Yamaha lägger ned tillverkningen av R1 och R1M

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Det är nog som flera skriver en kombination av att sporthojarna har blivit för dyra och för extrema + miljökraven på det.
För nog försöker tillverkarna att ta fram det som vi sporthojsåkare vill ha, eller rättare sagt kommer att köpa!

Kan bara se till mig själv. Visst drömmer jag om en senaste generationens Gsxr 1000 men jag kör en Gsxf 650 :hihi

Men det är här jag tror att R9an kan pricka precis rätt mellan dröm och verklighet.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Träffade en tysk förra sommaren som större delen av sin karriär jobbat med motorutveckling. Mestadels inom bilindustrin men även några år inom MC-industrin. Han hade nyligen tagit ett paket och gått i förtidspension. Han beskrev en bransch som mer än decimerats och knappt utvecklar några nya motorer över huvud taget. De som är kvar i den branschen jobbar med vidareutveckling av befintliga motorplattformar. I stort sett hela den europeiska motorindustrin har ställt om till el. Några Italienare är lite efter men på väg åt samma håll. Kan tänka mig att det ser liknande ut i Japan, vilket förklarar den avstannnade utvecklingen.
Tråkigt men så ligger det till.
Är det därför tex Cake konkar, och Volvo gör sig av med Polestar? Det som på pappret skulle vara en minst sagt säker investering inte är det i verkligheten. Elfordon visade sig ju vara vare sig nästan gratis att tillverka eller äga.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tråkigt. Det var drömhojen när jag växte upp då jag är född -89. Hojarnas McLaren F1. Minns när jag först såg några blå av tidig årsmodell i hemorten och dom stack ut rejält. Designmässigt var den i en annan värld jämfört med dom andra klumparna till sporthojar. En McLaren F1 kommer ju aldrig hamna i garaget men när jag äntligen hade möjlighet att införskaffa drömhojen hade jag turen att det råkade bli en röd-vit av första årsmodellen. Har återställt den helt till originalskick och får fortsätta vårda den väl.
 

Bifogat

  • IMG_0322.jpeg
    IMG_0322.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 21
  • IMG_0334.jpeg
    IMG_0334.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 21

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är nog som flera skriver en kombination av att sporthojarna har blivit för dyra och för extrema + miljökraven på det.
För nog försöker tillverkarna att ta fram det som vi sporthojsåkare vill ha, eller rättare sagt kommer att köpa!

Kan bara se till mig själv. Visst drömmer jag om en senaste generationens Gsxr 1000 men jag kör en Gsxf 650 :hihi

Men det är här jag tror att R9an kan pricka precis rätt mellan dröm och verklighet.
Ja kombinationen av hög prislapp hög försäkring går inte ihop - när jag bytte sporthoj frekvent så köpte man ju nytt för en bit över 100” och körde halvförsäkrat- det gör man inte när hojen närmar sig en kvarts mille i inköp .
vette fan om inte all elektronik dödat lite av intresset också nu men 200 +ponnys helt utan är ju inte körbart heller när en över 20 år gammal gixxer kunde få däcket att driva ut på gas i kurvor så är 200 ponnys förödande utan 😂ja effekthysterin drev väl på elektroniken och med skenande prislapp tappar man ju kunder så det är ju inte svårt att räkna ut den ekvationen
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Ja kombinationen av hög prislapp hög försäkring går inte ihop - när jag bytte sporthoj frekvent så köpte man ju nytt för en bit över 100” och körde halvförsäkrat- det gör man inte när hojen närmar sig en kvarts mille i inköp .
vette fan om inte all elektronik dödat lite av intresset också nu men 200 +ponnys helt utan är ju inte körbart heller när en över 20 år gammal gixxer kunde få däcket att driva ut på gas i kurvor så är 200 ponnys förödande utan 😂ja effekthysterin drev väl på elektroniken och med skenande prislapp tappar man ju kunder så det är ju inte svårt att räkna ut den ekvationen
Jag läste någonstans att om man räknar om nypriset på en Fireblade från -92 till dagens penningvärde så skulle den kosta ungefär 150 tusen.
Det är väl där man skulle önska att en ny 1000 kubikare skulle ligga i pris.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag läste någonstans att om man räknar om nypriset på en Fireblade från -92 till dagens penningvärde så skulle den kosta ungefär 150 tusen.
Det är väl där man skulle önska att en ny 1000 kubikare skulle ligga i pris.
Det är en minst sagt intressant utveckling.
Men vi tjänar ju generellt lite mer idag.
Räknar man på konsumentprisindex så kan man i princip halvera från 1990/92.
Räknar man med löneindexeringen så blir det ca en tredjedel.
Vad kostade en Fireblade eller motsvarande R1 vid den tidpunkten?
240kkr delat med tre är ju ca 80kkr.
Men dom kanske kostade ännu mindre?
Men kostade verkligen en Fireblade bara drygt 50kkr?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tråkigt helt klart.
Men egentligen är jag inte så orolig, 600'orna verkar ju göra en comeback fastän de dog ut för ett decennium sedan ungefär.
Varken första eller sista gången som intresset ebbar och flödar mellan klasserna lite grand.

