Yamaha FZ6, Honda hornet eller suzuki GSR 600? SVÅRT!

Det kan mycket väl vara orginalkedja som är 6-7 år, jag vet inte men jag tror jag har orginalkedja på själv på min nuvarande hoj som jag själv har satt i 2000 mil i, totalt straxt över 4000 mil, men jag skall byta drivpaket till våren..

250 mil så bör det vara orginaldäck(fram iaf) hojen bör se ut som ny, när jag köpte min fz6 så var den 2 år gammal och totalt 147 mil, alltså nyskick. Drivpaketet "slits" inte om hojen stått i flera år, om den inte stått ute och rostat sönder...Bromsbelägg bör vara i mycket bra skick. Det bör vara samma däck som när den lämnade fabriken både fram och bakdäck, om personen kört lugnt och inte "burnat".

Säljer man en hoj med så låga mil, så är det ett säljargument, men då skall hojen motsvara förväntingarna och är det några större fel, repor, glapp, nednötta däck, bromsbelägg så skulle jag inte köpa

Servicebok och historik kan ju om inte annat för din egen dokumentation och för framtida försäljning vara bra att det är med, men den har väl bara hunnits servats någon några ggr max.

Last edited:
Hur ofta skall man ha bytt olja på en mc? är det 1gång / år eller XXXX? mil jag kör 1000mil på bil.(lika bra tycker jag).

"hur ser man om det är original däck"
är det så att "alla" hojar kommer med däck av viss tillverkare eller kan det vara mycket olika tillverkar från hoj till hoj ? (ang gummit)? Finns det några spec. ställen man kan kolla på? Vet att på min ena moppe som rullat en så där 1800mil så ser jag att det har blivit spår av kedjan osv, samt där man "spänner kedjan", men det är ju moppe, man byter ju kedja och drev lite oftare så det kanske syns mer (har säkert bytt 6-7ggr olika drev osv, men en del slitage med)

image_1358175642308066.jpgimage_1358175933825832.jpg

MHM! Garageplats till 99% fixad! blir underground garageplats, delad med en bil (lite då och då) i uppvärmt garage med elektronisk port: och blip för att komma in.
400kr/månad är inte helt fel som vinter förvar samt vår =)

GRR, skall bara få några tentor överstökade sedan blir det och åka o kolla på MC!
:gnissla riktigt vattnas i munnen just nu

obs firman jag tänker besöka har gratis hemkörning av mc inom 10 mil (5km ifrån mig dock)

Last edited:
Är det en dum ide att kolla på en liter hoj medans jag ändå är och kollar på deras hojar (skall dit i morgon).

det jag skall kolla på är Den yamaha FZ6N som jag länkat, en till, svart 2005:a 2100mil en honda hornet 600 2004 eller 5:a blå 4000mil en Hornet 900 2004:a 4500mil och en (om nu ingen skulle helt avråda mig) suzuki SV1000N 2004, http://bikemaster.pl/?mod=sm&mid=3659#sub

Ojojoj, nu är de paranoida tankarna i högform =)! skall dit kl 16 =)
kommer de bli köp?:gnissla
kommer jag bli lurad?:(
kommer jag bli ihjälslagen?:död
det är mycket som kan hända nu :hihi

Last edited:
+1 på den ovanför. Du måste meddela vad det kostar, samt hur svårt/krångligt det är om du tar med den hem. Om det är värt det eller inte

Jag är Yamaha FZ6N ägare! :D Hojen hade gått totalt 1200 mil, den mätaren som är på nu är i km/h och i kilometer, den förra var i engelska mil. Hojen såg riktigt bra ut med några få små stenskott i tanken (den är ju ändå 6 år, så de kan man väl acceptera) i övrigt var frambromsar nya, inget lekage någonstans. backdäcket är det kvar ca 50-60% på, framdäcken kanske 70-80%

Totalt sett kommer hojen att gå på 25'200:- Då ingår, hojen (självklart) Polsk registrering, Service samt förvaring tills jag har hittat ett garage. Hojen i säg hade gått på 11500 Zl och de som tillkommer är avgifter för registrering samt arbete, samt översättning av dokumenten till polska (krångligt system i polen, kostar inte så mkt men de är mycket pappersarbete istället). försäkringen på mig 22år full effekt (98hk) kommer hamna på ca 200zl (ca 420kr). Jag är helnöjd! =) till och med fått brumma lite långsamt i butiken på 1:an ^^MUMS! jag har verkligen saknat o brumma hoj!

