Yamaha MT-09

Finns några runt 5 k på ebay om du sorterar på billigast.
Vad går frakten på och hur beställer man det där ixil?

När jag beställde ett ixil system till min gamla hoj XJ6 så pratade jag med en återförsäljare som beställde hem det och satte på det. Vart sjukt nöjd.. Var riktigt härligt ljud. Så blir väl liknande nu antar jag. Vet faktiskt inte om man kan beställa hem det själv, hittade inget på deras sida.

Såg nu att det systemet jag posta kostar 6200 svenska kronor. Priset på 4800 var dansk valuta.
 
Last edited:
Ställde bakfjädringen på läge 5 i dag , jisses var som en ny hoj :) nu var det kul igen att köra , hade tappat förtroende för hojen efter ett tags uppehåll, upplevde den väldigt svajig bak till jag tittade närmare såg att fjäderförspänningen stog på 4 an , fick tillbaka förtroendet för hojen efter uppstramning av bakdämparen
som tur var jisses att ett snäpp kan göra så mycket :)
blev fel stötdämparen stog på 4an ställde den på 5an funkar för mig runt 100kg.
 
Last edited:
Ställde bakfjädringen på läge 4 i dag , jisses var som en ny hoj :) nu var det kul igen att köra , hade tappat förtroende för hojen efter ett tags uppehåll, upplevde den väldigt svajig bak till jag tittade närmare såg att fjäderförspänningen stog på 3 an , fick tillbaka förtroendet för hojen efter uppstramning av bakdämparen
som tur var jisses att ett snäpp kan göra så mycket :)

Får man fråga vad du väger? Känner också att den är lite svajig så har tänkt att ställa om den. Jag ligger på 76-80 kg.
Var det svårt? Jag är inge vidare mc mekaniker... :dummer
 
väger runt 100 kg , nej inte svårt du har verktyget att ställa om bakfjädringen i verktygspåsen du fick med hojen
en hak nyckel som man kan sätta handtag på finns oxå med , sen är det bara att passa in verktyget vrida tills den står på läge 4 du kkan inte göra fel när du ser hur verktyget ser ut , lite svårt att komma åt ringen som du ska vrida bara men det går inget svårt att göra själv, ska även ställa retur på 0,5 varv räknat från fullt inskruvat läge, sen framgaffeln förspänning 5 ringar retur dämpning 0,25 var oxå räknat från fullt inskruvat läge efter ett tips i motorad som provkörde hojen tidigare i år, dom har en sida med fjädring set up för mt09 första numret i år var den med i ett tips bara
 
Last edited:
Ställde upp mitt CO till 14 idag.... helt annan tomgång och inget ryckigt gassvar.
Man känner dessutom på lukten vid tomgång att det är en fetare blandning.

Kan eventuellt gå lite varmare vid normal körning. Får undersöka vidare imorrn...

har du original system eller helsystem acra på hojen? kan nån förklara hur man ställer om CO till 14 vore det bra
är sugen på att testa men funderar på om motorn kan ta stryk då jag kör med original system nån som vet??
 
har du original system eller helsystem acra på hojen? kan nån förklara hur man ställer om CO till 14 vore det bra
är sugen på att testa men funderar på om motorn kan ta stryk då jag kör med original system nån som vet??

Har Acras helsystem på..

Men man gör iallafall på följande vis:

1.Håller in båda knapparna på instrumenteringen och slår på tändningen, fortsätter att hålla knapparna intryckta tills det står DIAG på displayen.

2.Sen använder man den vänstra knappen för att stega till CO.

3.Håller in båda för att välja CO och då ska det dyka upp en etta till höger för att tala om vilken cylinder det handlar om.

4.Nu kan man använda knapparna var för sig för att stega mellan cylinder 1-3.

5.Återigen båda knapparna för att komma in i menyn för vald cylinder.

6.Sen använder man knapparna var för sig för att stega upp eller ner på CO-värdet.

7.Bekräftar valet med båda knapparna och man kommer tillbaka till menyn för val av cylinder.

8.Upprepa för alla tre cylindrar.

9.Vrid av tändningen. Klart.
 
Har Acras helsystem på..

