Yamaha MT-09

Bvaren

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2022
Hoj
Yamaha mt-09 2022
Någon som vet vart man kan beställa en (snygg) belly pan till mt-09 2022? ?
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Någon som vet vart man kan beställa en (snygg) belly pan till mt-09 2022? ?
googlade lite för jag visste inte vad en belly pan var, men hittade den här och den var ju rätt snygg faktist
 

Bvaren

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2022
Hoj
Yamaha mt-09 2022
googlade lite för jag visste inte vad en belly pan var, men hittade den här och den var ju rätt snygg faktist
Schysst sida, tack! Tycker just belly pan lyfter mt-09ans utseende ?
 

Keellan

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Fan vad det börjar bli kallt om kvällarna, köpte ett par värmehandtag (Yamahas egna) men tycker inte riktigt de blir varma nog när det är +7. Vad har ni för några? Och vilket sätt är det bästa att limma fast dom på? Hade kört med dom på en längre tid och när jag kom in till en stad så snurrade den bara och kunde inte gasa. Slaffsade på mer lim och det verkar hålla än.

Var på en 300 mil på 9 dagar i somras och gick utmärkt med hojen, ca 4-5h körtid per dag. Men nästa år tänkte jag utöka till en 700 mil på 19 dagar och ca 7h körtid vissa dagar, vad använder ni för sadel? Tänkte om det går att få nå bättre än comfort sadeln.

Har hög vindruta, höjt stye, större fotpinnar, USB-uttag, knogskydd. Det jag verkligen saknar är farthållare, har ni något tips? Vill inte ha en throttle clamp
 

Bifogat

  • P7240157-3.jpg
    P7240157-3.jpg
    1.9 MB · Visningar: 42

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ni som har bytt till tex akra carbon/dominator avgas på eran 09a, upplever ni ljudet som okej eller för högt? hade ett akra carbon på min 07a och tyckte att ljudet var helt absurt med db killer isatt så fick modifiera det för att få ner ljudet. köpte senare en superduke 990 med akra pipor utan db killer och det var helt ok nivå på.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
ni som har bytt till tex akra carbon/dominator avgas på eran 09a, upplever ni ljudet som okej eller för högt? hade ett akra carbon på min 07a och tyckte att ljudet var helt absurt med db killer isatt så fick modifiera det för att få ner ljudet. köpte senare en superduke 990 med akra pipor utan db killer och det var helt ok nivå på.
Jag har acra carbon utan db-killer.
Man vänjer sig, i början tyckte jag att det lät som kriget men efter ett tag så vande jag mig (kanske byggde på min inbillade hörselnedsättning).
Jag testade att plutta in db-killern men tog bort den igen efter en vecka, jag gillar ju ljudet och tycker det är en stor del av upplevelsen när jag kör hoj.
Har mätt på bilprovningen och ljudet låg precis under lagliga 103db.
 
  • Gilla
Reaktioner: def

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
ni som har bytt till tex akra carbon/dominator avgas på eran 09a, upplever ni ljudet som okej eller för högt? hade ett akra carbon på min 07a och tyckte att ljudet var helt absurt med db killer isatt så fick modifiera det för att få ner ljudet. köpte senare en superduke 990 med akra pipor utan db killer och det var helt ok nivå på.
jag har akra utan db killer, men jag har även kapat katten.. så ja den låter en del men inte så det blir jobbigt. tror dock inte jag klarar besiktning utan att sätta i db killern
 
  • Gilla
Reaktioner: def

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Om man skall välja framdäck, vad blir det då på MT09?

Jag köpte ett pilot road bak vill jag minnas, är det viktigt att ha samma fram eller kan man välja något annat?

Viktigt är att det håller relativt länge, snarare än att det är superbra grepp i regn (kör inte i regn).

Originaldäcken på 2018 SP var riktigt dåliga och slut efter 600-800mil. Jag brukar klara mig över 1000 mil på ett par däck.

