Yamaha FZ-tråden

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Bra tips. Kan du mäta med en iphone ungf antal db enligt vad som står på klisterlappen på ramhuvudet så skulle det vara ännu bättre

Hallå har mätt nu. Jag tror man ska mäta typ vid huvudhöjd som man sitter.
Där var det 75 db iaf. En cm från ljuddämparen var det 100 db.
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Tyckte inte 15t framdrev gjorde någon nämnvärd skillnad. Tophastigheten med 16t vet jag ej men med 15t stannade den vid 236.
Känns som om att hela motorn vill mer än vad den levererar effektmässigt. Någon som har siffror när man satt pc samt öppnat upp luftburken? Skiljer ju bara 10 hk eller nått på fz6 och fz8 så borde ju gå att hämta x-antal hk någonstans.

Ingen som vill handla den innan jag skär sönder luftburken?:)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tjena på er! Hmmm, det här med kopplingsljud, hur ligger det till med det? Hur mycket är normalt, och brukar det vara värre när motorn är kall? Min far och "tjuter" lite, (typ om man säger "wowowowowowowowowowowo med väldigt ljus stämma), i friläget, men så fort man drar in kopplingen, så hör man hur det slutar succesivt. Liksom "varvar ner". Kommer motortemperaturen upp över 80 grader, så hör det nästan inte alls, däremot. Hur låter era hojar? =) Tackar på förhand.

- - - Updated - - -

Tjena på er! Hmmm, det här med kopplingsljud, hur ligger det till med det? Hur mycket är normalt, och brukar det vara värre när motorn är kall? Min far och "tjuter" lite, (typ om man säger "wowowowowowowowowowowo med väldigt ljus stämma), i friläget, men så fort man drar in kopplingen, så hör man hur det slutar succesivt. Liksom "varvar ner". Kommer motortemperaturen upp över 80 grader, så hör det nästan inte alls, däremot. Hur låter era hojar? =) Tackar på förhand.
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Tjena på er! Hmmm, det här med kopplingsljud, hur ligger det till med det? Hur mycket är normalt, och brukar det vara värre när motorn är kall? Min far och "tjuter" lite, (typ om man säger "wowowowowowowowowowowo med väldigt ljus stämma), i friläget, men så fort man drar in kopplingen, så hör man hur det slutar succesivt. Liksom "varvar ner". Kommer motortemperaturen upp över 80 grader, så hör det nästan inte alls, däremot. Hur låter era hojar? =) Tackar på förhand.

- - - Updated - - -

Tjena på er! Hmmm, det här med kopplingsljud, hur ligger det till med det? Hur mycket är normalt, och brukar det vara värre när motorn är kall? Min far och "tjuter" lite, (typ om man säger "wowowowowowowowowowowo med väldigt ljus stämma), i friläget, men så fort man drar in kopplingen, så hör man hur det slutar succesivt. Liksom "varvar ner". Kommer motortemperaturen upp över 80 grader, så hör det nästan inte alls, däremot. Hur låter era hojar? =) Tackar på förhand.

Låter inte bra i mina öron när jag låter så :D Skämt och sido så låter inte min FZ1-N så alls, däremot så får man en hästspark ibland när man kickar i 1:ans växel från friläge och stillastående vid rödljus.

Är inte mekaniker men att kika på lamellerna är nog inte en dum idé i ditt fall samt kontrollera kopplingsvajer och inställning av denna.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Låter inte bra i mina öron när jag låter så :D Skämt och sido så låter inte min FZ1-N så alls, däremot så får man en hästspark ibland när man kickar i 1:ans växel från friläge och stillastående vid rödljus.

Är inte mekaniker men att kika på lamellerna är nog inte en dum idé i ditt fall samt kontrollera kopplingsvajer och inställning av denna.
Ja, kanske en lamellkontroll är på sin plats. Vajern har lagom spel, och känns inte konstig på något vis. Ska försöka filma och se om telefonen tar upp ljudet så det hörs, så kanske det är lättare att förstår hur jag menar. :) Tack för din input.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ingen som är sugen på en FZ8-s från 2011 (uttagen 2012) med nästan 2000 mil på mätarn och 2000milaservicen gjord?
Är i övrigt utrustad med slipon, öhlinare bak, touringruta, rensad bakdel, LEDblinkers, krashpuckar, bobbiner, värmehandtag och sidoväskor, Även sidokåpor finns men den ena har fått sig en liten lackskada av värre sort efter vad som mest kan liknas vid pinsam vältning. Original bakdämpare, ljuddämpare, ruta och ett depåstöd medföljer.
55000:-
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Lutar åt ducce, multistrada. Men kan mycket väl bli en tigertraja eller gs, ska försöka få till provkörning av en smt snart med. Behöver något smuttare att åka långt på för våra resor. I framtiden blir det i princip bara touring och bankörning för mig, och fz:an klarar väl kanske båda 2, men inte direkt galant, så en lillvfr för bana är redan inköpt, åker dock på en liten motorrenovering på den...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
bmw ska släppa en S1000F till hösten eller tidigt nästa år troligtvis. Och troligtvis billigare än en begagnad multistrada. Har hört gott om den nya ktm adventure 1200 . SMT var rolig upp till 120 km/h
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Blir det multistrada så åker jag ner till Italien och hämtar en, vips så försvinner 30-40000 på priset och utbudet är långt mycket bättre. Dessutom får man ju då börja sin bekantskap med hojen på en resa genom alperna, mycket bättre start på ett hojägande har jag svårt att tänka mig :tummenupp Jag är dock fortfarande kluven, vi får se vad det blir!
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Jag bytte på min nakna i vintras. Det var inte så invecklat eller jobbigt som det såg ut. Lossa några skruvar och ett gäng plasclips, sen är man framme. All plast på bakramen måste bort, vill jag minnas. Jag personligen tycker att det helt klart är värt det, för det blir bra mycket snyggare med klarglas. :)
Så, nu har jag gjort det 2 ggr ;)

