Yamaha FZ-tråden

okay, vet du vad ärrettans drev har för art nummer eller från vilken årsmodell man kan ta det ifrån?

Okay, trodde det skulle skilja mer, så då blir det att dreva om i vinter :))
 
Igår fick jag hem mina Öhlins framfjädrar!! :banana

Tyvärr hinner jag nog inte få dit dem denna säsong men det skall bli kul och se hur hojen blir med styvare front. Jag satte buntbant på framgaffeln när jag körde på Gelleråsen förra helgen och vid inbromsningen så bottnar gaffeln och hojen börjar stutsa och orma sig.

Så när jag var och bänkade hojen på Motospeed så pratade jag med fjädringskillen där och han föreslog nya fjädrar. Sagt och gjort, de kostade 1200:-. Tyvärr är Öhlin´s bakfjädringen för dyr för mig, ca 5600:-.
Kanske man kan köpa den vid nästa trip till USA??? Borde bli nån peng billigare....

Sen blir det nog nytt drivpaket till nästa år.. Frågan är nu bara vilken utväxling man skall gå för?? Kör idag med 16t fram och std bak.
 
bakdämparen från öhlins kostar ungf lika mycket i staterna, och den har färre inställningsmöjligheter. Inte för att jag har justerat rebound på bakdämparen :P

Cage, vad väger du ? - tänker på varför du bottnar gaffeln
 
Cage, vad väger du ? - tänker på varför du bottnar gaffeln

Endast iklädd stringkallingar så är man nära 1 deciton.....

Prova själv att fästa ett buntband på gaffeln och gå på med full broms från 150km/h...... Jag skall också prova lite olika mängd olja i gaffeln..

Öhlins har 2 st olika bakdämpare. Den billigare (5500:-) har färre justermöjligheter än den dyrare för 10000:-. Men om man beställer den billigare från USA är det ju samma dämpare!! Samma part nr.
 
Efter mina senaste (sista??) moddar var jag idag och optimerade hojen i bänk. Alla ryckningar ("svallningar") som hojen hade förut är borta nu med FCE och mindre sub-throttel plates.

Ökade med 8-9hk mellan 6500-9000rpm!! Nådde 147,8 på bakhjulet när vi var klar. Känner mig nöjd nu!!

//cage

För du gjorde en bänkning innan i samma bänk också?

Om det var gjort i samma bänk är ju det en grym ökning.

Igår fick jag hem mina Öhlins framfjädrar!! :banana

Tyvärr hinner jag nog inte få dit dem denna säsong men det skall bli kul och se hur hojen blir med styvare front. Jag satte buntbant på framgaffeln när jag körde på Gelleråsen förra helgen och vid inbromsningen så bottnar gaffeln och hojen börjar stutsa och orma sig.

Så när jag var och bänkade hojen på Motospeed så pratade jag med fjädringskillen där och han föreslog nya fjädrar. Sagt och gjort, de kostade 1200:-. Tyvärr är Öhlin´s bakfjädringen för dyr för mig, ca 5600:-.
Kanske man kan köpa den vid nästa trip till USA??? Borde bli nån peng billigare....

Sen blir det nog nytt drivpaket till nästa år.. Frågan är nu bara vilken utväxling man skall gå för?? Kör idag med 16t fram och std bak.

Vart beställde du dina framfjädrar? 1200kr är bra pris och jag måste också ha hårdare pga min och hojens ökade vikt.
 
För du gjorde en bänkning innan i samma bänk också?

Om det var gjort i samma bänk är ju det en grym ökning.



Vart beställde du dina framfjädrar? 1200kr är bra pris och jag måste också ha hårdare pga min och hojens ökade vikt.

Japp jag bänkade där för ett år sen. Dock kan ju bänken vara lite annurlunda kalibrerad nu men enl firman skall den vara jämförbar nu..

Jag beställde fjädrarna från Motospeed Västerås.
 
Endast iklädd stringkallingar så är man nära 1 deciton.....

Prova själv att fästa ett buntband på gaffeln och gå på med full broms från 150km/h...... Jag skall också prova lite olika mängd olja i gaffeln..

Öhlins har 2 st olika bakdämpare. Den billigare (5500:-) har färre justermöjligheter än den dyrare för 10000:-. Men om man beställer den billigare från USA är det ju samma dämpare!! Samma part nr.

jag kör med +1 på förspänningen och +0,5 på kompressionsdämpningen f.n.
Har du kollat om det hjälper ? Hojen dyker inte lika mycket med lite extra förspänning.
 
jag kör med +1 på förspänningen och +0,5 på kompressionsdämpningen f.n.
Har du kollat om det hjälper ? Hojen dyker inte lika mycket med lite extra förspänning.

Har testat lite...
Dock ändras inte fjäderkonstanten med ökad förspänning. Dvs fjädern blir ju inte nå styvare med ökad förspänning....
 
Rizoma handtag bytes

Jag skulle vilja byta till orginalhandtag.

Har kollat på dom rizoma som satt på när jag köpte den och jag verkar behöva ha orginalgasrulle för att kunna montera gummihandtag.

Så jag tänkte om någon vill byta?

Jag tycker dom är väldigt snygga men med turbon monterad behöver kletiga gummihandtag för att hålla i mig.