har fixat ett annat garage med, som inte ligger 5mins med spårvagn ifrån mig utan kanske 5mins gångväg. Hos min bästa kompis (här i polen) klaskamrat som bor i en liten nybyggd lägenhet där de har ett mindre garage "underground" för 150Zl / månaden istället då får jag hela garage fickan. istället för att dela garage med bil för 230zl

Jag skall lägga upp lite bilder från butiken =)! samt hojen, dock är allt mycket dammigt, de låter mest hojarna vara under vintern och passar på att satsa mer på att importera ifrån England.

Bifogat

• 20130118_165014.jpg
    20130118_165014.jpg
    241 KB · Visningar: 143
  • 20130118_165026.jpg
    20130118_165026.jpg
    236.6 KB · Visningar: 132
  • 20130118_165054.jpg
    20130118_165054.jpg
    223.5 KB · Visningar: 143
  • 20130118_165332.jpg
    20130118_165332.jpg
    229.8 KB · Visningar: 113
  • 20130118_165339.jpg
    20130118_165339.jpg
    231.1 KB · Visningar: 118
Last edited:
jag kan redan direkt säga hur det hade varit om man ville få hem den till Sverige, det pratade vi lite om samt att han har flera kunder som tar hem hojar till Sverige, totalt sett har han exporterat ca 25 hojar till Sverige de senaste 4-5 åren. Mest så exporterar han till Tyskland. De löser problemet så här: Du betalar in pengar på konto, han till och med fraktar över hojen till Sverige, så hämtar du den vid hamnen =). då slipper man hålla på med extra försäkringar och så vidare =). Sedan vad man skall göra i sverige vet jag inte =) Men så funkar det till sverige i alla fall =)

Btw, de hade service program: 400kr. då ingår Olja, filter (ev stift) samt vanlig kontroll av mc. och det var fast pris oavsätt hur lång tid det tar (en annan femma om de måste byta drev osv eller laga)

Grattis!
Pratade på rasten idag med en polsk arbetskamrat som kört mycket hoj både i polen,england och här i sverige och han sa ungefär så här "the focking polish people drive like focking idiots, they can´t drive that´s it. around 40 people is dead every week in the traffic over there, and the road is so focking bad and slippery so you can´t understand it until you try 110 km/h in the motorway and suddenly you have no focking grip, you are all over the focking road and doing your best to not crasch into someone or something. it´s crazy over there. the road here is so much better, it dosen´t matter where you go here in sweden the road is always better."
Jag har inga egna erfarenheter men efter samtalet med min kollega så säger då jag att du bör ta det lite lungt på vägarna där ett tag och känna på själv och skaffa egna erfarenheter av polens traffic situation. det är mitt tips iaf :)

jag har kört rätt mycket bil i polen nu på sistånde och jag kan väl säga så här. Utanför Gdansk, då är vägarna faneme riktigt värdelösa! Men så länge man håller sig i närheten är det faktiskt bättre på sina håll än i sverige, men vägarna varierar väldigt mycket, stora vägar = fina. små vägar = så gott som alltid skit =)

Testade det mesta naket 600 när jag köpte ny hoj 2004 efter några mellanår med studier, barn mm.

Det bidde den nya modellen av FZ6 N (då hette den fortfarande Fazer), inte minst för utseendet. Rapp, lättkörd och med rimliga ägarkostnader. Honda Hornet och Ducati Monster (hette 620ie då) var också heta kandidater också men tyckte Hondan krävde mer varv för att vakna till och hade en avig sittställning som utsatta familjejuvelerna för en allför stor mekanisk påverkan....:gnissla Möjligt att det blivit bättre nu. i övrigt var de väldigt lika körmässigt (utan kåpa alltså).

Ducati föll framförallt bort pga taskigt bemötande på Ducati Stockholm men annars är det en riktigt kul hoj att köra trots det måttliga effektuttaget.

Suzuki GSR 600 tillförde inte ett skit till klassen och blev också en försäljningsflopp. Är man inte märkestorsk så finns det ingen anledning att välja den. Deras Gladius har jag inte kört men SV650 var en riktigt underskattad hoj.

ER6 bör du också testa, väldigt mycket hoj för pengarna.

Lycka till!

Testade det mesta naket 600 när jag köpte ny hoj 2004 efter några mellanår med studier, barn mm.