Tror inte att man kan ta några genvägar, som minst måste man:
Lossa 2 clips + 2 skruvar under sadeln.
Lossa 4 M6 och 2 M8 bultar under sadel/kuts.
Lossa 4 M8 för skylthållare under kutsen och låt den hänga.
Lossa ett 10-tal plastclips under bakdelen och ryck loss innerskärmen.
Koppla ur bakljusets elkontakt

Sedan går bakdelens ytterhölje inkl baklyktan att ta loss helt så man kan komma åt de två skruvarna som håller fast "bygeln" som går över baklyktan. Därefter bara 3 skruvar i själva lyktan.

Första gången satte jag dit en billig eBay Hong Kong LED klarglas/chrome reflektor (<200kr ink frakt). Såg alldeles för poppigt ut på min helsvarta hoj och matchade inte Yamahas lätt rökiga LED-blinkers. Beställde en lite dyrare med rökfärgat glas och e-märkning från Tyskland i stället (ca 500 kr). Det blev perfekt, nu är jag nöjd :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Så, nu har jag gjort det 2 ggr ;)

Tror inte att man kan ta några genvägar, som minst måste man:
Lossa 2 clips + 2 skruvar under sadeln.
Lossa 4 M6 och 2 M8 bultar under sadel/kuts.
Lossa 4 M8 för skylthållare under kutsen och låt den hänga.
Lossa ett 10-tal plastclips under bakdelen och ryck loss innerskärmen.
Koppla ur bakljusets elkontakt

Sedan går bakdelens ytterhölje inkl baklyktan att ta loss helt så man kan komma åt de två skruvarna som håller fast "bygeln" som går över baklyktan. Därefter bara 3 skruvar i själva lyktan.

Första gången satte jag dit en billig eBay Hong Kong LED klarglas/chrome reflektor (<200kr ink frakt). Såg alldeles för poppigt ut på min helsvarta hoj och matchade inte Yamahas lätt rökiga LED-blinkers. Beställde en lite dyrare med rökfärgat glas och e-märkning från Tyskland i stället (ca 500 kr). Det blev perfekt, nu är jag nöjd :)
Ja, det där tillvägagångssättet känns bekant. :)
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Så, nu har jag gjort det 2 ggr ;)

Tror inte att man kan ta några genvägar, som minst måste man:
Lossa 2 clips + 2 skruvar under sadeln.
Lossa 4 M6 och 2 M8 bultar under sadel/kuts.
Lossa 4 M8 för skylthållare under kutsen och låt den hänga.
Lossa ett 10-tal plastclips under bakdelen och ryck loss innerskärmen.
Koppla ur bakljusets elkontakt

Sedan går bakdelens ytterhölje inkl baklyktan att ta loss helt så man kan komma åt de två skruvarna som håller fast "bygeln" som går över baklyktan. Därefter bara 3 skruvar i själva lyktan.

Första gången satte jag dit en billig eBay Hong Kong LED klarglas/chrome reflektor (<200kr ink frakt). Såg alldeles för poppigt ut på min helsvarta hoj och matchade inte Yamahas lätt rökiga LED-blinkers. Beställde en lite dyrare med rökfärgat glas och e-märkning från Tyskland i stället (ca 500 kr). Det blev perfekt, nu är jag nöjd :)

Har du ingen bild att posta, och en länk till den du köpte? funderar på detta som en lämplig vintersyssla
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag köpte min på S-Racing. Jäkligt billigt, och snabb leverans.
 

Gustafsson

Skrapar tungan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
no bike
Någon som vet ifall ett 4-1 avgasrör från en 1988 fz 750 passar rakt av på en 86a?

Skulle behöva ett snabbt svar!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top