Yamaha lägger ned tillverkningen av R1 och R1M

Yamaha som märke kommer att minska kraftigt i vår landsände inom bara något år. Alla handlare norr om Dalälven får 25-75 % av sin omsättning från snöskoter och 2024 är som sagt sista årsmodellen det överhuvudtaget finns Yamaha snöskoter. Dessa handlare överlever inte om de tappar sina intäkter från snöskoter.

Flera nuvarande Yamahacenter kommer inte längre att vara Yamahacenter inom bara någon vecka från nu. De har gjort klart med andra snöskotermärken (Arctic Cat eller Polaris i de flesta fall) och med Yamahas fyrkantiga mentalitet får de därför inte längre vara Yamahacenter. Vissa av dessa handlare kastar ut Yamaha helt och hållet, andra kommer att sälja Yamahas sommarprylar tillsammans med ett annat snöskotermärke.



Jag har haft en hel hög GSX-R såväl som R1'or och den sista jag hade var den nya 2015 jag gatkörde under tre säsonger. Sedan blev jag less och letade efter en nytändning. För mycket elektronik och skit. Svårt, dyrt och krångligt att bara byta avgassystem jämfört med tio år äldre hojar.

Jag gick tillbaka till luftkylda motorer, veka ramar, obefintliga bromsar och twindämpare. Har inte ångrat mig en sekund.
Snubblade nyligen över en youtube-video med jämförelse mellan Triumph Daytona 675 från 2006 (jag har en själv) och den senaste 765an. Han menade på att den gamla faktiskt är mer spännande. Med den nya behöver man inte alls anstränga sig lika mycket tack vare elektroniken och förfiningen. Nu är det ju en jämförelse just mellan dom hojarna men ändå lite intressant med skillnaden. Tillverkarna kanske får backa bakåt. Gör en sporthoj med lägre effekt men utan hjälpmedel som alternativ. Då kan ju både priset bli lägre och körupplevelsen mer ofiltrerad.

 
Last edited:
2015 R1’an hade en herrejösses motor och ett bromssystem som gjorde att man snarare stannade än bromsade. Crossplaneljudet är dessutom svårslaget…

Men det är ändå 2006’an som känns bäst när man tittar tillbaka på allihop. Välbalanserad och komplett på ett sätt som Yamaha aldrig fick till med någon av de senare. Och hyfsat basic. Insprutning och katalysator men inget tjafs med O2-sensorer. Trimvänlig med ändå enkel med en simpel Power Commander. Och inget jävla tjafs med hbtq-certifierade ABS-bromsar.
 
Är helt förvirrad nu.. Nypris i Thailand 899 000 Baht (259 000 SEK) och de hade ett bra erbjudande med 155 000 Baht (44 600 SEK) i rabatt. Så reserverade en Yamaha R1 förra veckan..

R1an var bara tänkt för bana och då givetvis Yamaha Championship, men hur länge fortsätter de att ha med R1 på Yamaha Championship?

Med R6an fick jag ett år på Yamaha Championship, så känner mig kluven om jag verkligen skall gå vidare, eller bara ge upp handpenningen och vänta på R9an.

155000.JPG
 
Jag har en nytryckt allt om mc från -98 som jag inte kunde motstå att köpa på mc-mässan för några år sen då just R1an var med. 112 900 kr var priset då enligt sista bilden. Fanns även med prislista och provkörning av Honda Fireblade, 109 000 kr kostade den.
Vill minnas att jag dräglade över Suzuki GSXR750SRAD -96 när den kom på en mini-mässa på Oves Motor i Olofström.
Kan ta gift på att det stod (då) astronomiska 150000 kr på prislappen.
:jisses

Sviker minnet mig och jag minns fel…?
Känns konstigt att R1:an skulle vara billigare när den kom två år senare…
:va
 