Kom gärna med förslag ni som redan har bytt!

//K
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om man skall välja framdäck, vad blir det då på MT09?

Jag köpte ett pilot road bak vill jag minnas, är det viktigt att ha samma fram eller kan man välja något annat?

Viktigt är att det håller relativt länge, snarare än att det är superbra grepp i regn (kör inte i regn).

Originaldäcken på 2018 SP var riktigt dåliga och slut efter 600-800mil. Jag brukar klara mig över 1000 mil på ett par däck.

Kom gärna med förslag ni som redan har bytt!

//K

Utan tvekan så är pilot road ett av de bästa däcken på marknaden så kör du med det fram också. Själv har jag pilot road 6 på min H2-SX tycker bra om dom däcken
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Utan tvekan så är pilot road ett av de bästa däcken på marknaden så kör du med det fram också. Själv har jag pilot road 6 på min H2-SX tycker bra om dom däcken
Jag kör en äldre version av PR. Kanske PR3 eller PR4, kommer inte ihåg.

Är det stor skillnad?

Jag inbillar mig att framdäcket är viktigare än bakdäcket, men det kanske bara är i mitt huvud?

Jag köpte ett bakdäck som var tillverkat 2017/2018 men som stått bra lagrat. Jag har inte märkt någon skillnad alls mot originaldäcket på hojen. Hoppas det håller längre bara.

EDIT:
Jag hittade nu PR4 (pilot road 4) för 1250:- och det är väl inte så illa? EDIT2: som ökade i pris med 200:- före jag han klicka på köpknappen.
Verkstaden ville ha 3700:- för däck och arbete, men om jag beställer den där rackarn så kommer jag undan på drygt 1500:- inklusive omläggning.

Pilot road 4

//K
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Eftersom jag alltid kommer tillbaka till samma grej när jag skall byta däck (att jag inte vet vad jag skall välja) tänkte jag att kanske någon annan också behöver stöd.

Konklusionen för den som inte orkar läsa hela posten är:

- Lita inte på handlaren, läs upp dig innan du väljer däck.
- Och om du kör mycket hoj på tight budget så kan du klara dig på ca 1400:- pr. däckbyte inklusive däck, montering och balansering om du skaffar egna verktyg och har en timmes tid varje gång du skall byta däck.

Om ekonomi är viktigt för dig, så är valet av däck viktigt. Livslängden kan vara den dubbla hos rätt däck för din körstil och ditt behov om du som mig kör gubbigt. Du kan alltså halvera utgifterna på däck bara genom att göra ett medvetet val.

Tidsmässigt sparar man nog ändå tid på att göra det själv jämfört mot att lämna in hojen och vänta hos en förhandlare varje gång man skall byta. Bara turen till och från förhandlaren, och eventuellt att man måste flexa ut från jobbet gör att det för vissa kan vara lönsamt att byta hemma någon helg eller kväll när det passar.

Jag postar här en bild jag hittade (om än gammal) som förklarar skillnaden mellan några olika michelindäck, samt att jag postar några olika sidor som säljer däck. När jag ser den här bilden blir det väldigt lätt för mig att välja vilken typ jag behöver.

Screen Shot 2023-01-25 at 16.53.17.png

Eftersom jag kör längsta sträckorna rakt fram på motorvägar, har roligast på kurviga fina asfaltsvägar och inte ligger ned i kurvorna så blir mina däck ofta en smula platt på mitten. Iallafall bak. Så jag kommer välja Pilot Road 3 / 4.

Säljaren i butiken sa:

-"du kan köra Michelin Power 2CT för att de har två olika gummibladningar och är perfekt för de som kör mycket motorväg."

Det är alltså helt fel. Man skall inte välja det däcket alls om man kör långt och rakt. Detta var även det däck han hade i butiken, och Pilot Road vad beställningsvara. Han försökta alltså rekommendera ett däck som inte alls passar mitt behov.

