Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
fy fan rena motogp-raketen ju .. Funderar också på att borra ut katalysatorn, MrHelmut, vet du vad det ger för effekter ? radfyror måste ju ha lite mottryck för att "må bra" måste jag göra nåt speciellt om jag ska borra ut katten, och har slip-on ? Eller kan man bara bränna på som vanligt ?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
fy fan rena motogp-raketen ju .. Funderar också på att borra ut katalysatorn, MrHelmut, vet du vad det ger för effekter ? radfyror måste ju ha lite mottryck för att "må bra" måste jag göra nåt speciellt om jag ska borra ut katten, och har slip-on ? Eller kan man bara bränna på som vanligt ?

Nej det vet jag inte men katalysatorn är som se en genomskärning av ett getingbo alltså svintätt. Jag köpte en lång borr på biltema och tog bort den. Det tråkiga är kanske om dom börjar mäta avgaser på våra hojar och är hårda på SBP?

Jag vet faktiskt inte om man måste ge den mer soppa eller ej. Men det ska tydligen ge stooor skillnad efter att ha gjort några modd och justerat dom i bänken.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det e klart att man tänker på möjligheten att de skärper reglerna. Men då har man fortfarande originalburken, som också har en katalysator inbyggd. Kanske den gör tillräckligt för att klara besiktningen.
 

Drakir

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2011
Ort
Harestad
Hoj
fz6
Hej alla,
är ny på detta intressanta forum och dessutom nybliven fz6 ägare. Svor på att det skulle bli en street triple.. men efter att ha åkt in till johans mc för att kolla på lämplig övningshoj till min hona och fick upp ögonen på denna som gått 410mil för 37k. var det köp.

Köpte 78hk versionen som ju har möjligheter att växa. Har ej provkört, men vid provsittning kändes gaffeln svampig. Någon som bytt fjädrar?

Har bara ägt hd-byggen tidigare, förutom några enduros..och där var det nödvändigt att byta buller för att få en bra effekt.
Men märker man av så mycket effektmässigt på att byta på fz6an?

Magkåpa,kraschpuckar och buller är jag intresserad av å kanske annat, så tips är välkomna..med risk att ställa en redan ställd fråga i denna långa tråd dårå.

mvh//Rickard
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
78-hk versionen kan du få upp i 98hk med att bara ta bort en plåtbit på gasvajern. kolla längre bak i tråden, det ska finnas bilder. förutom det, så MÅSTE man sätta på slip-on och ersätta katalysatorn med ett rör, då får du ut optimalt med kraft. Jag skulle också rekommendera en kugg mindre fram. Oh ja, du märker av de här ändringarna REJÄLT
 

Drakir

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2011
Ort
Harestad
Hoj
fz6
78-hk versionen kan du få upp i 98hk med att bara ta bort en plåtbit på gasvajern. kolla längre bak i tråden, det ska finnas bilder. förutom det, så MÅSTE man sätta på slip-on och ersätta katalysatorn med ett rör, då får du ut optimalt med kraft. Jag skulle också rekommendera en kugg mindre fram. Oh ja, du märker av de här ändringarna REJÄLT
Hur man får upp den till 98 vet jag..
Utöver det..Gör ett par slip-on sådan skillnad och finns det helsystem och då helst 4-1?

Har funtat lite på färre kuggar fram, blir nog så..

Passar förresten arrows slipon från en 06 till 07?
Många frågor...
 

Drakir

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2011
Ort
Harestad
Hoj
fz6
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Mina funderingar kvarstår.

mvh

Flåt javaguru.
Men om text är svårbegriplig av olika anledningar, finns valen, svara,svara ej,länka, be om förtydligande....
Tråden är från 2007 allt upprepas och tekniken trampar på. Eller ska vi klistra wiki o gågel som sanning..
Husvagnsforum kanske..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag försökte göra mig lite övertydlig. Menade bara att man kan leta efter bilder på goog-el. Jag brukar uttrycka mig lite bättre ..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har själv en fråga. (återkommande?)

Vad går FZ1:an bäst på för däck ? Är ute efter att få bort lite av den här motvilligheten att lägga sig i kurvan. Kör nu på Roadsmart.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag har själv en fråga. (återkommande?)

Vad går FZ1:an bäst på för däck ? Är ute efter att få bort lite av den här motvilligheten att lägga sig i kurvan. Kör nu på Roadsmart.

Jag köpte Dunlop sportmaxx sportsmart till min, är som natt och dag jämnfört med orginaldäcken. Sen har de däcken fått väldigt bra kritik förövrigt, de kommer väldigt snabbt upp i temperatur, väldigt bra grepp även på kalla&blöta vägar. Samt att man känner tydligt när man ligger på gränsen.

Jag gick ifrån min FZ1-N nu och köpte en S1000RR, så om någon vill köpa min gamla hoj så skicka gärna ett pm, superfin, gått 1400mil, nyservad och nya däck :)

God fortsättning /Tobbe85
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Efter att jag nött ned orginal Roadsmart satte jag på Pilot Road2 med 55 profil bak. Detta gjorde hojen lite mer lättsvängd.
Till nästa säsong kommer jag köra på Pilot Pure, också nu med 55 profil bak..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
tack Cage. Jag har också läst nåt om att Continental ska också ge en ganska drastisk ändring i svängkaraktären
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Körde innan med michelin pilot road fram och det däcket blev jag aldrig kompis med. Saknades känsla och jag fick ett par obehagliga framhjulssläpp med det. Bytte till Pilot power istället och det gav en helt annan känsla av vad framdäcket hade för sig. Om det var skillnaden på Power respektive Road eller helt enkelt skillnaden mellan ett gammalt och ett nytt däck låter jag va osagt
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har ju gått och blivit kär i M5:eek:r.
Lite låga miltal men passar mig utmärkt när det gäller karaktären.
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Ja körde nästan 3000 mil med min FZ 1 dunlop org höll ej många mil, sen körde jag Maxxis presa 180/55 bak som ja var helnöjd med helst när dom reades ut för 700 styck
.... Fram maxxis presa å ett M pure, presat höll bättre
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top