Den helt nya 1996 GSX-R 750 SRAD kostade prick 130.000 SEK i Sverige, med noll chans att förhandla till sig ett bättre pris eftersom hojen var det överlägset värsta just då och kön var lång. Vi som fick tag på en hoj i Tyskland kom undan med ungefär 85.000 SEK då tull, moms, accis och andra märkliga avgifter var betalda…

Suzukiimportören KGK var fly förbannade och gjorde sitt bästa för att motarbeta privatimporten, men många hojar kom in i landet på det sättet och till 1997 kostade samma hoj helt plötsligt 109.000 SEK i Sverige…
 
Den helt nya 1996 GSX-R 750 SRAD kostade prick 130.000 SEK i Sverige, med noll chans att förhandla till sig ett bättre pris eftersom hojen var det överlägset värsta just då och kön var lång. Vi som fick tag på en hoj i Tyskland kom undan med ungefär 85.000 SEK då tull, moms, accis och andra märkliga avgifter var betalda…

Suzukiimportören KGK var fly förbannade och gjorde sitt bästa för att motarbeta privatimporten, men många hojar kom in i landet på det sättet och till 1997 kostade samma hoj helt plötsligt 109.000 SEK i Sverige…
130 minns jag också och det var pga kursen på yen som 96: or överlag blev dyra
 
Hittills verkar analysen bland de skrivande vara att det framför allt beror på två saker att Yamaha kommer sluta tillverka R1:

• Miljökraven är för krävande
• Priset blir för högt för köparna

Ett inte alldeles imponerande resultat.
 
Hittills verkar analysen bland de skrivande vara att det framför allt beror på två saker att Yamaha kommer sluta tillverka R1:

• Miljökraven är för krävande
• Priset blir för högt för köparna

Ett inte alldeles imponerande resultat.
Var inte för hård mot dig själv Klosse - lägg lite mer tid på analysen och sov på saken, så kommer du garanterat att hitta fler aspekter:krama
 
Den helt nya 1996 GSX-R 750 SRAD kostade prick 130.000 SEK i Sverige, med noll chans att förhandla till sig ett bättre pris eftersom hojen var det överlägset värsta just då och kön var lång. Vi som fick tag på en hoj i Tyskland kom undan med ungefär 85.000 SEK då tull, moms, accis och andra märkliga avgifter var betalda…

Suzukiimportören KGK var fly förbannade och gjorde sitt bästa för att motarbeta privatimporten, men många hojar kom in i landet på det sättet och till 1997 kostade samma hoj helt plötsligt 109.000 SEK i Sverige…
Ja min srad -98 låg under 110 ,r1 00 112 , gixxer 1000 -01 på nåt liknande så det var nog sämre mitten på 90-talet
 
Hittills verkar analysen bland de skrivande vara att det framför allt beror på två saker att Yamaha kommer sluta tillverka R1:

• Miljökraven är för krävande
• Priset blir för högt för köparna

Ett inte alldeles imponerande resultat.
Priset kan som sagts tidigare knappast vara problemet.
250kkr lägger vilken medelsvensson som helst mer än gärna under en period på två år på ren värdeminskning på en jättetråkig bil.
Sanningen är att ingen riktigt vill ha den.
Att skylla på prislappen är bara en blek ursäkt till sin egen inre tvekan.
Eller så är det andra i hushållet som prioriterar att lägga 250kkr på att kasta ut ett fullt fungerande kök.
Men…pengarna är inte problemet.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Priset kan som sagts tidigare knappast vara problemet.
250kkr lägger vilken medelsvensson som helst mer än gärna under en period på två år på ren värdeminskning på en jättetråkig bil.
Sanningen är att ingen riktigt vill ha den.
Att skylla på prislappen är bara en blek ursäkt till sin egen inre tvekan.

Eller så är det andra i hushållet som prioriterar att lägga 250kkr på att kasta ut ett fullt fungerande kök.
Men…pengarna är inte problemet.
Nåja,
Jag tror att det kan vara många 18-19-20 åringar som vill ha en, men de har varken körkort som duger, eller pengar.
Klart att det finns gott om människor som har råd med 250 lök, annars hade det inte sålts många GS, men lika klart är att det gått att sälja fler om den kostat hälften.
 
