Yamaha MT-09

Jag funderar lite på att skaffa öhlins cartridge kittet till framgaffeln och en öhlinare bak oxå. Kommer att behålla min -16 några år, blev dessutom inte alls begeistrad i den nya faceliftade versionen. Tycker den ser hiskelig ut, och jag uppgraderar mycket hellre fjädringen på min, än köper den nya trots att den ska ha lite bättre fjädringskomponenter. Men jag förutsätter att Öhlins prylarna är ännu bättre.

Finns det någon bra mc verkstad i norrbotten där de kan montera detta kit? Bakdämparen borde man klara av att byta själv.

Tack på förhand.

Har du räknat på vad det skulle kosta ca?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mycket pengar :) men själv la jag ut samma peng för helsystem ,pc5,luftfilter, samt dynojet bänkad
tyckte fjädringen dög åt mig det jag kör, körde bara runt 300 mil i år

Mycket pengar :) men själv la jag ut samma peng för helsystem ,pc5,luftfilter, samt dynojet bänkad
tyckte fjädringen dög åt mig det jag kör, körde bara runt 300 mil i år

Jo, kanske det gör det egentligen. Men jag gillar min MT-09 och kan tänka mig att ha kvar den länge. Att lägga ut 10-20 k på att göra en bra hoj ännu bättre är då kanske inte så farligt, tänker jag.

Sant tänkte samma sak ska behålla min hoj med ett bra tag till , men istället för fjädring la jag krutet på ljudet samt fått helt bort ryckigheten sen jag mappade bänkade hojen, kan köra i A mode hela tiden utan nervös gas respons :)

Hej på er i vinterdvalan, som jag skrev tidigare i tråden att jag är intresserad av en MT-09 till våren.
Funderar på den mjuka framgaffeln som det ofta nämns om.
Är den verkligen så mjuk? Tror ni en glad amatör som jag kommer märka av och påverkas av den som åker lite kvälls/helg turen och en mindre weekend tur, samt någon/några bandagar per år.

Ska självfallet provköra till våren, men det är alltid kul och intressant att höra andras åsikter.

God jul.:)

Tror ni en glad amatör som jag kommer märka av och påverkas av den som åker lite kvälls/helg turen och en mindre weekend tur, samt någon/några bandagar per år.

Nej. Inte om du köper en från 2016 iallafall. Jag har kört 600 mil överallt. På gata, på bana. Funkar hur bra som helst, både lugnt och lekfullt.
Lyssna inte så mycket på andra, speciellt inte på de som verkar tro att de kör som Rossi.
Testa och avgör själv. För min förarkunskap funkar den finfint och kommer behålla den ett bra tag till.

Nej. Inte om du köper en från 2016 iallafall. Jag har kört 600 mil överallt. På gata, på bana. Funkar hur bra som helst, både lugnt och lekfullt.
Lyssna inte så mycket på andra, speciellt inte på de som verkar tro att de kör som Rossi.
Testa och avgör själv. För min förarkunskap funkar den finfint och kommer behålla den ett bra tag till.

Är precis så jag känner. Är låååååångt ifrån Rossi och antar att det snarare jag som brister och inte hojen. Vart det ny, bättre dämpare på 16 hojen, eller skriver du så för att du själv äger en 16? :)

Är precis så jag känner. Är låååååångt ifrån Rossi och antar att det snarare jag som brister och inte hojen. Vart det ny, bättre dämpare på 16 hojen, eller skriver du så för att du själv äger en 16? :)

Har aldrig kört något äldre än 2016 så jag vet inte hur de är. Men läste recensioner om 2016 årsmodell när den kom och någon recensent tyckte det var skillnad på 2016 och äldre modeller.
2016 kom den dessutom med traction control och förbättrad gång vid gaspådrag. Så hojen verkar ha förbättras genom åren.

Vet att många monterar Matris eller Öhlins kit i sina gafflar samt bytt dämpare bak.
Då har det blivit en riktigt trevlig hoj.:yoparty

Nån som kan tipsa om ett par väskor att hänga bredvid sadeln?
Gärna mjuka.

Har spanat in Givi WP405. Antar att man måste ha de extra fästracken för att de ska sitta ordentligt?

SW-Motech Blaze Panniers. De är på 14 liter/st och går att expandera till 21 liter/st. Inte vattentäta, så man måste packa i påsar. Smidiga att ta loss och knäppa fast. Och snygga!
E476CB46-8B68-4789-91CB-61A60D195DAD (1).JPG

Hejsan vart köper man kraschpuckar till en mt09 2016 nån som kan rekommendera ?

Nej tyvärr...kolla e-bay kanske.. Jag beställde genom Bike i Göteborg när jag köpte hojen - då slapp jag i alla fall frakten :tummenupp Bra och smidiga väskor i alla fall, så jag tycker nog ändå att det var värt pengarna :)

sånna funderar jag på att köpa. tips på vart man köper dem till bra kurs?

Hej på er i vinterdvalan, som jag skrev tidigare i tråden att jag är intresserad av en MT-09 till våren.
Är den verkligen så mjuk? Tror ni en glad amatör som jag kommer märka av och påverkas av den som åker lite kvälls/helg turen och en mindre weekend tur, samt någon/några bandagar per år.

Ska självfallet provköra till våren, men det är alltid kul och intressant att höra andras åsikter.

Hej

Enligt mig är framgaffeln lite för mjukt inställd ifrån fabrik. Men det är ju lätt åtgärdat genom å skruva på kompression och returen. Det är ju alltid skönt att ha en hoj som inte gungar som en jänkar-bil i kurvorna när man är ute och glider :tungan .. Det enda jag saknar är väl en styrdämpare, men monteras på nu i vår.

Jaha, har man beställt Akrapovic titanium system till hojen. Får man hitta någon som kan montera ihop det på hojen min för tummen mitt i hand har jag :)

Ska du köpa en MT-09 Så köp för guds skull en 2017! Den har en förbättrad framgaffel, och nytt på modellen är även quickshifter och slirkoppling! Dessutom är den riktigt läcker med! :) :tummenupp

2017-Yamaha-MT-09-EU-Yamaha-Blue-Studio-001.jpg

2017_YAM_MT09_05.jpg

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!