Yamaha MT-09

Ska väl påminna om MT10. Jag gillar uppdateringarna som gjorts med nytt chassi, quickshifter och LED men utseendet är bättre på min.
 
Finns nya tillbehör (Öhlins) till MT09 som man kan köpa genom återförsäljare. Står dock inga priser.

https://www.yamaha-motor.eu/se/tillbehor/genuine-options/index.aspx#/explore/363270/0|0|MT09|2016/|


Öhlins bakre stötdämpare STX 46 YA535
YA5-35000-00-00-hlins-rear-shock-stx-46-ya535-tech-gold-studio-001.jpg


Öhlins fjädringssats 9 för framgaffeln
SPR-08422-90-00-hlins-front-fork-spring-kit-9-tech-gold-studio-001.jpg
 
Jaha känns som att säsongen är över så gjorde en riktigt grundlig tvätt och kedjevård! lite dekaltrim åkte på också!
efd25c3fc6914cfa1d52221f07c9ed24.jpg
b5c5b816cfa65cb4e0ee85d6e2ba5dd0.jpg
a4672ba8d282d21f74044cd276b5e94c.jpg
663990f5c7e58696966ea5a467cc1e21.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
någon som är sugen på en tailtidy så har jag yamaha orginal till salu! den som sitter på nu! har lite ideer på ännu smuttare lösning! kostade en lax så en 500 ing vill jag ha! pm vid intresse


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nu har jag gömt undan hojen för säsongen. 600 mil hann jag köra sen jag hämtade ut den i April. Bra drag i hojen, alla säger att den är lätt att få upp framhjulet men då får man verkligen provocera den hårt. Eller så märker jag helt enkelt inte att framhjulet vill lyfta ;)

Inga problem med hojen, den bara går och går. Annan positiv sak är försäkringen. 2600kr i helförsäkring är billigt tycker jag.

Planer inför nästa säsong.
Års service är det dags för i början av säsongen. Akrapovic system ska införskaffas. Funderar på ECU flash, får höra vad Yamaha i HSB säger om det när det gäller 2016 årsmodell och garantier.

Bankurs på Ring Knutstorp med SMC är givet nästa säsong. Gjorde steg 1 i år, funderar på steg 2 nästa gång.

akrapovic_exhaust_system_yamaha_fz092014.jpg




Ja, det var det hela. Nu får jag hoppas julen går snabbt förbi och det fina vädret kommer tillbaka igen, snart..
 
Nu har jag gömt undan hojen för säsongen. 600 mil hann jag köra sen jag hämtade ut den i April. Bra drag i hojen, alla säger att den är lätt att få upp framhjulet men då får man verkligen provocera den hårt. Eller så märker jag helt enkelt inte att framhjulet vill lyfta ;)

Inga problem med hojen, den bara går och går. Annan positiv sak är försäkringen. 2600kr i helförsäkring är billigt tycker jag.

Planer inför nästa säsong.
Års service är det dags för i början av säsongen. Akrapovic system ska införskaffas. Funderar på ECU flash, får höra vad Yamaha i HSB säger om det när det gäller 2016 årsmodell och garantier.

Bankurs på Ring Knutstorp med SMC är givet nästa säsong. Gjorde steg 1 i år, funderar på steg 2 nästa gång.

akrapovic_exhaust_system_yamaha_fz092014.jpg




Ja, det var det hela. Nu får jag hoppas julen går snabbt förbi och det fina vädret kommer tillbaka igen, snart..

det är konstigt för min skickar upp framhjulet rakt upp i luften på bara gas! med tc inställd på 2 är det antiwheelie men på 1 och off är det framhjul upp på 1an 2an utan koppling! går den verkligen som den ska?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
det är konstigt för min skickar upp framhjulet rakt upp i luften på bara gas! med tc inställd på 2 är det antiwheelie men på 1 och off är det framhjul upp på 1an 2an utan koppling! går den verkligen som den ska?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Klart den går som den ska. Sticker iväg så in i hel-vte. :banana
Visst går den upp lite på fullgas i ettan men den skickar inte upp hojen i 90 grader. Jag kör 99% av gångerna med inställningen (läge 1) på traction control.
Har stängt av allt typ en gång men ser ingen mening med det. Läge 2 på traction control har jag typ använt 3 ggr. STD och D mode använder jag desto mer. B-läget när jag har passagerare bakpå.