Nåja,
Jag tror att det kan vara många 18-19-20 åringar som vill ha en, men de har varken körkort som duger, eller pengar.
Klart att det finns gott om människor som har råd med 250 lök, annars hade det inte sålts många GS, men lika klart är att det gått att sälja fler om den kostat hälften.
Idag har du hur som helst inget giltigt körkort för den förrän tidigast vid 20-års ålder.
Och frågan väcks ju då:
”- Hur fixade man att skaffa den på 90-talet?”
Att körkortslösa ungdomar vill ha den hjälper inte så mycket, och där kanske problemet ligger?
Vi som har körkort och pengar vill innerst inne inte ha den.
 
Ingen har nämnt att medelåldern på mc-folket ökar och har nog en stor påverkan på vilka hojar som säljs.

De unga grabbar som köpte sporthoj för 20 år sedan är nu gamla gubbar som köper touringhojar eller glidare.
Och motorcyklar drar inte till sig ungdomar idag på samma sätt som det gjorde då.

Jag tror inte det är unikt för Sverige.
 
Jag hade gärna köpt en, men eftersom jag redan har den "ultimata" R1:an utan alla upplevelseförstörande hjälpsystem, så skulle det bara vara för ljudets skull.
Jag tror att en anledning till att supersport-segmentet stagnerat i försäljning är att utvecklingen gick som snabbast på 80-talet fram till början av 2000-talet. Sedan dess har det mest handlat om små förfiningar och en massa elektronik. Om man köper en välvårdad begagnad 20 år gammal hoj idag så hänger man med hur bra som helst både på gata och bana. Alla anti-system gör säkert att jag själv skulle kunna köra en eller två sekunder snabbare på en svensk bana, men det är inte som natt och dag som det var om du jämförde en 2004 års modell med en från 1984. Det jag vill komma till är att marknaden kryllar av mycket billigare begagnade hojar som inte körts sönder och som är nästan lika potenta.
 
Last edited:
Snubblade nyligen över en youtube-video med jämförelse mellan Triumph Daytona 675 från 2006 (jag har en själv) och den senaste 765an. Han menade på att den gamla faktiskt är mer spännande. Med den nya behöver man inte alls anstränga sig lika mycket tack vare elektroniken och förfiningen. Nu är det ju en jämförelse just mellan dom hojarna men ändå lite intressant med skillnaden. Tillverkarna kanske får backa bakåt. Gör en sporthoj med lägre effekt men utan hjälpmedel som alternativ. Då kan ju både priset bli lägre och körupplevelsen mer ofiltrerad.



Tror det numer är nästintill omöjligt att sälja några större volymer av hojar med effektambitioner utan att dom är handikapputrustade.

På mindre än ett decennium har kundkretsen fullständigt tappat tilltron till den egna förmågan att framföra ett fordon utan hängseln, livrem och säkerhetsnål.

Titta gärna på svenska Hondas flopp med (den inte alls effektstinna) "Hard Core" editionen av CRF 1000 som klämdes in just innan Euro IV och ABS blev krav:

Osäljbara! Fick reas undan för småpengar efter flera års lagerhållning.

Jag har hela tiden förundrats över utvecklingen på sporthojar med herrejössesmotorer som har så mycket effekt att man tvingas hålla dem i hingstgrimma, stigbett och nosring på en och samma gång.

Launch Control? Whoops - där försvann den skickliges förmåga att skaffa sig några meters försprång.

Anti wheelie? Hur kan man vara anti något sådant?

Rain mode? Det som krävs är lite regnmod och respekt för vad man håller på med.



Nej, jag är inte teknikfientlig. Inte egentligen. Men att jaga varandra i en spiraljakt uppåt/framåt som till sist blir ett race to the bottom försäljningsmässigt eftersom ingen genuin motorcyklist vill/vågar/har råd att köpa det som erbjuds är förbannat märkligt.

