Yamaha FZ-tråden

Det står här i tråden att Bike har bänkat en FZ1:a till "bara" 136 hk...??? :confused:
Och med yoshi närmare den effekt som hojen ska ha enligt Yamaha, dvs 150.
Hur kan det komma sig, någon som har ett bra svar på det? :va
Är det föresten någon som har en länk till det testet? Har försökt att leta utan resultat..

Är det någon här som gjort en bänkning av sin FZ1:a med tex. slip-on + powercomander? Funderar själv på att så småningom göra det.

Hej.
Tyvärr har jag inte kollat på testet och kan därför inte uttala specifikt om just det testet. Vad man dock ska ha klart för sig är att många tillverkare anger effekten uppmätt på veven, där den är som störst. Det ser självklart bättre ut i papprena än om de skulle ange den verkliga effekten på bakhjulet. Sedan kan det ju även vara så att det skiljer mellan olika exemplar inom samma modell pga diverse "missar" vid montering, som ändå ligger inom toleranserna.



Egentligen kanske vi hojåkare borde börje kräva att försäkringarna baseras på verklig effekt...
 
Last edited:
Det har kommit en väldigt bra tråd angående vad man kan "vinna" på
att fippla med CO värdena.

Killen har bänkat sin fz6 med Leo Vince, ingen kat och urtagna db-killers med
olika värden för att se effektskillnaderna och som mest rör det sig om att han
kan locka ut 7 hp mer.
http://www.sportbikes.net/forums/fz6/390783-dyno-tune-using-co-adjustment-leo-vince.html

Edit: självklart så skiljer det från hoj till hoj, hans värden behöver inte ALLS
stämma överens med dina så "fippla" försiktigt.
 
Last edited:
Hur kul är en FZ1-N att köra? Funderar på ett byte nämligen.. Busvänlig och en riktigt liten best eller är det bara en lite sämre R1'a utan kåpor?
 
Det har kommit en väldigt bra tråd angående vad man kan "vinna" på
att fippla med CO värdena.

Killen har bänkat sin fz6 med Leo Vince, ingen kat och urtagna db-killers med
olika värden för att se effektskillnaderna och som mest rör det sig om att han
kan locka ut 7 hp mer.
http://www.sportbikes.net/forums/fz6/390783-dyno-tune-using-co-adjustment-leo-vince.html

Edit: självklart så skiljer det från hoj till hoj, hans värden behöver inte ALLS
stämma överens med dina så "fippla" försiktigt.

Intressant länk. :tummenupp
Jag har höjt +4 vardera på CO 1-2

Har ni hittat detta FZ6-forumet. http://www.fz6-forum.com/forum/cmps_index.php :)
 
Hur kul är en FZ1-N att köra? Funderar på ett byte nämligen.. Busvänlig och en riktigt liten best eller är det bara en lite sämre R1'a utan kåpor?

efter att jag drevade ner min ett kugg fram så tycker jag det blev en helt annan hoj! nu känns den som den borde varit direkt från fabriken, svårt att jämföra med en R1a, men fzan är rätt smidig, och tja, du får helt klart testa en :D
 
Hur kul är en FZ1-N att köra? Funderar på ett byte nämligen.. Busvänlig och en riktigt liten best eller är det bara en lite sämre R1'a utan kåpor?

Tja, ska du bara busa på ett hjul så kanske KTM:en är bättre. Ska du bara åka bana så är R1 rätt val. Vill du göra båda så skaffa en av varje eller en FZ1 som dessutom är billigare och försäkra än de andra. Bra däck och en kugg ner fram gör förresten underverk.
 
Najs med en FZ-tråd!

Har själv ca 20 mil till första service på min FZ1-N.
Är lite sugen på att montera ett nytt blås, så man får
lite trevligare ljud (och vrid?). Har någon ett tips på
ett som funkar?

Köp ett akrapovic,låter bra och bättre finns inte...../Kalle :tummenupp
 
efter att jag drevade ner min ett kugg fram så tycker jag det blev en helt annan hoj! nu känns den som den borde varit direkt från fabriken, svårt att jämföra med en R1a, men fzan är rätt smidig, och tja, du får helt klart testa en :D

Det är konstigt det där, verkar som varenda fabriksfighter blir bättre av att kliva ner en kugge fram, iaf om man frågar ägarna! Får se om man inte kan hitta nån för en provkörning inom kort. Vilka forum/siter drar man sig till för diverse roliga mods?

Tja, ska du bara busa på ett hjul så kanske KTM:en är bättre. Ska du bara åka bana så är R1 rätt val. Vill du göra båda så skaffa en av varje eller en FZ1 som dessutom är billigare och försäkra än de andra. Bra däck och en kugg ner fram gör förresten underverk.

Nja, bana är inget primärt mål för mig, inte än. Svina inne i stan på kvällarna eller leka Rossi på Bulten osv. är mer min grej (även om det inte går så fort :D ). Det är just premien som fått mig att kolla på FZ'n. Fått en helt galen premieoffert som verkligen lockar.
 