Priserna ser ut att variera väldigt stort mellan de olika handlarna. Här är några olika handlare, verkar som att de ligger i Tyskland. Vissa av dem har samarbeten med lokala däck-krängare så att man kan lägga på gummit hos dem.

Priserna kan du jämföra på prisjakt, även om inte alla butikerna finns med där:

Förslag på några olika butiker:

Jag ringde även och talade med en lokal märkes MC verkstad, de skulle ha över 1000:- mer än vad det kostar att beställa på nätet + gå till en vanlig däckkrängare (de skulle ha 3700:- för däck och jobb).

För den som är händig kan man göra det själv för 1400:- om man har verktygen, och verktygen kostar kanske allt som allt 1000:-, vilket är en engångskostnad.
- Däckjärn
- Balanserings pryl
- Fälgskyddsplast
- Stora kraftiga buntband (kattstrypare)
- Flaska med sprayfunktion, typ blomspruta med vatten och diskmedel
- Kan vara smart med en momentnyckel för att dra åt hjulbultarna igen


En metod med buntband för att byta däck:

När jag ringde runt till de olika däck-krängarna så visade det sig att flera av dem inte kan balansera ett MC däck, något de inte säger direkt när man frågar om de kan lägga om MC däck. Kunderna som kommer dit får alltså tillbaka ett nytt däck på en fälg som inte är balanserat, vad det nu har för inverkan.

Att lägga om ett MC däck med balansering kostar (lokalt där jag bor) ca 200:- om du kommer med ett löst hjul, eller ca 600:- om hjulet sitter på hojen när du rullar in.

En däckbalanserare för MC däck kostar några hundringar, så kan man göra det hemma i värsta fall. En såndär kan man ställa mellan två pallbockar. Den har inte mycket plats i verktygslådan när den ligger till nästa gång.

däckbalancering.jpg


Hoppas detta var nyttigt för någon annan som kommer byta däck under våren.

Min konklusion var iallafall att från Michelin så är det Pilot Road 3 eller 4 eller 5 osv. som är lämpliga däckval för de som kör gubbigt som mig. Då kör jag en MT09 på väg, aldrig på bana. Ofta långa raka sträckor med mycket inbromsning och max acceleration när det bjuds på tillfällen.

Väl medveten om att jag kommer ha precis samma funderingar nästa gång jag skall byta däck, och att jag då glömt bort allt jag tagit mig tiden att googla fram nu.

Som lite kuriosa så kostade ett Pilot Road 2 (bak) ca 1400:- 2012. Då jag kollade gamla fakturor idag för att försöka lista ut vilka däck jag använt tidigare fann jag fakturan som var 10 år gammal. Alltså ungefär 600:- mindre än ett ett Pilot Road 4 (Bak) idag. Detta samtidigt som priserna på motorcyklar gått upp säkert 25-50% under samma tid..

Screen Shot 2023-01-25 at 18.13.43.png

//K
 
Last edited:

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Ska besiktiga min i år för första gången. Lite funderingar, då jag aldrig besiktigat en hojj förr. Vad jag förstår borde det gå att få igenom ett helsystem utan kat om inte ljudet är för högt, men det verkar råda lite delade meningar här. Jag föredrar ju om jag inte behöver sätta dit orignalsystemet. Klarar acra carbon helsystem med insats ljudkraven tror ni?

Bar end mirrors, kommer dom klaga på det? Behöver jag återmontera original?
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
När det gäller däck så kör jag själv pilot road 5, och har gjort senaste 3 bytena. Kommer nog köra vidare med det även nästa, eller road6 som vad jag förstår också släppts.
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Bar end mirrors, kommer dom klaga på det? Behöver jag återmontera original?

enda kravet vid besiktning är att du ska ha två stycken backspeglar och de ska vara inställda så att får god sikt bakåt
*edit jag har för mig någon sa tidigare i tråden att de hade klarat besiktningen med helsystem, db killer och kapad katt men jag är hyfsat säker. du kan säker åka förbi en besiktning och bara be dom testa ljudnivån, är dom schyssta gör de säkert det
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Eftersom jag alltid kommer tillbaka till samma grej när jag skall byta däck (att jag inte vet vad jag skall välja) tänkte jag att kanske någon annan också behöver stöd.