Kvar som kunder blir en handfull nyrika posörer som bara är ute efter det värsta man kan köpa - utan att kunna verkligen köra det man skickat en assistent att köpa åt en.

rnickey och Mulholland nästa, där man tävlar med vilken Mustangfåne som helst i att skämma ut sig - utan att förstå det själv.
 
Idag har du hur som helst inget giltigt körkort för den förrän tidigast vid 20-års ålder.
Och frågan väcks ju då:
”- Hur fixade man att skaffa den på 90-talet?”
Att körkortslösa ungdomar vill ha den hjälper inte så mycket, och där kanske problemet ligger?
Vi som har körkort och pengar vill innerst inne inte ha den.
Ja, det är ju det som är grejen.
Den är prisatt för någon som inte vill ha den, eller också så är den konstruerad åt någon som inte har råd.
Beroende på hur man ser på saken.

Tillväxten är rätt dålig i mc-världen.
Kostnaden och hög ålder för att ta kort är två starka bidragande orsaker.
 
Ja, det är ju det som är grejen.
Den är prisatt för någon som inte vill ha den, eller också så är den konstruerad åt någon som inte har råd.
Beroende på hur man ser på saken.

Tillväxten är rätt dålig i mc-världen.
Kostnaden och hög ålder för att ta kort är två starka bidragande orsaker.

Pratade med kompisen om detta för några veckor sedan. När vi var 15 så hade alla moppe redan där föddes mc intresset och man märkte hur kul det är och man kunde köra på alla möjliga lustiga ställen.

Dagens bortskämda ungar ska ha en stylad V70 eller navara för närmare 100'
Så redan här försvinner mc intresset
 
Pratade med kompisen om detta för några veckor sedan. När vi var 15 så hade alla moppe redan där föddes mc intresset och man märkte hur kul det är och man kunde köra på alla möjliga lustiga ställen.

Dagens bortskämda ungar ska ha en stylad V70 eller navara för närmare 100'
Så redan här försvinner mc intresset
Det är väl bara för att det inte går att fippla med mobilen samtidigt som man kör moppe, det är betydligt lättare i en A-traktor eller mopedbil.

Och det i sin tur skapas av att dagens föräldrar kör runt sina ungar i barnvagn tills dom börjar i skolan, så att dom själva kan fippla med mobilen utan att behöva hålla koll på ungen. Men för att den inte ska börja ha tråkigt så får den en egen att underhålla sig med.
 
Pratade med kompisen om detta för några veckor sedan. När vi var 15 så hade alla moppe redan där föddes mc intresset och man märkte hur kul det är och man kunde köra på alla möjliga lustiga ställen.

Dagens bortskämda ungar ska ha en stylad V70 eller navara för närmare 100'
Så redan här försvinner mc intresset
Ja, det finns ju flera faktorer, helt klart.
 
Ja, det är ju det som är grejen.
Den är prisatt för någon som inte vill ha den, eller också så är den konstruerad åt någon som inte har råd.
Beroende på hur man ser på saken.

Tillväxten är rätt dålig i mc-världen.
Kostnaden och hög ålder för att ta kort är två starka bidragande orsaker.
Jag tror att vi har för mycket pengar i kombination med för få timmar per dygn.

Förr så hade man råd att ha ETT intresse, då hade man båt ELLER stuga ELLER frän bil ELLER hoj och så la man all tid på det man var intresserad av. I dag har vi både stuga, båt, bil och MC och tiden räcker inte till för att hålla på med alla dessa saker.
Sen har vi ungarnas intressen också, de ska helst spela fotboll, basket, tennis och hockey samtidigt plus att de ska ha en telefon för 14 000 och en mopedbil eller A-traktor för 100-150 000... och få de inte det så är man en dålig förälder...

När f-n ska man ha tid att åka hoj???
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top