Yamaha MT-09

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jo men det saknas lite stålar till en helt ny! Hur hade det blivit flera tusen billigare att köpa helt ny?
Försäkringen är ju överkomlig hos Svedea, 4645kr hel/helår för mig.
 
Last edited:

linusrajala

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2014
Ort
Lycksele
Hoj
Yamaha MT-09 2014
Jo men det saknas lite stålar till en helt ny! Hur hade det blivit flera tusen billigare att köpa helt ny?
Försäkringen är ju överkomlig hos Svedea, 4645kr hel/helår för mig.

Billigaste jag fick tag i var 19***kr hel/helår och med märkesförsäkringen va det kring 7***kr hel/helår. Men då är jag 25 år och tog körkortet i våras
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja det märks att folk verkar gilla sina MT-09:eek:r :yoparty För det finns inte många beg ute och inte fylls det på heller! När man väl vill handla då finns inget! :huvet
Vafan är det ingen som har en i färgen Deep Armour som känner att dom vill sälja! :va :lol

Ja, det kanske är så, många kanske gillar den.
Hade själv en MT-03:a tidigare, och gillade körställningen, och konceptet med en lättstyrd och framförallt lätt hoj.
Så därför är jag fortfarande helnöjd efter en säsong.
ABS-bromsar, 5-års garanti, och inte minst priset fällde avgörandet på denna hoj.
Visst, jag räknar med att "förlora" ca 15kkr/år de första åren, men alternativet att köpa en begad fanns ju inte ens.
Men varje gång jag sätter mig på den, och tar första kurvan, så känns det som att värdeminskningen hade fått vara vad den vill :tummenupp
Hoppas du hittar ett vettigt objekt, alltid roligt om man känner att det blir rätt.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jaha då är man snart ägare av en lila MT-09! :yoparty Det blev en ny trots att jag sagt att det inte skulle bli det. Får den först i mitten på oktober, så jag hoppas som fan på en riktigt lång fin höst så man hinner bränna av ett antal mil innan vintern kommer! Fan så skönt det känns! :banana
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Fick tag i en servicemanual idag (FZ-09) och såg att service ska göras en gång i halvåret, brukar vara en gång om året. Står det lika i den Svenska? Låt säga att servat den innan man ställde undan den för vintern den står i garaget i 7mån innan man tar ut den igen ska man behöva lämna in den på verkstad igen för att inte garantin ska riskeras? Känns ju rätt onödigt!

Och ni som servat er vad kostar den att lämna in? 100mil och nästa 700mil?
 
Last edited:

Nisbel

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Fick tag i en servicemanual idag (FZ-09) och såg att service ska göras en gång i halvåret, brukar vara en gång om året. Står det lika i den Svenska? Låt säga att servat den innan man ställde undan den för vintern den står i garaget i 7mån innan man tar ut den igen ska man behöva lämna in den på verkstad igen för att inte garantin ska riskeras? Känns ju rätt onödigt!

Och ni som servat er vad kostar den att lämna in? 100mil och nästa 700mil?

1000 mil eller en gång om året står det i den svenska manualen.

100-mila går på lite drygt 2000:-
 

conny.olsson

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Norrort
Hoj
2014, KTM Super Duke 1290 R
Köpte en KTM 1290 Super Duke 1290 R i dag lite hastigt och impulsivt??!!
Ngn som är intresserad av att köpa min MT 09? Grå med IXIL system och lite annat lull lull..

Skicka ett PM i sånt fall
 

Skidfreaket

Ny medlem
Gick med
20 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
2014, Yamaha MT-09
Så kan bara konstatera som många tidigare att Dunlopdäcken bara räcker dryga 250 mil, är på slitmarkeringarna nu. Är det fortfarande Michelin Pilot Road 4 som är tipset på mest däck för pengarna? Fick priset 1500:- + 200 för montering hos lokala Yamahahandlarn.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
250 mil??? Vafan! Jag har inte lust att byta däck så snart när jag fått min!
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Så kan bara konstatera som många tidigare att Dunlopdäcken bara räcker dryga 250 mil, är på slitmarkeringarna nu. Är det fortfarande Michelin Pilot Road 4 som är tipset på mest däck för pengarna? Fick priset 1500:- + 200 för montering hos lokala Yamahahandlarn.

Är det roadsmart eller? Fan 250 mil bara, en burnout varje dag eller?:crash
 

Skidfreaket

Ny medlem
Gick med
20 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
2014, Yamaha MT-09
Det visade sig vara 290mil (milen går fort när man har kul ;) ), och är precis nere på slitagemarkeringen, så är ju inte sopslut än.

De heter Dunlop D214 och verkar bara finnas på MT09:an och Kawazaki Z800 från fabrik, det är min första mc så kan garantera att de inte har varit några burn outs, utan problemet har nog snarare varit för mycket raktframåkning. Förhoppningsvis räcker dom 50 mil till + en knixkurs till våren. För mig blir det sista åkningen i helgen sen åker den in i garaget för vintern.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top