Mer tråkigt tycker jag då är trenden att förfina så mycket som möjligt och praktiskt flytta föraren längre och längre från mekaniken. Så att äldre hojar ofta är roligare än nya oberoende klass.
Nu säger jag inte att det inte går att ha roligt på en 200-nånting hästars S1000RR, men det pressar upp hastigheten var hojen blir spännande...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är en minst sagt intressant utveckling.
Men vi tjänar ju generellt lite mer idag.
Räknar man på konsumentprisindex så kan man i princip halvera från 1990/92.
Räknar man med löneindexeringen så blir det ca en tredjedel.
Vad kostade en Fireblade eller motsvarande R1 vid den tidpunkten?
240kkr delat med tre är ju ca 80kkr.
Men dom kanske kostade ännu mindre?
Men kostade verkligen en Fireblade bara drygt 50kkr?
När jag började leta hoj för 20+ år sedan låg nya 600or kring 100’ och tusenkubikare kring 130-140' i listpris. Men då talades det om någon rejäl höjning någon gång i slutet av 90 talet då allt blivit rejält mycket dyrare
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När jag började leta hoj för 20+ år sedan låg nya 600or kring 100’ och tusenkubikare kring 130-140' i listpris. Men då talades det om någon rejäl höjning någon gång i slutet av 90 talet då allt blivit rejält mycket dyrare
Jag har får mig att det var en ganska rejäl prishöjning mellan 95 till 96. Jag köpte en ny Afrika Twin -96 som hade ökat 15 papp från -95 orna... från 90 till 105 papp om jag inte minns helt fel.
 
Last edited:

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det är en minst sagt intressant utveckling.
Men vi tjänar ju generellt lite mer idag.
Räknar man på konsumentprisindex så kan man i princip halvera från 1990/92.
Räknar man med löneindexeringen så blir det ca en tredjedel.
Vad kostade en Fireblade eller motsvarande R1 vid den tidpunkten?
240kkr delat med tre är ju ca 80kkr.
Men dom kanske kostade ännu mindre?
Men kostade verkligen en Fireblade bara drygt 50kkr?
En VFR 750 F 89 kostade 62 000 kr, då kostade nog en Fireblade 92 minst 80 000 kr
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Det är en minst sagt intressant utveckling.
Men vi tjänar ju generellt lite mer idag.
Räknar man på konsumentprisindex så kan man i princip halvera från 1990/92.
Räknar man med löneindexeringen så blir det ca en tredjedel.
Vad kostade en Fireblade eller motsvarande R1 vid den tidpunkten?
240kkr delat med tre är ju ca 80kkr.
Men dom kanske kostade ännu mindre?
Men kostade verkligen en Fireblade bara drygt 50kkr?
Jag tror att dom kostade runt 80 tusen. Så i så fall är kanske 240 rimligt idag?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
När jag började leta hoj för 20+ år sedan låg nya 600or kring 100’ och tusenkubikare kring 130-140' i listpris. Men då talades det om någon rejäl höjning någon gång i slutet av 90 talet då allt blivit rejält mycket dyrare
Om jag minns rätt så blev japanska hojar rejält mycket dyrare -92 pga att Japans valuta gick upp rejält i förhållande till kronan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har haft känslan av att Yamaha typ har "gett upp". Dem har inga mopeder längre samt att skotertillverkningen också är nerlagd nu.

Yamaha som märke kommer att minska kraftigt i vår landsände inom bara något år. Alla handlare norr om Dalälven får 25-75 % av sin omsättning från snöskoter och 2024 är som sagt sista årsmodellen det överhuvudtaget finns Yamaha snöskoter. Dessa handlare överlever inte om de tappar sina intäkter från snöskoter.

