Yamaha FZR-tråden

okay, måst väl testa med det under vintern då pröva under hela dagen ida me o inge liv i den fick man :död e väl bara o inse att de inga blir en sista höst vända me den då :huvet
 
okay, måst väl testa med det under vintern då pröva under hela dagen ida me o inge liv i den fick man :död e väl bara o inse att de inga blir en sista höst vända me den då :huvet

kolla gnistan
ta kompprov & kanske leak down

kan vara nergångna insugsventiler...

när kontrollerades ventilspel sisst ?
hur långt ha den gått ?
 
kolla gnistan
ta kompprov & kanske leak down

kan vara nergångna insugsventiler...

när kontrollerades ventilspel sisst ?
hur långt ha den gått ?


Okay, går det att mäta upp tändspolanra på någe vis? Ventilspel visste han inte när va kollat senast men i början av sommarn gjordes service som inkludera: nya stift, ny olja+filter..Den har gått lite över 67 000km, ska ta den till garage för vinter förvaring så nu ska ja börja fel söka :) Kan till lägga att jag har köpt nytt batteri också utan någe förändring..
 
Okay, går det att mäta upp tändspolanra på någe vis? Ventilspel visste han inte när va kollat senast men i början av sommarn gjordes service som inkludera: nya stift, ny olja+filter..Den har gått lite över 67 000km, ska ta den till garage för vinter förvaring så nu ska ja börja fel söka :) Kan till lägga att jag har köpt nytt batteri också utan någe förändring..

yepp, värdena står i haynes boken !:tummenupp




annan fråga, är det normalt att oljenivån i oljegluggen försvinner när motorn är igång ?
går tillbaka till full nivå när man stänger av igen.
inget jag noterat förr, men la märke till det idag när jag startade upp "nya" motorn som står å knackar.....
 
Funderar på att köpa mig en gammel FZR 1000 -87a och fixa med under vintern.
Är det något speciellt man bör kolla på en sån hoj?
Hur långt går en sån motor om man sköter oljebyten och vanlig service?
 
yepp, värdena står i haynes boken !:tummenupp




annan fråga, är det normalt att oljenivån i oljegluggen försvinner när motorn är igång ?
går tillbaka till full nivå när man stänger av igen.
inget jag noterat förr, men la märke till det idag när jag startade upp "nya" motorn som står å knackar.....

jo så ska det vara. oljan pumpas runt i motorn samt slungas runt av koppling och drev mm, så när motorn stannar så rinner oljan ner igen.
 
Last edited:
:Bugar

jo så ska det vara. oljan pumpas runt i motorn samt slungas runt av koppling och drev mm, så när motorn stannar så rinner oljan ner igen.

GOTT, då är det inte det som är felet iallafall...

Har ikäll kommit fram till att det är kopplingen, eller något i dess mekanik som väsnas lite....

kopplingen går ej att dra in mer än till hälften, sen tar det emot tvärt (låter det metalliskt.)

tömde ur all olja, rev ner kopplingskåpan och kolade runt lite, såg OK ut tycker jag.
upptäckte vid demontering av slavcylindern att jag fått i stången på fel hål....
glad i hågen monterades allt ihop igen, dock kan jag inte koppla ur med för det....

noterade vid en koll på sprängskissen att brickan för nållagert vid kopplingskorgen sitter på fel sida nållagert, men det blir ju samma avstånd till korgen, så det kan ju inte visa sig såhär kan man tycka....

några ideér ??
 
vanligt med skrammlande startmotordrev ?

tror oss ha lokaliserat lätet till det, så det blir nog en provtur såfort drivpaket är ordnat !
 
yepp, värdena står i haynes boken !:tummenupp




annan fråga, är det normalt att oljenivån i oljegluggen försvinner när motorn är igång ?
går tillbaka till full nivå när man stänger av igen.
inget jag noterat förr, men la märke till det idag när jag startade upp "nya" motorn som står å knackar.....

Min "oljeglugg" funkar precis efter oljebyte sedan blir den svart och går inte att se igenom. Några tips för att komma runt problemet?
 
Min "oljeglugg" funkar precis efter oljebyte sedan blir den svart och går inte att se igenom. Några tips för att komma runt problemet?

du kanske häller i för mkt olja ?
dvs häller i exakt så mkt som boken säger ?

fyll upp så att du får upp nivån till max
starta så försvinner det lite nivå (Filter osv) fyll upp till övre markeringen igen, då skall det inte kunna öka sen....
 
vanligt med skrammlande startmotordrev ?

tror oss ha lokaliserat lätet till det, så det blir nog en provtur såfort drivpaket är ordnat !

provkörde lite igår, skrammel återstår.

försvinner nästan när man har driv på, men när jag släpper och motorbromsar t.ex. så låter det som en drev kuggar över typ....

tror fortfarande att det är startmotordrevet, så det bör inte vara några problem.
Någon som råkat ut får något skrammel/skrap från startmotorområdet ?

Kanske är startmotorn som är på bommen på nå vis ?
 
provkörde lite igår, skrammel återstår.

försvinner nästan när man har driv på, men när jag släpper och motorbromsar t.ex. så låter det som en drev kuggar över typ....

tror fortfarande att det är startmotordrevet, så det bör inte vara några problem.
Någon som råkat ut får något skrammel/skrap från startmotorområdet ?

Kanske är startmotorn som är på bommen på nå vis ?

har du kollat kamkedjespännaren, eller kamkedjeskenan (guide rail)?
 
har du kollat kamkedjespännaren, eller kamkedjeskenan (guide rail)?

det har jag faktiskt inte gjort.....

tycker att det låter längre bak i motorn....

samt att det låter för "långsamt" för att bara kedjan tycker jag !

Kört 4 mil idag, ett par "urblåsningar" men allt inget förändras, varken till sämre eller bättre tycker jag....

Skulle det vara spännaren så borde den ha kuggat över vid dehär laget....
kan främre släparen/skenan hamna fel menar du ?
 
blivit drygt 4 mil till idag i den täta dimman....

blir varken sämre eller bättre med oljudet.
det kommer inte under belastning
håller jag jämn gas / belastning så kan det komma enstaka ljud typ varannan sekund.
när jag släpper gasen och motorbromsar så blir det mer konstant med motorvarvet, drar jag in kopplingen så blir det mer, ger jag lite gas så försvinner det nästan helt.

Tror fortfarande att det är något runt startmotorn.
låter som ett kugghjul som inte riktigt greppan och missar ett drev, finns väl en backspärr eller liknande till startmotorn ?

Spenderat ett par timmar på fzronline.com
Hittade en tråd om en kille som fått ett konstigt ljud i motorn och det var som jag förstår det släpan till en kedja som går mellan generator & startmotordrev som var slut.
Kan nog tänka mig att det kanske kan vara något ditåt isåfall, dock måste man ju dela motorn för att undersöka tror jag....




Även hittat en del som frågat om funktionen på "reservsoppaknappen".
En del olika har postat svar på olika vis men om jag fattar det rätt så är funktionen ungefär såhär eftersom (iallafall på min hoj) det saknas en lampa för låg bränslenivå:

Givaren i tanken ger signal för låg nivå ( skall undersöka denna signal, jag skall ha lampa !)
Signalen hamnar någonstans och bryter tändningen till spolen till cylinder 2 & 3.
När man slår om brytaren så återfåt tändningen på alla 4 cylindrar och man kan köra till macken, dock påstår en del att det är i ett "bränslesnålare" läge med knappen i reserv.

Någon som kan bekräfta ovanstående om soppa-reservknappen samt tala om för mig vilket håll som är "normaldrift" ?
 
Hej på er alla FZR-diggare,

Jag behöver tipps på bakhjul som är smalare än 170. Som dessutom passar bolt on på FZR1000-95. Kan bakhjul från FZR600 passa? dom verkar ju vara 130 breda? Skall försöka sätta på grova dubbdäck bak tänkte jag. Tacksam för svar.
 
Sitter inne på kåpset till en yamaha FZR 1000 -91.

alla kåpor i bra skick förutom topkåpan. tank finns också.

Vit och rött mönster.

vill bara få iväg de så går iväg billigt, kom med prisförslag!

Maila
joakimsvantesson90@gmail.com

om intresse finns!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top