IMAG0958.jpg
 
jag har kört Knix 2 gånger, och lyckades skrapa fotpinnarna rätt rejält. Man kan ju se det som en kul grej, eller så kan man köpa ställbara fotpinnar. Det finns nog nån bricka man kan köpa till för att flytta de uppåt. OK, länken var död men hittade nåt annat

http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-Fa...ycle_Parts&hash=item588fd5a16f#ht_2635wt_1141


Du hittar inte en ny länk till brickan som du talade om? Vet inte alls vad man skall söka efter.
Funderar om det är värt att betala 250usd för nya...
Vet du annars om ottimoto säljer skapliga grejjer eller måst man satsa på någo ännu dyrare/bättre?
 
nej tyvärr, hittade ingen ny länk till de brickorna. Jag funderar också på om det e värt att byta fotpinnar. Det e trots allt en ganska hög kostnad. Sen gillar jag att originalpinnarna är gummiklädda, men Rizomas i guldutförande hade sett porrigt ut på min hoj.

215 usd är snorbilligt för fotpinnar, kolla vad PP-tuning och Rizoma kostar. Det finns massa olika tillverkare, jag hade köpt nåt som kommer ifrån ett mer känt märke.

http://www.hardracing.com/gillesrs.htm
http://www.pjsparts.com/catalog/product_info.php?products_id=612
http://www.kneedraggers.com/product/642826/Graves-Fully-Adjustable-Rearsets-Yamaha-FZ1
http://cjmoto.com/-strse-460/Accossato-Rearsets-rear-set/Detail.bok
http://www.maxmcdirect.com/proddetail.asp?prod=DA06BY21
http://www.jesterstrickbits.co.uk/p...stable-Rearsets-FZ1-{47}-Fazer-2006>2009.html
http://www.jesterstrickbits.co.uk/p...acing-Rearsets-FZ1-1000-Fazer-RN16-2006>.html
http://www.jesterstrickbits.co.uk/products/Bonamici-Rearsets-for-Yamaha-FZ1-2006>2009.html
http://www.motovationusa.com/mvstore/scripts/prodView.asp?idproduct=357
http://www.satoracing.com/rearsets06fz1.htm
Här e "några" ...
 
Något att vara medveten om

Det är inget jätte vanligt fel vad jag förstått men har man en FZ1 eller FZ6 från 2006-2007 skall man ta sig en titt på svetsarna som håller ihop ramen (den på höger sida ovanför kopplingskåpan) och motsvarande på andra sidan.

Yamaha har erkänt att man gjort fel och även bytt artikelnummer. Man ersätter rambrott med ny ram OM man har alla papper iordning:huvet

Men så att inga olyckliga krascher sker vill jag upplysa er om detta och be er slänga ett öga på era hojar.

Jag bifogar en bild som jag hittat på nätet som visar hur det kan se ut.

thum_11077463e9998c04b5.jpg


Men man kan också söka här:
http://www.google.se/search?gcx=w&ix=c2&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=fz1+frame
 
Last edited:
Hej alla

Har precis köpt en Fz6-s -06 med Abs, o 490 mil, får hem den imorgon, tror det blir en perfekt övningskörnings cykel,
gav 34000 är det ett bra pris?

några förslag på modifieringar?
 
Jag skulle vilja byta till orginalhandtag.

Har kollat på dom rizoma som satt på när jag köpte den och jag verkar behöva ha orginalgasrulle för att kunna montera gummihandtag.

Så jag tänkte om någon vill byta?

Jag tycker dom är väldigt snygga men med turbon monterad behöver kletiga gummihandtag för att hålla i mig.

IMAG0958.jpg

linda dom du har med vulktejp så har du supergrepp mycke klet för lite pengar finns billigt på biltema :tummenupp
 
nej tyvärr, hittade ingen ny länk till de brickorna. Jag funderar också på om det e värt att byta fotpinnar. Det e trots allt en ganska hög kostnad. Sen gillar jag att originalpinnarna är gummiklädda, men Rizomas i guldutförande hade sett porrigt ut på min hoj.

215 usd är snorbilligt för fotpinnar, kolla vad PP-tuning och Rizoma kostar. Det finns massa olika tillverkare, jag hade köpt nåt som kommer ifrån ett mer känt märke.

http://www.hardracing.com/gillesrs.htm
http://www.pjsparts.com/catalog/product_info.php?products_id=612
http://www.kneedraggers.com/product/642826/Graves-Fully-Adjustable-Rearsets-Yamaha-FZ1
http://cjmoto.com/-strse-460/Accossato-Rearsets-rear-set/Detail.bok
http://www.maxmcdirect.com/proddetail.asp?prod=DA06BY21
http://www.jesterstrickbits.co.uk/p...stable-Rearsets-FZ1-{47}-Fazer-2006>2009.html
http://www.jesterstrickbits.co.uk/p...acing-Rearsets-FZ1-1000-Fazer-RN16-2006>.html
http://www.jesterstrickbits.co.uk/products/Bonamici-Rearsets-for-Yamaha-FZ1-2006>2009.html
http://www.motovationusa.com/mvstore/scripts/prodView.asp?idproduct=357
http://www.satoracing.com/rearsets06fz1.htm
Här e "några" ...

Tack för länkarna. 215 usd är jag ännu beredd att betala men är skeptisk till kvaliten. Måst kanske börja med att sätta en kortare skruv under fotpinnen och testa hur lågt man slipper ner.
Förövrigt så är de guldfärgade klart favorit, grymt snygga.
 
De sista ? ja de ser riktigt bra ut. Undrar vad originalfotpinnar kostar .. Bara så man kan jämföra priset. Oavsett, att pimpa upp sin hoj för 5-6000 ger inte direkt nåt högre värde vid försäljning. Det enda som de flesta är överens om att det lyfter värdet lite är slip-on.
Annat krafs, som guldhantag och guldfotpinnar, kanske tilltalar dig, mig, och några zigenare :P
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top