Yamaha MT-09

clayman

Banheiro MC
Gick med
17 May 2004
Ort
Falun
Hoj
MT-09
Hämtade min idag, en grå med röda fälgar. Hann köra 5 mil mellan skurarna och första intrycket var mycket trevligt tycker jag:)
Har inte kört nån av de äldre årsmodellerna så jag köpte den helt "i blindo" men känner att det kommer bli helt rätt(y)
Tycker den va snyggare i verkligheten än på bild/film
 

Weak

Ny medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
2019 Yamaha MT 09
Tjenna! Köpte mig en 2019 Mt09a på 450 mil.. hör ett missljud/transmissionsljud vid 100-110km.. är det normalt? Susar det lite extra just då från motorn?

Tack för svar!
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Hej!
Tillbaka på forumet efter några års frånvaro och nu med annan hoj i form av en MT09 2020.
Rolig maskin där ffa motorn är helt fantastisk.
Dock skulle jag vilja ha lite hjälp att ställa in fjädringen efter min vikt till att börja med. Jag vet att standard har begränsade möjligheter men det betyder inte att de är noll.
Vad vill jag ha bort? Katapultkänslan bak i första hand, returen är lite väl stygg.
Sen fram känns det också lite gungigt med efterkompression.
Cykeln är väl inställd efter någon som är mindre än mig på flera sätt då genomsnittsjapanen är kortare än 183cm och lättare än 82kg.

Några tips på vägen?
Har sökt runt efter diverse guider men inte hittat något spot on, 2 clicks out har dessvärre betalvägg
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Hej!
Tillbaka på forumet efter några års frånvaro och nu med annan hoj i form av en MT09 2020.
Rolig maskin där ffa motorn är helt fantastisk.
Dock skulle jag vilja ha lite hjälp att ställa in fjädringen efter min vikt till att börja med. Jag vet att standard har begränsade möjligheter men det betyder inte att de är noll.
Vad vill jag ha bort? Katapultkänslan bak i första hand, returen är lite väl stygg.
Sen fram känns det också lite gungigt med efterkompression.
Cykeln är väl inställd efter någon som är mindre än mig på flera sätt då genomsnittsjapanen är kortare än 183cm och lättare än 82kg.

Några tips på vägen?
Har sökt runt efter diverse guider men inte hittat något spot on, 2 clicks out har dessvärre betalvägg
Inte så svårt att tappa sig med bara fjäder och retur. Bara att hitta det som funkar bra för dig, men du kan ju börja något i stil med +2-3 steg upp på fjädern och ställa upp returen ett halvt varv (snabbare) från mitten. Gaffeln är ju liknande men jag körde två ringar på fjädern och 3-4 klick från toppen på returen och gör små justeringar därefter, kör lite, känn efter och justera :tummenupp
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Angående färg på varvräknaren. Hur ändrar jag den? Min är vit, även efter att jag ändrat till ”tacho color - ON” eller vad det står i menyn. Måste jag ändra något mer? ?
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Angående färg på varvräknaren. Hur ändrar jag den? Min är vit, även efter att jag ändrat till ”tacho color - ON” eller vad det står i menyn. Måste jag ändra något mer? ?
Är det inte som på MT10SP en ljussensor som byter färg beroende på omgivningens ljus? Min byter färg då jag tex kör in i garaget om jag kört i dagsljus.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Är det inte som på MT10SP en ljussensor som byter färg beroende på omgivningens ljus? Min byter färg då jag tex kör in i garaget om jag kört i dagsljus.
Det är just själva stapeln med varvtalen som är vit på min, oavsett om det är mörkt eller ljust. Sett många videos där den är grön. Och enligt nån review så skall ”the tacho changes color as it climbs over the screen”. Får testa lite inställningar imorgon! ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vad vill jag ha bort? Katapultkänslan bak i första hand, returen är lite väl stygg.
Sen fram känns det också lite gungigt med efterkompression.
Cykeln är väl inställd efter någon som är mindre än mig på flera sätt då genomsnittsjapanen är kortare än 183cm och lättare än 82kg.

Några tips på vägen?
Har sökt runt efter diverse guider men inte hittat något spot on, 2 clicks out har dessvärre betalvägg
Om returen är katapult så vill du ju ha mer returdämpning så den inte skjuter upp dig så snabbt. Skruva in den 5 klick eller ett varv beroende på hur den funkar. Kolla om det blev bättre eller sämre. Eller är det så att den är stenhård direkt när du kör på? Minska komressionsdämpningen så blir det följsammare.

Jag skulle tro att returdämpningen fram är likaledes alldeles för snäll. Det är generellt nästan... Så öka returdämpningen fram med härnäst och testa så ska du se att lite av gunget försvinner också.

Kompressionsdämpningen brukar sällan vara ett stort problem, men om du är tyngre än tidigare ägare kan 3 klick in på den vara 3:e steget att testa.

Innan du gör dessa tre steg, ett i taget, så se till att du ställer in förspänningen fram och bak så du får rätt höjd och fjädringen jobbar i rätt intervall. Här är det bra att ha hjälp eftersom man ofta har alldeles för få händer själv för att göra det momentet. :)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Blir inget akra för min del. Tycker inte det är snyggt, passar inte ihop med nya tracern heller. Har kört nya Tracer9 och insugsljudet som kommer efter ca 5300 varv är gudomligt. Det räcker för mig.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Den är kanon, känns nice’igare på det mesta men fartmässigt så blir jag ifrånkörd av polarens mappade -20 fortfarande ;) Dock inget jag bryr mig om men han är jävligt mallig iaf.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Någon som kan förklara skillnaden i dämpning på basmodellen kontra SP modellen ? Vad är det man får mer i dämpning på SP modellen och på vilket sätt kommer det märkas ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top