Yamaha FZ-tråden

Tack för svaret. Nu har jag fått en djävulsk beslutsångest istället. Får råd från familj som tycker jag skall köpa en billigare hoj istället, men jag har bra pris på en ny (55k) och får även bra pris på personlig utrustning och lås/kapell.... har ju inte provkört några hojar än, men detta erbjudandet lär ju inte stå sig länge. Inte fel med ny MC med garanti och så, men nackdelen är att man kan ju inte serva själv för då är garantin tappad i sjön. Är ju ändå en del pengar involverat. Några bra tips? Vill gärna ha den, men att få mellanskillnaden i fickan och köpa en äldre hoj som ändå fungerar kanon är ju inte heller dumt.... är ute efter en hoj som är precis som denna, street, "liten och nätt" och som ser bra ut. Just nu finns det inte ett skit på blocket. Honda Hornet typ 03 för 10k mindre än en flongans ny är inte direkt lockande.... tips och råd mottages tacksamt!

Hej!
Så finns ju min FZ6 S2-07 endast 48mil som jag släpper för 59000:-!
 
Hej

jag har en FZ1-N -06 och ska köpa slipon så jag får finare sjung i ljudet. är det någon som vet vilken som är bäst ocg ifall man behöver göra vissa inställningar för att den ska gå rätt med det nya slipon? och hur gör man med den lilli "burken" som sitter på orginalet med 2 verjar kopllade till den?
 
Hej. Läste ett test i tidningen Bike och där hade dom en liten notis eller vad man ska kalla det om att FZ1 fick uppdaterad insprutningen till 07 för förbättrat gas-svar. Nu undrar jag om det är någon här som kört både 06 och nyare som kan kommentera det? Är det något som man som ganska ovan och inte så avancerad förare märker av?
Tack för ordet.
 
Hej

jag har en FZ1-N -06 och ska köpa slipon så jag får finare sjung i ljudet. är det någon som vet vilken som är bäst ocg ifall man behöver göra vissa inställningar för att den ska gå rätt med det nya slipon? och hur gör man med den lilli "burken" som sitter på orginalet med 2 verjar kopllade till den?

Bike hade ett slip-on test för nåt år sen på en -06 FZ1. Skillnaderna var väl inte enorma men Yoshimura TRC gav ca 9hk ökning och Devil gav mest vrid.
Jag köpte ett Yoshimura och är fetnöjd. Ur med insatsen och grannsämjan är borta! Men smilbanden går runt huvudet......
På mellanröret,som man plockar bort, sitter EXUP-ventilen . Jag drog bort vajrarna från styrenheten bakom sadeln. MEN låt styrenheten sitta kvar och vara inkopplad, annars får man felkod.
ECU´n klarar av att justera för ett byte till slip-on. Nu är det bara att vraka och välja rör.:tummenupp

Hej. Läste ett test i tidningen Bike och där hade dom en liten notis eller vad man ska kalla det om att FZ1 fick uppdaterad insprutningen till 07 för förbättrat gas-svar. Nu undrar jag om det är någon här som kört både 06 och nyare som kan kommentera det? Är det något som man som ganska ovan och inte så avancerad förare märker av?
Tack för ordet.

På min-07 känner jag lite grann av detta. Men inget störande och det vänjer man sig med.
Det finns ju ett botemedel att beställa från stora landet i väster. Kallas FCE (Fuel Cut Eliminator) och tar bort denna ryckighet och ger tydligen en klar höjning av effekten i mellanregistret........
Men jag tvekar då man måste klippa kablar och det lockar mig inte!!
Annars kan jag bara rekommendera att byta till 16t drev fram. Tar också bort en del av denna ryckighet och hojen blir mkt roligare att köra. Ca 200:- för ett drev.
Felvisningen av hastighetsmätaren fixas med Speedo Healer. Min är beställd och kommer inom de närmsta dagarna. Återkommer med mer info när den är monterad.
//cage
 
Last edited:
motstånd i kopplingshandtag

hur är det, kan man reglera motståndet i kopplingshandtaget på FZ6 ?
 
frågar du mig, eller allmänt ?

Tja, både och. Har aldrig hört talats om att man på något enkelt sätt kan ändra det på någon hoj. Har iofs inte så stor erfarenhet av nyare motorer.
Vet att trög koppling är ett vanligt problem på bl.a. yahama sr400/500 och har sett lösningar med både längre "hävarm" och modiferade kopplingsfjädrar.
 
Tja, både och. Har aldrig hört talats om att man på något enkelt sätt kan ändra det på någon hoj. Har iofs inte så stor erfarenhet av nyare motorer.
Vet att trög koppling är ett vanligt problem på bl.a. yahama sr400/500 och har sett lösningar med både längre "hävarm" och modiferade kopplingsfjädrar.

pazzoracing.com här verkar de ha ett kopplingshantag där man kan ställa in motståndet. Det finns lite snacka om det här med motståndet på fz-forum

OMG !! : FZ6R
 
Last edited:
Tillbaka till kopplingsstyvhet ... att beställa både broms och kopplingshandtag från Kanada kostar $265 (ca 1900 kr) från AlienMoto 2500kr, och från england 160€ + frakt (vilket antagligen också blir ca 1900kr).
 
ni som har FZ1-N, hur snabbt har ni fått upp dom i? min vill bara till 230km/h, jag vill ju iaf bryta 250 gränsen... såg en kille köra i 290 med sin, det borde ju bli för mkt luftmotstånd att komma upp i dom hastigheterna med tanke på att det inte finns någon vindavvisande kåpa.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top