Yamaha MT-09

Måste låta fint med den ljuddämparen! Riktigt snyggt med svart ram och gaffel!! :tummenupp

Själv har jag siktat in mig på ett Termignoni helsystem innan nästa säsong är igång! Gillar verkligen hur det ser ut!
 
Hej bröder,
Jag har några korta frågor som säkert står någonstans tidigare i tråden. Har fruktansvärt ont i huvudet så jag orkar inte läsa :död

*Vad är det för återkallelser på en Yamaha MT-09?
*Är det toppfartspärr och hur får man isåfall bort den? Hur fort går den med / utan?
*Måste man köra med Powercommander om man sätter på Acrasystemet?
*Är den skön att åka lite längre med?


Tacksam för svar!
 
Hej bröder,
Jag har några korta frågor som säkert står någonstans tidigare i tråden. Har fruktansvärt ont i huvudet så jag orkar inte läsa :död

*Vad är det för återkallelser på en Yamaha MT-09?
*Är det toppfartspärr och hur får man isåfall bort den? Hur fort går den med / utan?
*Måste man köra med Powercommander om man sätter på Acrasystemet?
*Är den skön att åka lite längre med?


Tacksam för svar!

Tjena!

Återkallelser har vad jag vet varit på för kort kabel till lyset, kamkedjesträckare. Men det är vad jag läst på engelska forumet.

Toppfartspärren tas bort genom att programmera om ECU med Ecunleashed, fick det gjort av Yamahacenter Helsingborg när jag köpte den. Då behöver du inte heller Powercommander för att montera t ex Acra!
Toppfarten är spärrad till 210, efteråt minns jag inte riktigt vad den hamnade på.
Har inte heller haft möjlighet att köra riktigt långt ännu, men kan tänka mig att en bekvämare sadel inte är helt fel om man vill köra riktigt långt.

ECUnleashed Performance Reflash

Eliminate Factory Restrictions- Unleash up to 10% more power
Increase Acceleration & Top Speed
Improve Throttle Response & Control

Specifications:
Improve Fuel & Ignition Maps
Eliminate Factory Throttle Restrictions
Optimize Throttle Maps
Eliminate Timing Retard
Increase Rev Limit
Remove Factory Top Speed Limiter(s)
Increased Idle
Eliminate Factory Fuel Cut/Optimize Off-Throttle (Decel) Mapping
Disable Factory Error Code(s): Exhaust Servo Motor/Valve, Pair Valve System (Smog Valve), O2 Sensor/Lambda, and more

ECUnleashed performance tune files are tested and tuned for maximum power, performance and drive-ability
 
Hej bröder,
Jag har några korta frågor som säkert står någonstans tidigare i tråden. Har fruktansvärt ont i huvudet så jag orkar inte läsa :död

*Vad är det för återkallelser på en Yamaha MT-09?
*Är det toppfartspärr och hur får man isåfall bort den? Hur fort går den med / utan?
*Måste man köra med Powercommander om man sätter på Acrasystemet?
*Är den skön att åka lite längre med?


1. *Vissa cyklar har en dålig revision av kamkedjesträckaren som byts på förfrågan från kund.
*Tidiga cyklar blev inkallade för att byta abs-enheten.
*Kablarna till strålkastaren byts p.g.a att dom helt enkelt är för korta.

2. Den har en toppfartspärr på 225 km/h enligt mätaren och 210 km/h ärlig fart.
Har inte sett några siffror på hur fort den går utan, men enligt Bike så skulle den gå "betydligt fortare" utan den. Går att stänga av med Powercommander, Ecu Unleashed eller liknande.

3. Acrat är gjort för hojens originalmappning, men presterar givetvis ännu bättre med lite finjustering.

4. Helt okej hoj att åka längre sträckor med om man skaffar nån form av vindavvisare.
Tex Yamahas egen tillbehörsruta, den stör inte utseendet heller.
Sadeln kan upplevas som något hård, men man kan lätt flytta omkring och byta ställning då och då.
 
