Yamaha FZR-tråden

Jag har nu klarat kortet för ca 2 veckor sedan, så jag har kunna köra min FZR en del, och nu har jag några frågor:

Den känns vinglig/instabil i farter under 70km/h, det går fan inte köra helt rakt, jag har kollat så den spårar som den ska, och alla lager verkar OK, ska det vara så här?

Jag upplever den som trött för att vara en 1000-kubikare, jag har visserligen inget att jämföra med, men jag tycker den borde röra mer på sig än vad den gör, vad ska jag kolla på så jag vet att allt är schysst?

//Hans L, Piteå

Jag gjorde en ventiljustering på min hoj och kände att några hästar vaknade efter det.
 
Jag söker ett klart kåpglas till min 1000 -91 så om det är någon som har ett sådan liggandes så hör gärna av er! :)
 
Jag har nu klarat kortet för ca 2 veckor sedan, så jag har kunna köra min FZR en del, och nu har jag några frågor:

Den känns vinglig/instabil i farter under 70km/h, det går fan inte köra helt rakt, jag har kollat så den spårar som den ska, och alla lager verkar OK, ska det vara så här?

Grattis dårå !!

kolla så att däcken är jämnt slitna
provkörde en fzr 1000 för något år sedan som var helt galet sliten i framdäcket, gick inte att svänga med !!
 
Någon som sitter inne på information ang skruvplacering till kåporna. Har tappat bort ordningen och hittar ingenting i böckerna. vilken ska sitta vart?

Jocke
 
Nybliven ägare till en FZR1000, undrar nu vart ni har era försäkrade? - Enligt vissa går det att försäkra de som veteran hos BilSport MC men modellen finns ej med i deras lista.
 
Stormcrow313: Som redan nämnts, ventiljustering, synkning av förgasarna, fungerar exup ventilen som den skall, när byttes t-stiften sist?


//B
TapaTalk
 
Ventiljustering och förgasarsynkning ska göra, EXUP-ventilen fungerar som den ska, tändstiften byter jag i samma veva som ventiljusteringen.

Under veckan har nåt nått problem uppstått: Cykeln startar bra, och går bra i låg fart, men om jag vrider mer än ca kvartsgas, så händer inget, det finns ingen kraft och det enda som ökar är insugsljudet. Jag kommer upp i ca 100km/h på högsta växleln och ca 4000 rpm, över det finns inget. Om jag växlar ner och drar på så känner jag hur nåt håller tillbaka den, och den kan misstända. Någon ide? Jag tog isär alla kontakter jag kom åt och rengjorde/smorde, och då gick den som tidigare i ungefär en mil, sen kom det tillbaka....
Alla tips är välkomna, det är ju inget roligt att måsta växla ner i uppförsbackar, och långtradare törs jag knappt köra om längre.

@P-son: Däcken är relativt nya, och har nog inte gått mer än ca 300 mil, bak sitter det ett Avon Storm II (tror jag det var), fram minns jag inte vad det var, men nån lågbudgetsula är det iaf, och rent utseendemässigt verkar de vara jämnt slitna.
 
Nybliven ägare till en FZR1000, undrar nu vart ni har era försäkrade? - Enligt vissa går det att försäkra de som veteran hos BilSport MC men modellen finns ej med i deras lista.

Nej, den finns inte på listan men om du ringer upp dom så går det bra, kostar ca 1700kr hel/hel.
 
Nej, den finns inte på listan men om du ringer upp dom så går det bra, kostar ca 1700kr hel/hel.

Ringde dom idag, fick veta att de tar inte emot nya försäkringar på denna modell längre, tips på vart kan man vända sig för billig försäkring annars?
 
Ringde dom idag, fick veta att de tar inte emot nya försäkringar på denna modell längre, tips på vart kan man vända sig för billig försäkring annars?

tror att det var svedeas veteran jag hade på min
 
Brölande motor på mer än mellanvarv... Med största säkerhet Exupventilen som är feljusterad, eller så är virarna felvända. A: När tändning är på och motorn inte snurrar (avstängd), skall ventilen vara stängd i avgasröret. Stäng av tändningen, vrid på servomotorn och kolla att porten öppnas (skruva bort ljudämparen, använd ficklampa). Slå på tändningen och se att servomotorn stänger ventilen igen. Kontrolera att servomotorn rör sig parralelt med gaspådraget altenatift titta på hjulet där cykelvirarna är anslutna under plåtkåpan..B: http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html
 
Detta hade jag på min YZF 750. Det var EXUP-servon som hade pajat. Du kan testa det genom att koppla loss vajrarna till exupen och låsa den i öppet läge med en bit ståltråd.


