Yamaha FZ-tråden

Återkommer med utförlig rapport då allt är på plats, har bokad bänkkörning 26:e Juni. Kommer även skriva lite om mina erfarenheter av inköp från USA.

Mycket bra, ser fram emot det! :Rockbanan
Ut och åk nu i det fina vädret. Själv får jag snällt vänta i några dar till innan kåpan anlänt så de kan sätta dit den så jag kan hämta ut hojen :huvet
Har ju iof. en Triumph TT900 nu men den är ju inte speciellt rolig om man säger så, särskilt inte om man jämnför den med en FZ1
 
Synd att det ska bli strul med hastighetsmätaren
så fort man gör det. Visst det finns speedohealers men då har du fortfarande fel på trippen. :/

Speedohealers fixar trippen också. Den ändrar pulserna från givaren till mätare/tripp.
 
Nu har man precis orkat sig genom hela tråden.. :) Gör mitt första inlägg här i FZ tråden då jag i veckan beställt mig en ny svart FZ1 N ABS och samtidigt akrapovic carbon slip-on. :yoparty

Efter att ha läst här och även hört med handlare så ska jag dreva ner fram 1 kugg så att den blir ännu roligare. :)

Önskar er alla en solig och underbar hoj sommar!:tuttar

Mvh
Jocke
 
Nu har man precis orkat sig genom hela tråden.. :) Gör mitt första inlägg här i FZ tråden då jag i veckan beställt mig en ny svart FZ1 N ABS och samtidigt akrapovic carbon slip-on. :yoparty

Efter att ha läst här och även hört med handlare så ska jag dreva ner fram 1 kugg så att den blir ännu roligare. :)

Önskar er alla en solig och underbar hoj sommar!:tuttar

Mvh
Jocke

Grattis till nyförvärvet!
Du måste berätta sen när du drevat om din vad du tyckte då jag själv funderar på att göra samma sak.

Speedohealers fixar trippen också. Den ändrar pulserna från givaren till mätare/tripp.

Alla pratar om denna speedohealers, men hur fungerar den och kan man installera den själv.:va Är det en dyr historia?
 
Last edited:
varvräknaren på fz6 är inte bra, någon som har monterat en med analog visare? (jag är ordblind)
 
varvräknaren på fz6 är inte bra, någon som har monterat en med analog visare? (jag är ordblind)

S2 har ju analog mätare det är däremot inte bara att byta rakt av.
Tipset är väl annars att göra som jag gör det vill säga ställ in instrumentet
att visa varvtalet i sifferform också. Trippen kollar jag bara när jag kommer
fram och att veta hur långt "Bettan" har gått totalt känns bara meningslöst...
 
Är det någon som vet prestandan på FZ1:an... Vad gör den 0-100, 100-200 osv. Har försökt söka på webben, men hittar bara massa olika svar :va
 
Är det någon som vet prestandan på FZ1:an... Vad gör den 0-100, 100-200 osv. Har försökt söka på webben, men hittar bara massa olika svar :va

FZ1-SA 2007:

0-100km/h: 3.8s
0-150km/h: 6.1s
0-200km/h: 10.3s

0-400m: 11,3s
0-1000m: 20.9s
Toppfart: 240.3 km/h

FZ1-S 2006:

0-100km/h: 4.2s
0-120km/h: 4.9s
0-150km/h: 6.5s
0-180km/h: 8.5s
0-200km/h: 10.5s

0-400m: 11.7s
0-1000m: 21.2s
Toppfart: 247km/h

Källa: BIKE

Kan inte sova så roade mig med att gräva fram lite gamla hojtidningar.. :D
 
FZ1-SA 2007:

0-100km/h: 3.8s
0-150km/h: 6.1s
0-200km/h: 10.3s

0-400m: 11,3s
0-1000m: 20.9s
Toppfart: 240.3 km/h

FZ1-S 2006:

0-100km/h: 4.2s
0-120km/h: 4.9s
0-150km/h: 6.5s
0-180km/h: 8.5s
0-200km/h: 10.5s

0-400m: 11.7s
0-1000m: 21.2s
Toppfart: 247km/h

Källa: BIKE

Kan inte sova så roade mig med att gräva fram lite gamla hojtidningar.. :D

Oj, tackar! :tummenupp Lite besviken dock.. Man kan ju tycka att 150hk borde skicka iväg hojen snabbare än vad den gör. Det finns ju massa hojar som har mycket mindre effekt som ändå är betydligt snabbare än fz1:an :confused:
Men vad är det för skillnad på "S" och "SA" S heter den ju när den har kåpa. Men A....:va
 
Oj, tackar! :tummenupp Lite besviken dock.. Man kan ju tycka att 150hk borde skicka iväg hojen snabbare än vad den gör. Det finns ju massa hojar som har mycket mindre effekt som ändå är betydligt snabbare än fz1:an :confused:
Men vad är det för skillnad på "S" och "SA" S heter den ju när den har kåpa. Men A....:va

Med SA menade jag kåpmodellen med abs... Har för mig min hette så i instruktionsboken eller om det var i reg beviset...

