Yamaha FZR 600 knakar vid svängning och gaspådrag

Googla på Yamaha FZR 600 manual
I mitt tycke bättre och billigare än Haynes.
gratis:tungan
 
Så här ser kåpan ut. Vad kallas den kåpan? Jag får inte bort den. Det går en vajer eller sladd in i den på toppen. Behöver jag ta bort den vajern eller sladden?


Till vänster på kåpan sitter det en gummiplugg. Under gummipluggen sitter en skruv. Behöver jag ta bort skruven? Bakom skruven så ser det ut såhär Någon form av låsring? Aldrig sett något liknande:
 
Last edited:
Tror ni att det är samma som på den här videon? https://youtu.be/-KhRtMtoxUc

Ser ju väldigt likt ut. Jag är tämligen säker på att du endast ska behöva lossa på de tre eller fyra insexskruvarna för att det ska släppa. (Ca 2:30-3:00 i videon.)
Eventuellt kan kåpan ha "fastnat" lite i underkant, men det brukar släppa om du knackar lite med en plast/gummiklubba.
 
Ser ju väldigt likt ut. Jag är tämligen säker på att du endast ska behöva lossa på de tre eller fyra insexskruvarna för att det ska släppa. (Ca 2:30-3:00 i videon.)
Eventuellt kan kåpan ha "fastnat" lite i underkant, men det brukar släppa om du knackar lite med en plast/gummiklubba.

Ja du hade så rätt så. Det hade nog inte varit någon där inne sen hojen var ny. Töntig jag känner mig i efterhand som vanligt att det var så enkelt. Men är så trött på att skruva först och tänka sen och sen sitter man där med mer jobb än vad som var menat från första början :/

Jag kan ha listat ut vad problemet är nu iallafall. Det syns verkligen inte nämnvärt på däcket. Men kedjan går antagligen i mot däcket. Därför är kedjan nött på insidan. Jag kollade slacket. Mätte från mitten av svingen. Säg att det stod på 4 cm. Sen 5 cm nedåt och 0 uppåt. Alltså jag vet inte nu men. + 1 cm och - 4 cm. Jag spände kedjan så att den stod på 5 cm. 6 cm nedåt och 3 cm uppåt. + 1 cm och - 2 cm. Om jag fattat detta rätt så blir 2 cm. Enligt manualen så ska det vara 2 - 3 cm slack. Jag får finjustera sen. Först vill jag testa om missljudet slutat. MEN. För att inte kedjan skulle gå i mot däcket så kan det inte vara lika på varje sida. Det är ju sträck och en nolla på själva brickan på varje sida. Jag förstår inte vad nollan menas och hur det ska stå. Men det ska vara lika på varje sida iallafall eller?
 
Last edited:
Jag har plockat ihop det mesta och efter lite om och men och svordomar så vart jag på en provtur. Jag tycker att den verkar "hacka" mindre. Och knakandet verkar vara borta. Jag hade problem med drivet så blev bara en kort tur på grusväg. Så kunde inte avgöra riktigt ordentligt. Men so far so good verkar det som. Jag ska skruva ihop resten i morgon och ta en längre tur på asfalt. Återkommer med resultat.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top