Yamaha MT-09

Lasseo

Ny medlem
Gick med
21 May 2022
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha MT09 -22
Har just beställt en MT-09 2022 och behöver er hjälp..
Vad har ni för försäkring / försäkringsbolag?
Vad har ni för lås?
Tack.....
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Min mt09 fyller 5 år nästa år, och då infinner sig frågan: Finns det någon chans öht att gå igenom besiktningen med akra carbon med insats eller är det bara att glömma? Funderar på hur man ska göra, antar att man ev får gå tillbaka till originalgrejjerna :/
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Min mt09 fyller 5 år nästa år, och då infinner sig frågan: Finns det någon chans öht att gå igenom besiktningen med akra carbon med insats eller är det bara att glömma? Funderar på hur man ska göra, antar att man ev får gå tillbaka till originalgrejjerna :/
Jag svängde förbi bilprovningen och fick göra en mätning utan besiktning med mitt akra för att se hur det låg till med db, jag fick 102db vilket är 1db under gränsen. Sen att det e rejssystem och inte godkänt för gata är en annan sak. Men bullergränsen borde du klara utan problem.
Edit: Jag hade inte db-killern i.
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Jag svängde förbi bilprovningen och fick göra en mätning utan besiktning med mitt akra för att se hur det låg till med db, jag fick 102db vilket är 1db under gränsen. Sen att det e rejssystem och inte godkänt för gata är en annan sak. Men bullergränsen borde du klara utan problem.
Edit: Jag hade inte db-killern i.
Aha ok, då är det mao bara att testa då!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej det gör den inte, det är akra carbon (helsystem). Men vad jag förstår görs fortfarande inga emissionstester på MC väl? Utan om dom underkänner så är det på ljudvolymen?
Aha. Då är det gränsfall. Gäller att ha tur med besiktningsgubben. De kan underkänna om de ser att katten är borta eller att den låter för mycket. Är det enkelt att slänga på orginal så hade jag gjort det, annars chansat.
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Aha. Då är det gränsfall. Gäller att ha tur med besiktningsgubben. De kan underkänna om de ser att katten är borta eller att den låter för mycket. Är det enkelt att slänga på orginal så hade jag gjort det, annars chansat.
Tror jag får chansa, och om det blir ombesiktning så får man slänga på originalsystemet och sälja helsystemet (pallar nog inte byta 2gr varannat år för ljudets skull) :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tror jag får chansa, och om det blir ombesiktning så får man slänga på originalsystemet och sälja helsystemet (pallar nog inte byta 2gr varannat år för ljudets skull) :)
Nu har jag inte mekat med en mt09 men är inte det ganska enkelt att byta system på en sån? Borde väl ta max 2 timmar om man gör det första gången och man tar det i sakta mak. Andra gången typ 30 minuter. Tredje gången en kvart.
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Nu har jag inte mekat med en mt09 men är inte det ganska enkelt att byta system på en sån? Borde väl ta max 2 timmar om man gör det första gången och man tar det i sakta mak. Andra gången typ 30 minuter. Tredje gången en kvart.
Möjligen, men jag hatar mecka, därför jag köpte en mt09 :)
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Jag hade satt på Std Systemet…
Ja, det är ju säkrast som sagt, och efter 5 års öronbedövande carbon kanske man kan nöja sig med original ett tag :)

Jag har en FTECU flash, tror ni den kan anpassa sig till originalsystemet eller behöver jag flasha tillbaks också tro i så fall?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ja, det är ju säkrast som sagt, och efter 5 års öronbedövande carbon kanske man kan nöja sig med original ett tag :)

Jag har en FTECU flash, tror ni den kan anpassa sig till originalsystemet eller behöver jag flasha tillbaks också tro i så fall?
Vet ej.
Men gissar att du endast kör med Std systemet över dagen och sen byter tillbaka så kan inte se att detta skulle ge någon skada. Sen vet jag inte om det kan ge evt felmeddelande el liknande men det kanske finns någon som har mer kunskap om detta.
Jag hade skickat på Std systemet över dagen och sen bytt tillbaka utan att göra något justering på pgm vara.
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Tror jag faktiskt kommer köra originalsystemet från nästa år. Jag har FTECU flash, tror ni jag kan behålla den eller kommer den inte lyckas anpassa sig?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tror jag faktiskt kommer köra originalsystemet från nästa år. Jag har FTECU flash, tror ni jag kan behålla den eller kommer den inte lyckas anpassa sig?

Är det inte en sån flash som du kan installera / avinstallera med din egen kabel?

Kanske du kan sälja den vidare.
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Är det inte en sån flash som du kan installera / avinstallera med din egen kabel?

Kanske du kan sälja den vidare.
Jo, men det var en annan som installerade flashen och det var ju 4 år sen och jag minns inte hans kontaktuppgifter :) Det var nån kille i dalarna, om det var i grängesbergstrakten haha.
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
lämnade in hojjen för fuel map och plocka bort diverse begränsningar osv.. jävlar vilken skillnad det blev, den går sjukt mycket bättre nu upplever jag. har ni inte flashat hojen så gör det!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top