Det bidde den nya modellen av FZ6 N (då hette den fortfarande Fazer), inte minst för utseendet. Rapp, lättkörd och med rimliga ägarkostnader. Honda Hornet och Ducati Monster (hette 620ie då) var också heta kandidater också men tyckte Hondan krävde mer varv för att vakna till och hade en avig sittställning som utsatta familjejuvelerna för en allför stor mekanisk påverkan....:gnissla Möjligt att det blivit bättre nu. i övrigt var de väldigt lika körmässigt (utan kåpa alltså).

Ducati föll framförallt bort pga taskigt bemötande på Ducati Stockholm men annars är det en riktigt kul hoj att köra trots det måttliga effektuttaget.

Suzuki GSR 600 tillförde inte ett skit till klassen och blev också en försäljningsflopp. Är man inte märkestorsk så finns det ingen anledning att välja den. Deras Gladius har jag inte kört men SV650 var en riktigt underskattad hoj.

ER6 bör du också testa, väldigt mycket hoj för pengarna.

Lycka till!

Tack för fint svar =) Det blev som sagt en FZ6N =) Var du nöjd med din? =) / hur länge hade du den? =) Och sista frågan, vet du hur ofta man bör byta olja på den? =) du som ändå har ägt en tänkte jag =)

Tack för fint svar =) Det blev som sagt en FZ6N =) Var du nöjd med din? =) / hur länge hade du den? =) Och sista frågan, vet du hur ofta man bör byta olja på den? =) du som ändå har ägt en tänkte jag =)

Ok, kul:tummenupp Absolut -tills jag kom på att jag nog skulle ha en plastraket på minst en liter iaf:rolleyes: Så det blev bara en sommar med den, tror mätaren stod på 265 mil när jag sålde -ingen lysande affär direkt.:gnissla

Oj kommer jag inte ihåg. Hade inne min på 100 mila bara men jag antar att det ligger på 400-600 milaintervaller.

Ok, kul:tummenupp Absolut -tills jag kom på att jag nog skulle ha en plastraket på minst en liter iaf:rolleyes: Så det blev bara en sommar med den, tror mätaren stod på 265 mil när jag sålde -ingen lysande affär direkt.:gnissla

Oj kommer jag inte ihåg. Hade inne min på 100 mila bara men jag antar att det ligger på 400-600 milaintervaller.

Detta är ju min första egna mc =) så jag tror nog jag skall ha den minst en säsong om inte mer, Jag måste få lite fläsk på låren innan jag leker med större saker, även om de nu är så att jag tänker köra relativt lugnt så känns det bra att börja nerifrån och gå uppåt.

Okej! men jag skall nog se till leta efter en Online manual till den, Btw, någon som vet vart man hittar bra online manualer? =)

Mhm! Var och provkörde min mc lite idag, bara en kort tur för håller fortfarande på med registrering (Av mig själv, dock 1 step ifrån livstids uppehålls tillstånd i polen vilket kommer underlätta för mig inför alla mina framtida köp av fordon, hyra lägenheter, tillstånd ifrån skola med mera etc.)

I alla fall till mc turen, den var kort, ej över 55-60kmh samt 5k Rpm, en liten snabbis, allt kändes väldigt bra, och jag är RIKTIGT sugen på att få ut o åka nu!!!:banana

Försöker undvika att skapa en massa trådar så jag frågar här i hopp om att någon svarar.
JAG skall byta olja på min sötnos.
Yamaha FZ6N 2006. Olja är inga problem. Men filter. Hittar filter här i Polen som passar till den som är innan (dvs fram till 03) Men ej hittat något där det står just exakt min modell. De står bara yamaha fazer 600. De står ju Fazer i mina papper med. men... Kan jag ha de filtret? någon som vet.

Struta i vad alla andra säger! (förutom dom som föredrar gsr) För GSR600 är den absolut bästa av dom 3. Den är skönast och mest påkostade! Dessutom den snyggaste om jag får bestämma :fakta :tummenupp

Struta i vad alla andra säger! (förutom dom som föredrar gsr) För GSR600 är den absolut bästa av dom 3. Den är skönast och mest påkostade! Dessutom den snyggaste om jag får bestämma :fakta :tummenupp

den är lite snyggare, men jag gillar inte mätarhuset =) samt att den var lite dyrare. så de blev FZ6an =)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka