Yamaha FZ-tråden

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Återkommer med utförlig rapport då allt är på plats, har bokad bänkkörning 26:e Juni. Kommer även skriva lite om mina erfarenheter av inköp från USA.

Mycket bra, ser fram emot det! :Rockbanan
Ut och åk nu i det fina vädret. Själv får jag snällt vänta i några dar till innan kåpan anlänt så de kan sätta dit den så jag kan hämta ut hojen :huvet
Har ju iof. en Triumph TT900 nu men den är ju inte speciellt rolig om man säger så, särskilt inte om man jämnför den med en FZ1
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Synd att det ska bli strul med hastighetsmätaren
så fort man gör det. Visst det finns speedohealers men då har du fortfarande fel på trippen. :/

Speedohealers fixar trippen också. Den ändrar pulserna från givaren till mätare/tripp.
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Nu har man precis orkat sig genom hela tråden.. :) Gör mitt första inlägg här i FZ tråden då jag i veckan beställt mig en ny svart FZ1 N ABS och samtidigt akrapovic carbon slip-on. :yoparty

Efter att ha läst här och även hört med handlare så ska jag dreva ner fram 1 kugg så att den blir ännu roligare. :)

Önskar er alla en solig och underbar hoj sommar!:tuttar

Mvh
Jocke
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Nu har man precis orkat sig genom hela tråden.. :) Gör mitt första inlägg här i FZ tråden då jag i veckan beställt mig en ny svart FZ1 N ABS och samtidigt akrapovic carbon slip-on. :yoparty

Efter att ha läst här och även hört med handlare så ska jag dreva ner fram 1 kugg så att den blir ännu roligare. :)

Önskar er alla en solig och underbar hoj sommar!:tuttar

Mvh
Jocke

Grattis till nyförvärvet!
Du måste berätta sen när du drevat om din vad du tyckte då jag själv funderar på att göra samma sak.

Speedohealers fixar trippen också. Den ändrar pulserna från givaren till mätare/tripp.

Alla pratar om denna speedohealers, men hur fungerar den och kan man installera den själv.:va Är det en dyr historia?
 
Last edited:

Xerxes

Why drink and cry, ride and fly
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6 S -06 SÅLD. HD FXST -03

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Ort
segersta
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
varvräknaren på fz6 är inte bra, någon som har monterat en med analog visare? (jag är ordblind)
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
varvräknaren på fz6 är inte bra, någon som har monterat en med analog visare? (jag är ordblind)

S2 har ju analog mätare det är däremot inte bara att byta rakt av.
Tipset är väl annars att göra som jag gör det vill säga ställ in instrumentet
att visa varvtalet i sifferform också. Trippen kollar jag bara när jag kommer
fram och att veta hur långt "Bettan" har gått totalt känns bara meningslöst...
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Är det någon som vet prestandan på FZ1:an... Vad gör den 0-100, 100-200 osv. Har försökt söka på webben, men hittar bara massa olika svar :va
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Är det någon som vet prestandan på FZ1:an... Vad gör den 0-100, 100-200 osv. Har försökt söka på webben, men hittar bara massa olika svar :va

FZ1-SA 2007:

0-100km/h: 3.8s
0-150km/h: 6.1s
0-200km/h: 10.3s

0-400m: 11,3s
0-1000m: 20.9s
Toppfart: 240.3 km/h

FZ1-S 2006:

0-100km/h: 4.2s
0-120km/h: 4.9s
0-150km/h: 6.5s
0-180km/h: 8.5s
0-200km/h: 10.5s

0-400m: 11.7s
0-1000m: 21.2s
Toppfart: 247km/h

Källa: BIKE

Kan inte sova så roade mig med att gräva fram lite gamla hojtidningar.. :D
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
FZ1-SA 2007:

0-100km/h: 3.8s
0-150km/h: 6.1s
0-200km/h: 10.3s

0-400m: 11,3s
0-1000m: 20.9s
Toppfart: 240.3 km/h

FZ1-S 2006:

0-100km/h: 4.2s
0-120km/h: 4.9s
0-150km/h: 6.5s
0-180km/h: 8.5s
0-200km/h: 10.5s

0-400m: 11.7s
0-1000m: 21.2s
Toppfart: 247km/h

Källa: BIKE

Kan inte sova så roade mig med att gräva fram lite gamla hojtidningar.. :D

Oj, tackar! :tummenupp Lite besviken dock.. Man kan ju tycka att 150hk borde skicka iväg hojen snabbare än vad den gör. Det finns ju massa hojar som har mycket mindre effekt som ändå är betydligt snabbare än fz1:an :confused:
Men vad är det för skillnad på "S" och "SA" S heter den ju när den har kåpa. Men A....:va
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Oj, tackar! :tummenupp Lite besviken dock.. Man kan ju tycka att 150hk borde skicka iväg hojen snabbare än vad den gör. Det finns ju massa hojar som har mycket mindre effekt som ändå är betydligt snabbare än fz1:an :confused:
Men vad är det för skillnad på "S" och "SA" S heter den ju när den har kåpa. Men A....:va

Med SA menade jag kåpmodellen med abs... Har för mig min hette så i instruktionsboken eller om det var i reg beviset...