Konklusionen för den som inte orkar läsa hela posten är:

- Lita inte på handlaren, läs upp dig innan du väljer däck.
- Och om du kör mycket hoj på tight budget så kan du klara dig på ca 1400:- pr. däckbyte inklusive däck, montering och balansering om du skaffar egna verktyg och har en timmes tid varje gång du skall byta däck.

Om ekonomi är viktigt för dig, så är valet av däck viktigt. Livslängden kan vara den dubbla hos rätt däck för din körstil och ditt behov om du som mig kör gubbigt. Du kan alltså halvera utgifterna på däck bara genom att göra ett medvetet val.

Tidsmässigt sparar man nog ändå tid på att göra det själv jämfört mot att lämna in hojen och vänta hos en förhandlare varje gång man skall byta. Bara turen till och från förhandlaren, och eventuellt att man måste flexa ut från jobbet gör att det för vissa kan vara lönsamt att byta hemma någon helg eller kväll när det passar.

Jag postar här en bild jag hittade (om än gammal) som förklarar skillnaden mellan några olika michelindäck, samt att jag postar några olika sidor som säljer däck. När jag ser den här bilden blir det väldigt lätt för mig att välja vilken typ jag behöver.

View attachment 480375

Eftersom jag kör längsta sträckorna rakt fram på motorvägar, har roligast på kurviga fina asfaltsvägar och inte ligger ned i kurvorna så blir mina däck ofta en smula platt på mitten. Iallafall bak. Så jag kommer välja Pilot Road 3 / 4.

Säljaren i butiken sa:

-"du kan köra Michelin Power 2CT för att de har två olika gummibladningar och är perfekt för de som kör mycket motorväg."

Det är alltså helt fel. Man skall inte välja det däcket alls om man kör långt och rakt. Detta var även det däck han hade i butiken, och Pilot Road vad beställningsvara. Han försökta alltså rekommendera ett däck som inte alls passar mitt behov.

Priserna ser ut att variera väldigt stort mellan de olika handlarna. Här är några olika handlare, verkar som att de ligger i Tyskland. Vissa av dem har samarbeten med lokala däck-krängare så att man kan lägga på gummit hos dem.

Priserna kan du jämföra på prisjakt, även om inte alla butikerna finns med där:

Förslag på några olika butiker:

Jag ringde även och talade med en lokal märkes MC verkstad, de skulle ha över 1000:- mer än vad det kostar att beställa på nätet + gå till en vanlig däckkrängare (de skulle ha 3700:- för däck och jobb).

För den som är händig kan man göra det själv för 1400:- om man har verktygen, och verktygen kostar kanske allt som allt 1000:-, vilket är en engångskostnad.
- Däckjärn
- Balanserings pryl
- Fälgskyddsplast
- Stora kraftiga buntband (kattstrypare)
- Flaska med sprayfunktion, typ blomspruta med vatten och diskmedel
- Kan vara smart med en momentnyckel för att dra åt hjulbultarna igen


En metod med buntband för att byta däck:

När jag ringde runt till de olika däck-krängarna så visade det sig att flera av dem inte kan balansera ett MC däck, något de inte säger direkt när man frågar om de kan lägga om MC däck. Kunderna som kommer dit får alltså tillbaka ett nytt däck på en fälg som inte är balanserat, vad det nu har för inverkan.

Att lägga om ett MC däck med balansering kostar (lokalt där jag bor) ca 200:- om du kommer med ett löst hjul, eller ca 600:- om hjulet sitter på hojen när du rullar in.

En däckbalanserare för MC däck kostar några hundringar, så kan man göra det hemma i värsta fall. En såndär kan man ställa mellan två pallbockar. Den har inte mycket plats i verktygslådan när den ligger till nästa gång.