Ventiljustering och förgasarsynkning ska göra, EXUP-ventilen fungerar som den ska, tändstiften byter jag i samma veva som ventiljusteringen.

Under veckan har nåt nått problem uppstått: Cykeln startar bra, och går bra i låg fart, men om jag vrider mer än ca kvartsgas, så händer inget, det finns ingen kraft och det enda som ökar är insugsljudet. Jag kommer upp i ca 100km/h på högsta växleln och ca 4000 rpm, över det finns inget. Om jag växlar ner och drar på så känner jag hur nåt håller tillbaka den, och den kan misstända. Någon ide? Jag tog isär alla kontakter jag kom åt och rengjorde/smorde, och då gick den som tidigare i ungefär en mil, sen kom det tillbaka....
Alla tips är välkomna, det är ju inget roligt att måsta växla ner i uppförsbackar, och långtradare törs jag knappt köra om längre.

@P-son: Däcken är relativt nya, och har nog inte gått mer än ca 300 mil, bak sitter det ett Avon Storm II (tror jag det var), fram minns jag inte vad det var, men nån lågbudgetsula är det iaf, och rent utseendemässigt verkar de vara jämnt slitna.
 
Tack för tipsen om Exup:en. Jag tror inte det är servot, då den rör på sig då man gasar, däremot kan den mkt väl vara sorgligt feljusterad, ska kolla upp det snarast.

felet verkar inte direkt vara varvtalsrelaterat, utan det verkar vara hur mkt gas jag ger som har nån betydelse, för att förenkla, gasar jag bara lite grann (kvarts gas max), så skjuter den iväg hyffsat, över det känns det nästan som att den missar på nån cylinder, känns kraftlös och vibrerar mer. drar jag på fullt och kommer upp över 8000rpm, så känns det som att den gåt bättre igen, men långtifrån bra. Nu har jag själv inget att jämföra med, men både en kompis som kört zx9-r tidigare, och brorsan som kört lite zzr1100, säger att det fattas en massa effekt.

Jag är en sådan som helst meckar själv, så därför försöker jag lösa detta, men jag har haft svårt att hitta någon i närheten som kan hjälpa/visa hur man gör, då jag aldrig skruvat 4-takt mc tidigare, och haynes handboken känns inte så självklar i vissa beskrivningar.

Nästa vecka ska jag vara ledig, och hoppas kunna skruva några timmar, så då ska jag kolla exup:en, samt ge mig på att prova synka förgasarna.

//Hans L
 
Hej!
Kul att det fanns en FZR sida på forumet:banana
Jag har nyligen köpt en Fzr 1000-92:a och den är väldigt annorlunda mot min tidigare hoj en offroad:) Jag ska börja med att läsa alla inläggen, men en liten fråga är det någon som haft problem med reserven till bensintanken? Min fungerar inte och jag har inte börjat felsöka än.
 
Reserven är elstyrd så det först du bör kolla är om kontakten är kopplad, den var inte det på min hoj när jag köpte den. Sitter en kontakt bakom kåpan bara 10 cm från själva reservknappen.
Vidare felsökning är att kolla så det kommer ström till knappen och om sladdarna fram till själva bensinpumpen är hela.

Stormcrow: Min exupservo rörde sig också och drog i vajrarna men av nån anledning så mer eller mindre ströp den effekten helt efter 4000 varv om vajrarna var inkopplade. Kopplade man ur dom försvann problemet men även en hel del bottendrag. Jag tyckte bara att dina symptom lät väldigt lika dom jag hade. Kolla även om din bränsleslang löper fritt. jag fick ett liknande problem en gång tidigare då slangen var klämd.
 
@Killawife: Då ska jag ta och spärra upp ventilen och se om det blir någon skillnad, det tar ju iaf ingen lång stund att kolla. Jag tror inte bensinslangen är klämd, har haft lös tanken åtskilliga gånger utan att det gjort någon skillnad, och jag tror inte jag lyckats klämma slangen VARJE gång, även om jag kan ha "otur" när jag skruvar ibland :tungan

Hur vet jag förresten vad som är öppet läge på ventilen? Ska jag ta lös ljuddämparen och kolla, eller finns det nåt enklare sätt?
 
Last edited:
Nu är exup:en kollad. Förutom att den inte var korrekt justerad, så höll "hjulet" där vajrarna sitter nertill på att lossna, skruven hade nästan rallat ur helt. Dessutom var vajrarna så hårt spända att servot inte orkade öppna ventilen helt.

För att summera: Nu går den mkt bättre:yoparty
 
Trevligt att du fick ordning på det.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top