Yamaha FZ-tråden

Den största strypningen är väl orginalburken.... :tummenupp

nä den är strypt på täningen:( Man får in i datorboxen ochpromera om den. Har själv inte gjort det för tycker det är för mycket pengar. Yama center tar 5000kr om man själv kommer in med boxen men det ska tydligen göra en jävla skillnad.... Själv har jag bara powc dämpare och filter och ner drevad en kugg fram.... Finns ett g-pack som man kan köpa löst som man själv kopplar in som tar bort strypningarna... kostar typ 1500kr men vet inte om det tar bort lika mycket som om man skulle programera om boxen men skulle säkert tro det...

sant men det är ändå surt, jag jobbar också hårt för mina pengar

Jo jag vet.. Allt handlar fan bara om pengar hela tiden:huvet
 
Last edited:
Är det någon här som kör FZ1 på bana...
Herrejestas vad fotpinnarnas pinnar tar i backen, hur har ni löst det?
Skruvat bort dom eller köpt någon höjningssats?
Ser ut som halvmånar för tillfället.
 
Tack för tippset!
Vad tror du om man tar bort pinnarna helt (om det är möjligt), kan det bli farligt om själva fotpinnen tar i asfalten?
Har du länk till brickan du talar om?
 
länken till brickan var död. Tar du bort varningspinnarna kommer du tillräckligt långt ner för att skrapa fotpinnen ändå om du vill. e varningspinnen borta så sliter du snabbt ner själva fotpinnen eftersom den e i aluminium. Köp korta M6 bultar med rundhuvud och sätt in dem i stället för de vanliga varningspinnarna.
 
Hejsan! funderar på att dreva ner min fz1 eftersom ettan i min mening är väl hög. Om jag inte missuppfattat det hela så är 17 kuggar orginal på främre drevet. Så frågan är helt enkelt om man skall satsa på 16 eller 15 kuggars drev....nån med erfarenhet av detta? Tanken är ju att göra den piggare och mer wheeliebenägen.
 
Original är 17, och 16 känns nästan perfekt. 15 hade nog blivit för brutalt, så jag kommer att gå upp en kugg på bakdrevet också i vinter.
Den wheelar duktigt mkt lättare nu, men jag lyckas fortfarande sällan att wheela i 2:an. Kan bero på att jag väger 115 + utrustning.

just det, och nu pratar vi ordentliga powerwheelies i ettan. Det blir powerwheelies i tvåan också, men odramatiskt, man får lite lyft.
 
Efter mina senaste (sista??) moddar var jag idag och optimerade hojen i bänk. Alla ryckningar ("svallningar") som hojen hade förut är borta nu med FCE och mindre sub-throttel plates.

Ökade med 8-9hk mellan 6500-9000rpm!! Nådde 147,8 på bakhjulet när vi var klar. Känner mig nöjd nu!!

//cage
 
Original är 17, och 16 känns nästan perfekt. 15 hade nog blivit för brutalt, så jag kommer att gå upp en kugg på bakdrevet också i vinter.
Den wheelar duktigt mkt lättare nu, men jag lyckas fortfarande sällan att wheela i 2:an. Kan bero på att jag väger 115 + utrustning.

just det, och nu pratar vi ordentliga powerwheelies i ettan. Det blir powerwheelies i tvåan också, men odramatiskt, man får lite lyft.

Ok det blir en kännbar skillnad med ett 16 kuggsdrev alltså? Funderade själv på om det skulle räcka med bara en kugge mindre men då provar jag det.
 
Är åxå sugen på att byta till ett 16 drev fram, men undrar hur mycket/lite fel hastighetsmätaren kommer att visa.

btw vart köper man ett 16 drev som passar?
 
mäts hastigheten i vxllådan? isåfall kommer väl mätaren visa för mycket, mer än det redan gör alltså.
 
Du strör lite salt i såret :P
Ta du fram ritningar, och ett kit du kan sälja till alla oss (givetvis för en billig peng) så ska nog fan min hoj också bli turbomatad :)
 
En till som frågar om råd
Kör en FZ6s -06á idag men ska skaffa nytt till våren, velar mellan en FZ8 o FZ1.
Tillhör kategorin 40taggare som bara pruttar runt på småvägar o njuter av friheten o hejar glatt på allt o alla.

För/nackdelar med respektive hoj?
 
FZ1 Fördelar: maffigt register, massor med ponysar, accar som en raket, ställbar fjädring, finns ganska billiga att köpa, äldre årsmodeller
FZ1 Nackdelar: dyr försäkring, drar ca 0,75 L/mil

FZ8 Fördelar: billigare försäkring än FZ1:an, kanske drar mindre soppa(KANSKE)
FZ8 Nackdelar: ej inställbar fjädring. Om hojen känns svampig eller du bottnar gafflarna (du kanske väger över 85kg med utrustning), eller på något sätt hamnar i en situation där fjädringen begränsar dig, så kan du endast göra en grej: köpa nya fjädrar, eller ny bakdämpare (runt 6-8k för en bakdämpare). En annan nackdel är att de inte har funnits så länge så du får betala en del för en begagnad FZ8 - sen finns det inte så många heller.
 
Med pruttande klarar du nog av 0,6l/mil. Själv köra jag mellan 0,55-0,7

mellan malmö å kristianstad snittade jag 0.55 i pendlingstempo

Ok det blir en kännbar skillnad med ett 16 kuggsdrev alltså? Funderade själv på om det skulle räcka med bara en kugge mindre men då provar jag det.

som natt å dag

Är åxå sugen på att byta till ett 16 drev fram, men undrar hur mycket/lite fel hastighetsmätaren kommer att visa.

btw vart köper man ett 16 drev som passar?

ca0.8% fel. köpe hos min lokala yamaha handlare och fick ett JT drev. man kan köpa rettans drev som har en storr gummibussning som dämpar kedjerassel
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top