View attachment 480376


Hoppas detta var nyttigt för någon annan som kommer byta däck under våren.

Min konklusion var iallafall att från Michelin så är det Pilot Road 3 eller 4 eller 5 osv. som är lämpliga däckval för de som kör gubbigt som mig. Då kör jag en MT09 på väg, aldrig på bana. Ofta långa raka sträckor med mycket inbromsning och max acceleration när det bjuds på tillfällen.

Väl medveten om att jag kommer ha precis samma funderingar nästa gång jag skall byta däck, och att jag då glömt bort allt jag tagit mig tiden att googla fram nu.

Som lite kuriosa så kostade ett Pilot Road 2 (bak) ca 1400:- 2012. Då jag kollade gamla fakturor idag för att försöka lista ut vilka däck jag använt tidigare fann jag fakturan som var 10 år gammal. Alltså ungefär 600:- mindre än ett ett Pilot Road 4 (Bak) idag. Detta samtidigt som priserna på motorcyklar gått upp säkert 25-50% under samma tid..

View attachment 480377

//K
Bra med påpekande vilken kostnad man har med däckbyte på verkstad, med håltimme från jobb och körning t/r ?
Att investera i enkel manuell ”däckmaskin” för 1000-1500kr betalar sig vid ett enda däckbyte, men ger också friheten att söka mellan alla möjliga däck på nätet.
En eventuell defekt och reklamation kan man ju ta genom att helt enkelt köpa nytt däck, för t/r verkstad kostar också.

En varning bara:
Jag har bytt ett bakdäck själv till min Sprint RS, utan montageverktyg (däckjärn, liten kofot, stor skruvmejsel, samt fälgskydd i plast dock använt).
Det var en absolut kamp även med de tips och råd som finns!!!
Väldigt svårt att trycka loss däcket från däcksidorna!
För att inte tala om hur omöjligt det var att få loss däcket över fälgkanterna.
Fick kapa däcket i små steg intill kanten för att inte skada fälgen, men ståltråden som löper i gummit närmst fälgen var en megastor bitch att ta sönder…
Jag byter gärna själv igen, men då med ett investerat verktyg för att plocka av och trycka på.

Balanseringsriggen som du visar är givetvis bra, men det går finfint utan den, direkt med hjulaxeln vilande över två pallbockar, inlodat såklart och rena smorda ytor.
Det gäller att hjullagerna är i gott skick såklart för i detta fallet är det mest de som jobbar i rotationen.
Dock måste man göra proceduren med att flytta runt hjulet och släppa efter ett flertal gånger för att finna ett säkert medelvärde för var man har balanspunkten.

För min del som väntar på en ny Guzzi V100 med kardan och enkelsving så vet jag inte hur man tar loss hjulet.
Ser ut som om en special stor hjulmutter.
Hoppas att jag kan få tag på verktyg utan astronomisk kostnad hos märkeshandlare.
1676203615619.png

Men bra skrivet i ditt inlägg ?
 

Bifogat

  • EC9020BF-D8BE-4D13-B1AD-798BFFA62C4F.jpeg
    EC9020BF-D8BE-4D13-B1AD-798BFFA62C4F.jpeg
    119.9 KB · Visningar: 7

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Ska besiktiga min i år för första gången. Lite funderingar, då jag aldrig besiktigat en hojj förr. Vad jag förstår borde det gå att få igenom ett helsystem utan kat om inte ljudet är för högt, men det verkar råda lite delade meningar här. Jag föredrar ju om jag inte behöver sätta dit orignalsystemet. Klarar acra carbon helsystem med insats ljudkraven tror ni?