Men man gör iallafall på följande vis:

1.Håller in båda knapparna på instrumenteringen och slår på tändningen, fortsätter att hålla knapparna intryckta tills det står DIAG på displayen.

2.Sen använder man den vänstra knappen för att stega till CO.

3.Håller in båda för att välja CO och då ska det dyka upp en etta till höger för att tala om vilken cylinder det handlar om.

4.Nu kan man använda knapparna var för sig för att stega mellan cylinder 1-3.

5.Återigen båda knapparna för att komma in i menyn för vald cylinder.

6.Sen använder man knapparna var för sig för att stega upp eller ner på CO-värdet.

7.Bekräftar valet med båda knapparna och man kommer tillbaka till menyn för val av cylinder.

8.Upprepa för alla tre cylindrar.

9.Vrid av tändningen. Klart.

:tummenupp
 
Tackar för utförligt svar kanoners :tummenupp
 
Någon som vet ifall någonting kan ta skada av att ställa upp CO värdet till 14? Har original på idag men kommer förhoppningsvis fixa ett nytt system snart.
 
Pratade med en aukt mc mek för yamaha i dag om att ställa om co till 14 var inga problem, det skadar inte motorn kan även göras på original avgassystem var som nån skrev tidigare har att göra med utsläppsregler , besiktning isåfall mm
 
Pratade med en aukt mc mek för yamaha i dag om att ställa om co till 14 var inga problem, det skadar inte motorn kan även göras på original avgassystem var som nån skrev tidigare har att göra med utsläppsregler , besiktning isåfall mm

Okay! Men vad är det som händer? Läste något om att man kände på lukten att den gick tjockare? Innebär det att hojen kommer dra mer bensin då och att utsläppsreglerna blir dåliga?
 
kan inte sånt, men den får säkert mer bensin kan jag tänka, kan nog inte påverka förbrukningnen nämnvärt
 
Provade att ställa om till 14 på alla och det var inte alls lika ryckigt.. Kan va så att man lärt sig hantera det men tycker ändå att det var skillnad. Hade säkert vart större skillnad om man provade detta tidigare. Men någonting jag la märke till är något klonkande som kan komma ibland. Hade inte alls så innan. Någon annan som upplevt det?
 
Provade att ställa om till 14 på alla och det var inte alls lika ryckigt.. Kan va så att man lärt sig hantera det men tycker ändå att det var skillnad. Hade säkert vart större skillnad om man provade detta tidigare. Men någonting jag la märke till är något klonkande som kan komma ibland. Hade inte alls så innan. Någon annan som upplevt det?

Klonkande? I vadå, växellådan? Eller vad menar du
 
Klonkande? I vadå, växellådan? Eller vad menar du

Tror det lät ifrån motorn på högersida.. Inte helt säker. Upplevde det 2-3 gånger. Får prova lite till och se om det kvarstår och sen gå tillbaka till 0 för att se om det försvinner då..
Känns lite läskigt att ställa om någon inställning i menyn. Med min tur så lär motorn haverera... :smasha
 
Tror det lät ifrån motorn på högersida.. Inte helt säker. Upplevde det 2-3 gånger. Får prova lite till och se om det kvarstår och sen gå tillbaka till 0 för att se om det försvinner då..
Känns lite läskigt att ställa om någon inställning i menyn. Med min tur så lär motorn haverera... :smasha

Höger sida, det är där kamkedjan sitter. Låter det som ett tickande som följer varvtalet? Hörs tydligast under segdragning mellan 3000-5000 varv? Om nåt av dom två stämmer så är det troligt att även du fått en dålig kamkedjesträckare.

Hör märkliga ljud till och från på min med. Bad Yamaha-meken att lyssna...

Slutade med att dom beställde en uppdaterad kamkedjesträckare som ska installeras i början på juli.
 
Last edited:
Kört 50 mil med hojen nu, helt original. Kan helt klart säga att bakfjädringen är för mjuk samt att den är väldigt ryckig i gasen om man jämför med tidigare hojar jag haft.

Så blir till att öka hårdheten och höja till CO 14 direkt, förövrigt grymt kul hoj :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top