklara skillnaden i dämpning på basmodellen kontra SP modellen ? Vad är det man får mer i dämpning på SP modellen och på vilket sätt kommer det märkas ?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top