Angående fartresurser så ska jag själv prova gå upp 2kugg bak först och kanske ner en kugg fram oxå om det behövs... Den är lite väl touringdrevad...

Men går ju såklart inte att jämföra den med en sporthoj utan vare sig vikt eller luftmotstånd...
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
En fråga, jag är ute efter att köpa en FZ1-N, provkörde just en ny på Yamahacenter här i Sundsvall för några dagar sedan. (Blev kär)...
Vad är det för skillnader på en 06:a mot den senaste versionen. Vet någon om det skett några drastiska förändringar på någon av årsmodellerna? Allt är av intresse...Tack på förhand.
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Med SA menade jag kåpmodellen med abs... Har för mig min hette så i instruktionsboken eller om det var i reg beviset...

Angående fartresurser så ska jag själv prova gå upp 2kugg bak först och kanske ner en kugg fram oxå om det behövs... Den är lite väl touringdrevad...

Men går ju såklart inte att jämföra den med en sporthoj utan vare sig vikt eller luftmotstånd...

Ja, trodde att det var abs det stod för men blev fundersam när de två hojarna skillde sig åt i tex 0-100. abs gör ju inte direkt att hojen blir snabbare och det ska väl för övrig vara exakt samma hoj...eller...:confused: Kanske inte var samma tidning som hade utfört testerna därav de lite olika siffrorna.

Föresten du får gärna berätta vad du tyckte när/om du drevar om den, de som gjort det verkar asnöjda:)
 

Dr. Evil

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
En fråga, jag är ute efter att köpa en FZ1-N, provkörde just en ny på Yamahacenter här i Sundsvall för några dagar sedan. (Blev kär)...
Vad är det för skillnader på en 06:a mot den senaste versionen. Vet någon om det skett några drastiska förändringar på någon av årsmodellerna? Allt är av intresse...Tack på förhand.

Så vitt jag förstått så är det bara kosmetiska ändringar de gjort.
Men några saker:
Andra färgkoder-dvs det är inte exakt samma färgnyans på tex den "nya" silver som den gamla.
Backspeglarna är svarta istället för silver på en -08.
Ramen är svart men har lite lätt blå-lila i sig istället för helsvart som den är nu.
ABS-magkåpan kan bara monteras på en -08 ABS för den har skruvhål för kåpan i oljetråget som inte finns på tidigare modeller.

Är det någon annan som har mer svar eller vill rätta mig så skriv gärna då jag också vill veta.
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Tack för svaret, då vet man lite mer iaf.
ska nog leta rätt på en ohyggligt snygg 06:a eller 07:a och bränna lite pengar =)
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Tack för svaret, då vet man lite mer iaf.
ska nog leta rätt på en ohyggligt snygg 06:a eller 07:a och bränna lite pengar =)

Insprutningen ska ha blivit uppdaterad till -07 iaf om man ska tro på vad bike skriver... -06 var väl lite abrupt på gasen och det kanske var anledningen isåfall...
 

pile

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2007
Ort
karlskrona
Hoj
fz1-n 08a
tjena första gången man skriver i denna tråden har hållt till i xt 660 tråden.
tills man provade en fz1-n
hämtar på tisdag var bara tvungen och dela med mig
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jaha då har man hunnit köra 100mil och det är dags för service...

Kopplingen som ville fastna i början har börjat funka fint efter att jag knytit in kopplingshandtaget mot styret och lutat hojen tills höger fotpinne tog i backen(med motorn avslagen). Gjorde så ett antal gånger då jag blev less på att den inte ville koppla ur efter motorbroms... Läste om en kille som hade lagt sin r1:a på sidan på en madrass över natten för att bli av med "sticky clutch". Hade möjligtvis försvunnit med tiden oxå men orkade inte köra omkring med det...

Kopplingen är tydligen för torr från fabrik eller nåt :va

Jag har gått upp 2 kugg på bakdrevet vilket blev bra och det var precis jag fick dit det med rätt kedjespänning men nu går det fan inte att få kortare hjulbas iaf. :D

Det enda som stör mig nu är att händerna får domningstendenser ibland... Vet inte om det är pga fina vibrationer, konstig vinkel på styret eller bara skinnstället som sitter och klämmer på nåt konstigt ställe för jag kramar inte handtagen som en dåre iaf...
 
Last edited:

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Yippiiiiiii imorn hämtar jag min nya FZ6-N 07:A!!!!!


edit: nu har man hämtat den o kört 10 mil ...faaaan va kul de e!! :tungan
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top