Bar end mirrors, kommer dom klaga på det? Behöver jag återmontera original?
Efter en snabb koll i Transportstyrelsens föreskrifter hittade jag följande angående backspeglar:
”8 § Fungerande backspeglar ska finnas om det är uppenbart att motorcykeln hade sådan utrustning från grunden.”
Angående avgassystem, katalysator eller ljudnivå så gäller:
”1 § En motorcykel som har tagits i bruk den 1 januari 2005 eller senare och har en förbränningsmotor, ska ha en fungerande avgasreningsutrustning.”
Men som med mycket annat är besiktning en bedömningssport. Jag har själv nätt och jämnt klarat ljudnivå med original avgassystem (KTM supermotard). Samma besiktningsman rullade igenom en XT 660 med eftermarknadssystem utan insatser. Nämnde inte ens ljudnivån.
Min personliga filosofi är att om jag bor nära en bra besiktningsstation, inte bryr mig så mycket om tiden och kostnaden för en eventuell ombesiktning så kan jag testa och se om hojen går genom trots felaktigt avgassystem. ?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Eftersom jag alltid kommer tillbaka till samma grej när jag skall byta däck (att jag inte vet vad jag skall välja) tänkte jag att kanske någon annan också behöver stöd.

Konklusionen för den som inte orkar läsa hela posten är:

- Lita inte på handlaren, läs upp dig innan du väljer däck.
- Och om du kör mycket hoj på tight budget så kan du klara dig på ca 1400:- pr. däckbyte inklusive däck, montering och balansering om du skaffar egna verktyg och har en timmes tid varje gång du skall byta däck.

Om ekonomi är viktigt för dig, så är valet av däck viktigt. Livslängden kan vara den dubbla hos rätt däck för din körstil och ditt behov om du som mig kör gubbigt. Du kan alltså halvera utgifterna på däck bara genom att göra ett medvetet val.

Tidsmässigt sparar man nog ändå tid på att göra det själv jämfört mot att lämna in hojen och vänta hos en förhandlare varje gång man skall byta. Bara turen till och från förhandlaren, och eventuellt att man måste flexa ut från jobbet gör att det för vissa kan vara lönsamt att byta hemma någon helg eller kväll när det passar.

Jag postar här en bild jag hittade (om än gammal) som förklarar skillnaden mellan några olika michelindäck, samt att jag postar några olika sidor som säljer däck. När jag ser den här bilden blir det väldigt lätt för mig att välja vilken typ jag behöver.

View attachment 480375

Eftersom jag kör längsta sträckorna rakt fram på motorvägar, har roligast på kurviga fina asfaltsvägar och inte ligger ned i kurvorna så blir mina däck ofta en smula platt på mitten. Iallafall bak. Så jag kommer välja Pilot Road 3 / 4.

Säljaren i butiken sa:

-"du kan köra Michelin Power 2CT för att de har två olika gummibladningar och är perfekt för de som kör mycket motorväg."

Det är alltså helt fel. Man skall inte välja det däcket alls om man kör långt och rakt. Detta var även det däck han hade i butiken, och Pilot Road vad beställningsvara. Han försökta alltså rekommendera ett däck som inte alls passar mitt behov.

Priserna ser ut att variera väldigt stort mellan de olika handlarna. Här är några olika handlare, verkar som att de ligger i Tyskland. Vissa av dem har samarbeten med lokala däck-krängare så att man kan lägga på gummit hos dem.

Priserna kan du jämföra på prisjakt, även om inte alla butikerna finns med där:

Förslag på några olika butiker:

Jag ringde även och talade med en lokal märkes MC verkstad, de skulle ha över 1000:- mer än vad det kostar att beställa på nätet + gå till en vanlig däckkrängare (de skulle ha 3700:- för däck och jobb).

För den som är händig kan man göra det själv för 1400:- om man har verktygen, och verktygen kostar kanske allt som allt 1000:-, vilket är en engångskostnad.
- Däckjärn
- Balanserings pryl
- Fälgskyddsplast
- Stora kraftiga buntband (kattstrypare)
- Flaska med sprayfunktion, typ blomspruta med vatten och diskmedel
- Kan vara smart med en momentnyckel för att dra åt hjulbultarna igen


En metod med buntband för att byta däck:

När jag ringde runt till de olika däck-krängarna så visade det sig att flera av dem inte kan balansera ett MC däck, något de inte säger direkt när man frågar om de kan lägga om MC däck. Kunderna som kommer dit får alltså tillbaka ett nytt däck på en fälg som inte är balanserat, vad det nu har för inverkan.