Jag tycker hojen är lättkörd och har inte förstått när folk säger att det inte är en nybörjar hoj. :)

PS de gånger jag kör fullgas lutar jag mig alltid framåt för att få tyngd på hojen frampå.
 
Last edited:
Klart den går som den ska. Sticker iväg så in i hel-vte. :banana
Visst går den upp lite på fullgas i ettan men den skickar inte upp hojen i 90 grader. Jag kör 99% av gångerna med inställningen (läge 1) på traction control.
Har stängt av allt typ en gång men ser ingen mening med det. Läge 2 på traction control har jag typ använt 3 ggr. STD och D mode använder jag desto mer. B-läget när jag har passagerare bakpå.

Jag tycker hojen är lättkörd och har inte förstått när folk säger att det inte är en nybörjar hoj. :)

PS de gånger jag kör fullgas lutar jag mig alltid framåt för att få tyngd på hojen frampå.

ok om jag skulle hålla fullgas kvar när den skickar upp framhjulet så ligger jag på marken garanterat! antingen väger du jättemycket mer än mig eller så är det fel på hojjen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
ok om jag skulle hålla fullgas kvar när den skickar upp framhjulet så ligger jag på marken garanterat! antingen väger du jättemycket mer än mig eller så är det fel på hojjen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Absolut inget fel på hojen. Kanske din det är fel på eller din körteknik :brynad ;)

PS jag väger 85 kg, givetvis muskler ;)
 
Last edited:
ok då är det min det är fel på! och såklart min körteknik väger 80 så ingen egentlig skillnad där! bättre wheelie maskin får man leta länge efter (min alltså eftersom den är den ända som skickar upp framhjulet i luften som en huligan)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
fast å andra sidan hade du läst om att folk tyckte den benägen att skicka upp hjulet och du behövde provocera fram det så då måste det va många som har samma fel som min ?????


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
fast å andra sidan hade du läst om att folk tyckte den benägen att skicka upp hjulet och du behövde provocera fram det så då måste det va många som har samma fel som min ?????


Skickat från min iPhone med Tapatalk

..på de innan TC kom till ja. Hemskt vad du gör stor sak av det hela. Är vi båda nöjda med våra monster så spelar det ingen roll vem som har bästa wheeliemaskinen. Jag kan ändå inte köra på bakhjulet och inget jag vill lära mig heller ;) min hoj går som ett as och rastar många 4-hjulingar på våra vägar och jag har kul när jag kör. Det enda som spelar roll här. :tummenupp
 
Last edited:
gasteknik pojkar,

på ettan så kör i typ 30-40 och dra till ordentligt och bestämt så reser den sig utan problem.
på tvåan så i typ 40-60 så drar man till så reser den sig också utan problem.

Jag fick lära mig av en vän som kan, jag tänkte också att jag drog fullgas, men det är skillnad på hur man gör det.
 
Har ett par fake-rizoma-kina speglar till salu ifall någon känner sig sugen, dom är aldrig använda då jag hann byta bort hojen. Lådan är öppnad och dom är lite dammiga, locket till lådan har sprungit iväg men jag kan tejpa ihop något snyggt om någon vill ha dom! :tungan

Tänkte mig 200:- pesetas för dom

20161023_124221.jpg
20161023_124107.jpg
 
Ingen som hört/vet några svenska priser på MT-09 2017? :hej Ringde min lokala handlare men dom hade inte fått några priser ännu.
 
Ingen som hört/vet några svenska priser på MT-09 2017? :hej Ringde min lokala handlare men dom hade inte fått några priser ännu.

Priset på Yamaha amerika är på 8999 $ utan quickshifter. Om vi räknar med att en dollar är 8,8 kr som den ungefärliga kursen så blir det cirka 79900 kr. Sedan brukar de tyvärr alltid vara lite dyrare i sverige så vi kan gissa på ungefär 89900kr. Men ingen vet ju exakt förens det kommit ut officiellt ifrån Yamaha.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top