Tror det där med utväxlingen har med avgas- och ljudkrav att göra. De flesta
tillverkare verkar göra så numera. Synd att det ska bli strul med hastighetsmätaren
så fort man gör det. Visst det finns speedohealers men då har du fortfarande fel på trippen. :/
 
efter att jag drevade ner min ett kugg fram så tycker jag det blev en helt annan hoj! nu känns den som den borde varit direkt från fabriken, svårt att jämföra med en R1a, men fzan är rätt smidig, och tja, du får helt klart testa en :D


Tjena m.eriksson.

Har funderat på det där med att dreva ned den för at den ska bli lite rappare.
Du som har gått ner en kugg i fram, tycker du att det räcker och gör det verkligen så stor skillnad? Är det föresten bättre att dreva om i fram än i bak? Vet du hur mycket fel hastighetsmätaren och trippmätaren visar efter bytet?
Och sista frågan, vad kostar det att få det bytt eller kan man kanske fixa det själv?
Ps grym hoj du har :tummenupp
 
Tjena m.eriksson.

Har funderat på det där med att dreva ned den för at den ska bli lite rappare.
Du som har gått ner en kugg i fram, tycker du att det räcker och gör det verkligen så stor skillnad? Är det föresten bättre att dreva om i fram än i bak? Vet du hur mycket fel hastighetsmätaren och trippmätaren visar efter bytet?
Och sista frågan, vad kostar det att få det bytt eller kan man kanske fixa det själv?
Ps grym hoj du har :tummenupp

Det blir som en ny hoj med drevningen, jag har gått ner 1 kugg fram och upp 2 bak och det blev som dag o natt! Tillsammans med slipon så tar jag lätt upp min på bakhjulet på 4:an utan koppling, det gör man inte om med nån SD!!:tungan Helt annan karaktär på cykeln då den med orginaldrevning upplevdes som ganska sömnig enligt mig...
 
Det blir som en ny hoj med drevningen, jag har gått ner 1 kugg fram och upp 2 bak och det blev som dag o natt! Tillsammans med slipon så tar jag lätt upp min på bakhjulet på 4:an utan koppling, det gör man inte om med nån SD!!:tungan Helt annan karaktär på cykeln då den med orginaldrevning upplevdes som ganska sömnig enligt mig...

Tack för svaret mencken.
Kanske lika bra att dreva om även bak som dig när man ändå håller på.
Men blir det inte väldigt stor skillnad/fel på hastighetsmätaren och trippen då?
Finns ju något som kallas "speedowheeler" eller vad det heter som tydligen fixar hastighetsproblemet, men fixar det även trippmätarproblemet?
Å hur funkar denna grej:va
Är dreven dyra?
Har du föresten några bilder på din hoj?
 
Last edited:
Tack för svaret mencken.
Kanske lika bra att dreva om även bak som dig när man ändå håller på.
Men blir det inte väldigt stor skillnad/fel på hastighetsmätaren och trippen då?
Finns ju något som kallas "speedowheeler" eller vad det heter som tydligen fixar hastighetsproblemet, men fixar det även trippmätarproblemet?
Å hur funkar denna grej:va
Är dreven dyra?
Har du föresten några bilder på din hoj?

Jo, mätaren visar ganska mycket... Har aldrig provat Speedohealer själv men det borde väl fungera!! Inga större pengar i ett drev, har du råd med hojen så har du råd med dreven!:) Inga bilder men en film därden figurerar en del... http://www.youtube.com/watch?v=wlvmae44nFw
 
Fzor som är sugna på att åka lite i stockholm

Tjena!

Tänkte bara kika lite om det finns några med Fza cyklar som är sugna på att hooka upp och åka lite tillsammans i stockholmstrakterna.

Vore kul!
Hör gärna av er så styr vi upp nått kul!
 
Nån som bytt ut originalstyret mot nån rakare "fatbar-variant" ?
Det bör ju ge lite mer attack-feeling då bör få en lite mer framåtlutad ställning.

Sen skulle jag gärna se lite bilder på monterade krashpuckar på era FZ1-N.
Passar t ex. de som Grevens Mc-Delar säljer utan några modifieringar ?

Bilder på min bike kommer i Juni, har betsällt tid för dyno-körning då mina prylar anlänt från USA, Powercommander, Yoshimura slip-on & KN-Filter.

Då måste du berätta hur mycket du fick ut ur hojen med godiset monterat :D
Vill själv sätta på samma grejer :D

Mencken; tack för svaret å grym film :yoparty - Man blir ju lite sugen på att kunna åka på bakan som de...
 
Är det någon här på tråden som har gått hela vägen med sin fz6 d.v.s power commander, slip on, öppnare luftfilter och bänkning ännu?
 
Back
Top