Last edited:
Tjena!

Återkallelser har vad jag vet varit på för kort kabel till lyset, kamkedjesträckare. Men det är vad jag läst på engelska forumet.

Toppfartspärren tas bort genom att programmera om ECU med Ecunleashed, fick det gjort av Yamahacenter Helsingborg när jag köpte den. Då behöver du inte heller Powercommander för att montera t ex Acra!
Toppfarten är spärrad till 210, efteråt minns jag inte riktigt vad den hamnade på.
Har inte heller haft möjlighet att köra riktigt långt ännu, men kan tänka mig att en bekvämare sadel inte är helt fel om man vill köra riktigt långt.

ECUnleashed Performance Reflash

Eliminate Factory Restrictions- Unleash up to 10% more power
Increase Acceleration & Top Speed
Improve Throttle Response & Control

Specifications:
Improve Fuel & Ignition Maps
Eliminate Factory Throttle Restrictions
Optimize Throttle Maps
Eliminate Timing Retard
Increase Rev Limit
Remove Factory Top Speed Limiter(s)
Increased Idle
Eliminate Factory Fuel Cut/Optimize Off-Throttle (Decel) Mapping
Disable Factory Error Code(s): Exhaust Servo Motor/Valve, Pair Valve System (Smog Valve), O2 Sensor/Lambda, and more

ECUnleashed performance tune files are tested and tuned for maximum power, performance and drive-ability

Tack för svar!
Har haft en Street Triple och suget efter en trecylindrig hoj blev stort igen:yoparty
Det kanske blir en orange MT-09 till våren!
 
Ett tillägg ang att köra med Acrat med originalmappning, bör helst undvikas då det visat sig att den går magert redan från början och farligt magert med t ex Acrat. Så att mappa den vid byte är att rekommendera! Men vissa säger att det inte är någon fara.
Det är ju upp till var och en men jag litar på min handlare och skulle själv inte vilja chansa!

Har du inte testat en MT-09 så kan jag säga att det är en av de roligare hojarna jag kört! 2Wheeldrive köp säger jag! :)
 
Last edited:
Att den går magert ändrar du med den dolda menyn och ställer om CO-värdet. Busenkelt.
Den går magert från början för att matcha avgaskraven i olika länder.
 
nice :tummenupp vilket helsystem kör du med? har du bänkat den samt vad kostade det?

Tackar :) kör med arrow grenrör och delkevic ljuddämpare, har inte bänkat den än men kommet att bli till våren då sesongen börjar dra igång :) bänkningen kommer att kosta 3000kr på north bike i Umeå
 
Någon som kan säsägvilka kamp socklar det är i framlyset på hojen. Här läst manualen men hittar ingen info. Vill peta in 6000k ljus på både halv och helljuset. Vad jag har läst så är min uppfattning att det är w5w/T10 till halvljuset och H4 till helljuset?
 
w5w är nog parkeringsljus och inte halvljus, hel och halv är en och samma lampa, H4. Har testat xenon H4 men blev inte så bra då halvljuset bländar så man får ställa ner ljuset mycket och då får man även kasst helljus!
 
Blir nog mappning med pc5a och luftfilter så man får rätt blandning på den.
Vil ju inte att det går för snålt
 
w5w är nog parkeringsljus och inte halvljus, hel och halv är en och samma lampa, H4. Har testat xenon H4 men blev inte så bra då halvljuset bländar så man får ställa ner ljuset mycket och då får man även kasst helljus!

Vet du om det går att ställa in så att man bara har parkerings ljusen på vid dags körning utan halvljuset på?
 
Tomten var tidig i år så jag måste ha varit väldigt snäll
Nu ska det bara monteras ditView attachment 413750
Nice :tummenuppvad fick du ge för det? köpte du på e-bay? du får ta kort samt film så man får höra hur det låter, funderar på att köpa det systemet oxå
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top