Yamaha MT-09

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Jag funderar lite på att skaffa öhlins cartridge kittet till framgaffeln och en öhlinare bak oxå. Kommer att behålla min -16 några år, blev dessutom inte alls begeistrad i den nya faceliftade versionen. Tycker den ser hiskelig ut, och jag uppgraderar mycket hellre fjädringen på min, än köper den nya trots att den ska ha lite bättre fjädringskomponenter. Men jag förutsätter att Öhlins prylarna är ännu bättre.

Finns det någon bra mc verkstad i norrbotten där de kan montera detta kit? Bakdämparen borde man klara av att byta själv.

Tack på förhand.

Har du räknat på vad det skulle kosta ca?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

new order

Ny medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09 -16

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Mycket pengar :) men själv la jag ut samma peng för helsystem ,pc5,luftfilter, samt dynojet bänkad
tyckte fjädringen dög åt mig det jag kör, körde bara runt 300 mil i år
 

new order

Ny medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09 -16
Mycket pengar :) men själv la jag ut samma peng för helsystem ,pc5,luftfilter, samt dynojet bänkad
tyckte fjädringen dög åt mig det jag kör, körde bara runt 300 mil i år

Jo, kanske det gör det egentligen. Men jag gillar min MT-09 och kan tänka mig att ha kvar den länge. Att lägga ut 10-20 k på att göra en bra hoj ännu bättre är då kanske inte så farligt, tänker jag.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Sant tänkte samma sak ska behålla min hoj med ett bra tag till , men istället för fjädring la jag krutet på ljudet samt fått helt bort ryckigheten sen jag mappade bänkade hojen, kan köra i A mode hela tiden utan nervös gas respons :)
 

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Närke
Hoj
Gammal 750
Hej på er i vinterdvalan, som jag skrev tidigare i tråden att jag är intresserad av en MT-09 till våren.
Funderar på den mjuka framgaffeln som det ofta nämns om.
Är den verkligen så mjuk? Tror ni en glad amatör som jag kommer märka av och påverkas av den som åker lite kvälls/helg turen och en mindre weekend tur, samt någon/några bandagar per år.

Ska självfallet provköra till våren, men det är alltid kul och intressant att höra andras åsikter.

God jul.:)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Tror ni en glad amatör som jag kommer märka av och påverkas av den som åker lite kvälls/helg turen och en mindre weekend tur, samt någon/några bandagar per år.

God jul.:)

Nej. Inte om du köper en från 2016 iallafall. Jag har kört 600 mil överallt. På gata, på bana. Funkar hur bra som helst, både lugnt och lekfullt.
Lyssna inte så mycket på andra, speciellt inte på de som verkar tro att de kör som Rossi.
Testa och avgör själv. För min förarkunskap funkar den finfint och kommer behålla den ett bra tag till.
 

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Närke
Hoj
Gammal 750
Nej. Inte om du köper en från 2016 iallafall. Jag har kört 600 mil överallt. På gata, på bana. Funkar hur bra som helst, både lugnt och lekfullt.
Lyssna inte så mycket på andra, speciellt inte på de som verkar tro att de kör som Rossi.
Testa och avgör själv. För min förarkunskap funkar den finfint och kommer behålla den ett bra tag till.

Är precis så jag känner. Är låååååångt ifrån Rossi och antar att det snarare jag som brister och inte hojen. Vart det ny, bättre dämpare på 16 hojen, eller skriver du så för att du själv äger en 16? :)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Är precis så jag känner. Är låååååångt ifrån Rossi och antar att det snarare jag som brister och inte hojen. Vart det ny, bättre dämpare på 16 hojen, eller skriver du så för att du själv äger en 16? :)

Har aldrig kört något äldre än 2016 så jag vet inte hur de är. Men läste recensioner om 2016 årsmodell när den kom och någon recensent tyckte det var skillnad på 2016 och äldre modeller.
2016 kom den dessutom med traction control och förbättrad gång vid gaspådrag. Så hojen verkar ha förbättras genom åren.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Vet att många monterar Matris eller Öhlins kit i sina gafflar samt bytt dämpare bak.
Då har det blivit en riktigt trevlig hoj.:yoparty
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Nån som kan tipsa om ett par väskor att hänga bredvid sadeln?
Gärna mjuka.

Har spanat in Givi WP405. Antar att man måste ha de extra fästracken för att de ska sitta ordentligt?
 

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR650F, 2017
SW-Motech Blaze Panniers. De är på 14 liter/st och går att expandera till 21 liter/st. Inte vattentäta, så man måste packa i påsar. Smidiga att ta loss och knäppa fast. Och snygga!
E476CB46-8B68-4789-91CB-61A60D195DAD (1).JPG
 

matte83

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 2016
Hejsan vart köper man kraschpuckar till en mt09 2016 nån som kan rekommendera ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Nej tyvärr...kolla e-bay kanske.. Jag beställde genom Bike i Göteborg när jag köpte hojen - då slapp jag i alla fall frakten :tummenupp Bra och smidiga väskor i alla fall, så jag tycker nog ändå att det var värt pengarna :)

sånna funderar jag på att köpa. tips på vart man köper dem till bra kurs?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

tivolit

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Ort
Falun
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Hej på er i vinterdvalan, som jag skrev tidigare i tråden att jag är intresserad av en MT-09 till våren.
Funderar på den mjuka framgaffeln som det ofta nämns om.
Är den verkligen så mjuk? Tror ni en glad amatör som jag kommer märka av och påverkas av den som åker lite kvälls/helg turen och en mindre weekend tur, samt någon/några bandagar per år.

Ska självfallet provköra till våren, men det är alltid kul och intressant att höra andras åsikter.

God jul.:)

Hej

Enligt mig är framgaffeln lite för mjukt inställd ifrån fabrik. Men det är ju lätt åtgärdat genom å skruva på kompression och returen. Det är ju alltid skönt att ha en hoj som inte gungar som en jänkar-bil i kurvorna när man är ute och glider :tungan .. Det enda jag saknar är väl en styrdämpare, men monteras på nu i vår.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jaha, har man beställt Akrapovic titanium system till hojen. Får man hitta någon som kan montera ihop det på hojen min för tummen mitt i hand har jag :)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Hej på er i vinterdvalan, som jag skrev tidigare i tråden att jag är intresserad av en MT-09 till våren.
Funderar på den mjuka framgaffeln som det ofta nämns om.
Är den verkligen så mjuk? Tror ni en glad amatör som jag kommer märka av och påverkas av den som åker lite kvälls/helg turen och en mindre weekend tur, samt någon/några bandagar per år.

Ska självfallet provköra till våren, men det är alltid kul och intressant att höra andras åsikter.

God jul.:)

Ska du köpa en MT-09 Så köp för guds skull en 2017! Den har en förbättrad framgaffel, och nytt på modellen är även quickshifter och slirkoppling! Dessutom är den riktigt läcker med! :) :tummenupp

2017-Yamaha-MT-09-EU-Yamaha-Blue-Studio-001.jpg

2017_YAM_MT09_05.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top