Flera nuvarande Yamahacenter kommer inte längre att vara Yamahacenter inom bara någon vecka från nu. De har gjort klart med andra snöskotermärken (Arctic Cat eller Polaris i de flesta fall) och med Yamahas fyrkantiga mentalitet får de därför inte längre vara Yamahacenter. Vissa av dessa handlare kastar ut Yamaha helt och hållet, andra kommer att sälja Yamahas sommarprylar tillsammans med ett annat snöskotermärke.

Jag ser inte problemet då de som tycker att detta är tragiskt handlar inga nya R1or. Med handen på hjärtat, vem här i tråden har plockat ut en ny R1 de senaste åren?

Jag har haft en hel hög GSX-R såväl som R1'or och den sista jag hade var den nya 2015 jag gatkörde under tre säsonger. Sedan blev jag less och letade efter en nytändning. För mycket elektronik och skit. Svårt, dyrt och krångligt att bara byta avgassystem jämfört med tio år äldre hojar.

Jag gick tillbaka till luftkylda motorer, veka ramar, obefintliga bromsar och twindämpare. Har inte ångrat mig en sekund.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har en nytryckt allt om mc från -98 som jag inte kunde motstå att köpa på mc-mässan för några år sen då just R1an var med. 112 900 kr var priset då enligt sista bilden. Fanns även med prislista och provkörning av Honda Fireblade, 109 000 kr kostade den.
 

Bifogat

  • IMG_2822.jpeg
    IMG_2822.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 13
  • IMG_2823.jpeg
    IMG_2823.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 16
  • IMG_2824.jpeg
    IMG_2824.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 16
  • IMG_2825.jpeg
    IMG_2825.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 15

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Är det därför tex Cake konkar, och Volvo gör sig av med Polestar? Det som på pappret skulle vara en minst sagt säker investering inte är det i verkligheten. Elfordon visade sig ju vara vare sig nästan gratis att tillverka eller äga.
Ser ingen som helst koppling mellan att det går dåligt för elfordonstillverkare och att Europeiska motortillverkare lägger ned. Faktiskt ingen som helst koppling. Hur menar du?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det gick jävligt dåligt för flera IT-företag 2001 (framfab osv). Konkurserna som spön i backen pga uppsnackade framtida vinster.

Betydde det att datorn var död?


I vart fall är ingen gladare än jag om Yamahacenter slutar vara Yamahacenter. Då kan ju Fredrik börja sälja BMW…

Win-win!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har en nytryckt allt om mc från -98 som jag inte kunde motstå att köpa på mc-mässan för några år sen då just R1an var med. 112 900 kr var priset då enligt sista bilden. Fanns även med prislista och provkörning av Honda Fireblade, 109 000 kr kostade den.
Tack för infon.
Det motsvarar ca 240-250kkr idag om man löneindexerar det.
Så…mängden pengar är inte problemet.
Men det finns säkert andra faktorer.
Vi har fler drömmar idag, om nya kök, sommarstuga deluxe, och två nya bilar på infarten.
Naturligtvis taget helt ur luften, men jag har en känsla av att den mängd pengar vi besitter inte är bekymret 🙄
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ser ingen som helst koppling mellan att det går dåligt för elfordonstillverkare och att Europeiska motortillverkare lägger ned. Faktiskt ingen som helst koppling. Hur menar du?
Att kunderna kanske inte är helt redo att gå över till elfordon, som är dyrare och har gott om nackdelar relativt vanliga fordon, det kanske krävs några stålbad för att sortera ut lycksökarna för att få en mer mogen och realistisk bransch.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tack för infon.
Det motsvarar ca 240-250kkr idag om man löneindexerar det.
Så…mängden pengar är inte problemet.
Men det finns säkert andra faktorer.
Vi har fler drömmar idag, om nya kök, sommarstuga deluxe, och två nya bilar på infarten.
Naturligtvis taget helt ur luften, men jag har en känsla av att den mängd pengar vi besitter inte är bekymret 🙄
Känner själv att inköpspris/driftskostnad är rätt stor skillnad nu mot då ,r1:an och gixxern från 00-01 halvförsäkrade man ju när inköpspriset var strax över 110” handen på hjärtat så gör inte jag det med nåt för 230-250” iallafall så dom blir för dyra att hålla i drift samt att det är svårt att motivera priset för en ”leksak” som det trots allt är 😉
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om det här stämmer och jag tolkar det rätt så måste alla nya mc som säljs nästa år uppfylla euro5+. Det känns troligt att det finns fler modeller som inte kommer att uppgraderas och det lär väl visa sig snart i så fall

 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top