Att lägga om ett MC däck med balansering kostar (lokalt där jag bor) ca 200:- om du kommer med ett löst hjul, eller ca 600:- om hjulet sitter på hojen när du rullar in.

En däckbalanserare för MC däck kostar några hundringar, så kan man göra det hemma i värsta fall. En såndär kan man ställa mellan två pallbockar. Den har inte mycket plats i verktygslådan när den ligger till nästa gång.

View attachment 480376


Hoppas detta var nyttigt för någon annan som kommer byta däck under våren.

Min konklusion var iallafall att från Michelin så är det Pilot Road 3 eller 4 eller 5 osv. som är lämpliga däckval för de som kör gubbigt som mig. Då kör jag en MT09 på väg, aldrig på bana. Ofta långa raka sträckor med mycket inbromsning och max acceleration när det bjuds på tillfällen.

Väl medveten om att jag kommer ha precis samma funderingar nästa gång jag skall byta däck, och att jag då glömt bort allt jag tagit mig tiden att googla fram nu.

Som lite kuriosa så kostade ett Pilot Road 2 (bak) ca 1400:- 2012. Då jag kollade gamla fakturor idag för att försöka lista ut vilka däck jag använt tidigare fann jag fakturan som var 10 år gammal. Alltså ungefär 600:- mindre än ett ett Pilot Road 4 (Bak) idag. Detta samtidigt som priserna på motorcyklar gått upp säkert 25-50% under samma tid..

View attachment 480377

//K
Sparat inlägget!
:Bugar
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bra med påpekande vilken kostnad man har med däckbyte på verkstad, med håltimme från jobb och körning t/r ?
Att investera i enkel manuell ”däckmaskin” för 1000-1500kr betalar sig vid ett enda däckbyte, men ger också friheten att söka mellan alla möjliga däck på nätet.
En eventuell defekt och reklamation kan man ju ta genom att helt enkelt köpa nytt däck, för t/r verkstad kostar också.

En varning bara:
Jag har bytt ett bakdäck själv till min Sprint RS, utan montageverktyg (däckjärn, liten kofot, stor skruvmejsel, samt fälgskydd i plast dock använt).
Det var en absolut kamp även med de tips och råd som finns!!!
Väldigt svårt att trycka loss däcket från däcksidorna!
För att inte tala om hur omöjligt det var att få loss däcket över fälgkanterna.
Fick kapa däcket i små steg intill kanten för att inte skada fälgen, men ståltråden som löper i gummit närmst fälgen var en megastor bitch att ta sönder…
Jag byter gärna själv igen, men då med ett investerat verktyg för att plocka av och trycka på.

Balanseringsriggen som du visar är givetvis bra, men det går finfint utan den, direkt med hjulaxeln vilande över två pallbockar, inlodat såklart och rena smorda ytor.
Det gäller att hjullagerna är i gott skick såklart för i detta fallet är det mest de som jobbar i rotationen.
Dock måste man göra proceduren med att flytta runt hjulet och släppa efter ett flertal gånger för att finna ett säkert medelvärde för var man har balanspunkten.

För min del som väntar på en ny Guzzi V100 med kardan och enkelsving så vet jag inte hur man tar loss hjulet.
Ser ut som om en special stor hjulmutter.
Hoppas att jag kan få tag på verktyg utan astronomisk kostnad hos märkeshandlare.
View attachment 480886

Men bra skrivet i ditt inlägg ?
Angående verktyget kan du kika på Biltema.
Köpte en ringnyckel där till min KTM SD1290 som hade enkelsving.
En gigantisk nyckel, men kostade inte många hundra, och funkade fint.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top