Angående fartresurser så ska jag själv prova gå upp 2kugg bak först och kanske ner en kugg fram oxå om det behövs... Den är lite väl touringdrevad...

Men går ju såklart inte att jämföra den med en sporthoj utan vare sig vikt eller luftmotstånd...
 
En fråga, jag är ute efter att köpa en FZ1-N, provkörde just en ny på Yamahacenter här i Sundsvall för några dagar sedan. (Blev kär)...
Vad är det för skillnader på en 06:a mot den senaste versionen. Vet någon om det skett några drastiska förändringar på någon av årsmodellerna? Allt är av intresse...Tack på förhand.
 
Med SA menade jag kåpmodellen med abs... Har för mig min hette så i instruktionsboken eller om det var i reg beviset...

Angående fartresurser så ska jag själv prova gå upp 2kugg bak först och kanske ner en kugg fram oxå om det behövs... Den är lite väl touringdrevad...

Men går ju såklart inte att jämföra den med en sporthoj utan vare sig vikt eller luftmotstånd...

Ja, trodde att det var abs det stod för men blev fundersam när de två hojarna skillde sig åt i tex 0-100. abs gör ju inte direkt att hojen blir snabbare och det ska väl för övrig vara exakt samma hoj...eller...:confused: Kanske inte var samma tidning som hade utfört testerna därav de lite olika siffrorna.

Föresten du får gärna berätta vad du tyckte när/om du drevar om den, de som gjort det verkar asnöjda:)
 
En fråga, jag är ute efter att köpa en FZ1-N, provkörde just en ny på Yamahacenter här i Sundsvall för några dagar sedan. (Blev kär)...
Vad är det för skillnader på en 06:a mot den senaste versionen. Vet någon om det skett några drastiska förändringar på någon av årsmodellerna? Allt är av intresse...Tack på förhand.

Så vitt jag förstått så är det bara kosmetiska ändringar de gjort.
Men några saker:
Andra färgkoder-dvs det är inte exakt samma färgnyans på tex den "nya" silver som den gamla.
Backspeglarna är svarta istället för silver på en -08.
Ramen är svart men har lite lätt blå-lila i sig istället för helsvart som den är nu.
ABS-magkåpan kan bara monteras på en -08 ABS för den har skruvhål för kåpan i oljetråget som inte finns på tidigare modeller.

Är det någon annan som har mer svar eller vill rätta mig så skriv gärna då jag också vill veta.
 
Tack för svaret, då vet man lite mer iaf.
ska nog leta rätt på en ohyggligt snygg 06:a eller 07:a och bränna lite pengar =)
 
Tack för svaret, då vet man lite mer iaf.
ska nog leta rätt på en ohyggligt snygg 06:a eller 07:a och bränna lite pengar =)

Insprutningen ska ha blivit uppdaterad till -07 iaf om man ska tro på vad bike skriver... -06 var väl lite abrupt på gasen och det kanske var anledningen isåfall...
 
tjena första gången man skriver i denna tråden har hållt till i xt 660 tråden.
tills man provade en fz1-n
hämtar på tisdag var bara tvungen och dela med mig
 
Jaha då har man hunnit köra 100mil och det är dags för service...

Kopplingen som ville fastna i början har börjat funka fint efter att jag knytit in kopplingshandtaget mot styret och lutat hojen tills höger fotpinne tog i backen(med motorn avslagen). Gjorde så ett antal gånger då jag blev less på att den inte ville koppla ur efter motorbroms... Läste om en kille som hade lagt sin r1:a på sidan på en madrass över natten för att bli av med "sticky clutch". Hade möjligtvis försvunnit med tiden oxå men orkade inte köra omkring med det...

Kopplingen är tydligen för torr från fabrik eller nåt :va

Jag har gått upp 2 kugg på bakdrevet vilket blev bra och det var precis jag fick dit det med rätt kedjespänning men nu går det fan inte att få kortare hjulbas iaf. :D

Det enda som stör mig nu är att händerna får domningstendenser ibland... Vet inte om det är pga fina vibrationer, konstig vinkel på styret eller bara skinnstället som sitter och klämmer på nåt konstigt ställe för jag kramar inte handtagen som en dåre iaf...
 
Last edited:
Yippiiiiiii imorn hämtar jag min nya FZ6-N 07:A!!!!!


edit: nu har man hämtat den o kört 10 mil ...faaaan va kul de e!! :tungan
 
Last edited:
Back
Top