Yamaha MT-09

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Var ute ytterligare 2 timmar igår. Min lilla arsle känner att jag behöver tjockare dyna. Funderar beställa från
Sarge i UK.
 

#88_Daniel

Häng gas!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
The Rock
Hoj
Yamaha MT-09 Street Rally-14, Yamaha R1-04 (Bansmiskare)
Har varit ute o kört ett par mil idag i det fina vår vädret. Hojen går riktigt bra:yoparty.
Där sitter ett Akrapovic-helsystem på hojen, men det verkar inte vara rätt inställd mapp för det plödrar o smäller när man släpper gasen osv. Förstår ju att det är bänkning som gäller om man ska optimera den. Men undrar om där finns någon färdig "Akrapovic-mapp" man kan lägga in(Snål-varianten) ?Är det närmaste Yamaha-verkstad som gäller eller går det att fixa på annat sätt?

Mvh Daniel
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
MT-09 låter så rätt mycket med originalsystemet också, men visst ska du mappa, du får skicka ECU till Yamaha Center i Helsningborg så flashar dom den med ECUnleashed! Går på 5000kr. Då tas även spärrarna på växel 4-5-6 bort.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Var ute ytterligare 2 timmar igår. Min lilla arsle känner att jag behöver tjockare dyna. Funderar beställa från
Sarge i UK.

Köpte min FZ-1 i sensomras, efter de första turerna började jag också leta sadel då standard är som en kyrkobänk, min bakdel var milt sagt ömmande... Efter ett par dagar så acklimatiserade sig min bakdel och nu har jag inga problem. Med det vill jag säga att du kanske ska låta din bakdel få en chans att acklimatisera sig innan det blir dyra pengar för en ny sadel.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Köpte min FZ-1 i sensomras, efter de första turerna började jag också leta sadel då standard är som en kyrkobänk, min bakdel var milt sagt ömmande... Efter ett par dagar så acklimatiserade sig min bakdel och nu har jag inga problem. Med det vill jag säga att du kanske ska låta din bakdel få en chans att acklimatisera sig innan det blir dyra pengar för en ny sadel.

Jag får väl ge den lite mer tid. Börjar närma mig 50 mil nu.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Har varit ute o kört ett par mil idag i det fina vår vädret. Hojen går riktigt bra:yoparty.
Där sitter ett Akrapovic-helsystem på hojen, men det verkar inte vara rätt inställd mapp för det plödrar o smäller när man släpper gasen osv. Förstår ju att det är bänkning som gäller om man ska optimera den. Men undrar om där finns någon färdig "Akrapovic-mapp" man kan lägga in(Snål-varianten) ?Är det närmaste Yamaha-verkstad som gäller eller går det att fixa på annat sätt?

Mvh Daniel
Där sitter inte ett sånt där ais-system på den då som fz1 har? Låter värre än landstigningen i normandie..
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Bakgrund:
Var på 100mila service idag, när jag fick tillbaka hojjen sa de att de kollat kjedjan och konstaterat att slacket låg på 37mm, Mekanikern sa att det var rätt och att det stod fel i serviceprotokollet (5-15mm tror jag det står där)

Verkstad:
YamahaCenter Helsingborg.

Fråga:
Varför skulle jag vilja ha så otroligt slapp kjedja? Har mekarn varit lat? Och varför skulle de inte följa Yamas rekomendationer?

Ser fram emot svar.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Att köra med ett slack på5-15mm är inte lämpligt, fjädringen kommer inte kunna jobba eftersom kedjan kommer förhindra detta och risken att skada utgående axel är överhängande..
Minst 25mm och max 40mm skulle jag sikta på.
37mm är inte orolig slapp, det är bra mycket bättre att köra med lite slappare kedja än för spänd.
När du närmar dig 60-70mm då börjar det bli farligt däremot.


Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Min kedja var för hårt spänt och och jag sa det till dem. Den justerades på 100 mila servicen.

Igår kom min komfortsadel från Sargent. Jag sitter mycket bättre nu. Kom lite högre upp och stövlarna slår inte i utbukningen (är det cylindern?) när man använder bakbromsen.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Såja :D tack för svar!
Då borde de helt enkelt se över sin dokumentation så inte det slacket står med..
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Min kedja var för hårt spänt och och jag sa det till dem. Den justerades på 100 mila servicen.

Hur mycket skall kedjan vara spänd och hur ser man det? Min har ganska nyligen blivit servad men jag tycker den är för slapp. Kan vara bara min upplevelse.

//K
 

lupp

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2014
Ort
Kusten
Hoj
Mt09 -16
Hallå! Nu har jag blivit med en mt09. Störd hoj.

Har ett acra och en plåthållare liggandes som ska monteras på. Skulle behöva lite tips på passande miniblinkers. Har någon kört på rizoma zero och har lust att bjuda på en bild av installationen?
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Nu gissar jag bara men om Yamaha säljer det som ett original tillbehör så kan jag me säkerhet säga att inte kommer låta mer än 95 db med insatsen i.
Själv kör jag med ett GPR slipon IMG_4537.JPG och det har jag kört med på bandagar där kravet är 95 db och dom har mätt när jag kört förbi å det har inte varit något problem.
Och jag kan garantera att mitt system låter nog mer än Akrat.
Så har du bara killern i så bara åk dit å ha sköjj:banana
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top