Yamaha DT 125R

Hej

Jag gick just och köpte mig en DT125R från 2002. Det blir den tredje DT'n jag ägt. Mandrom lider av nostalginoja.

Den behöver fixas litet och jag undrar var man bäst vänder sig för att hitta modellspecifika delar. Det är saker som kedjeskydd som saknas, blinkers och baklyse är något tredjepart där jag hellre skulle ha original, backspeglarna är kromade eländen, etc.

Jag har sökt men kommer bara till listor där det står UTGÅTT. Så vart vänder man sig? eBay?
 
Hej

Jag gick just och köpte mig en DT125R från 2002. Det blir den tredje DT'n jag ägt. Mandrom lider av nostalginoja.

Den behöver fixas litet och jag undrar var man bäst vänder sig för att hitta modellspecifika delar. Det är saker som kedjeskydd som saknas, blinkers och baklyse är något tredjepart där jag hellre skulle ha original, backspeglarna är kromade eländen, etc.

Jag har sökt men kommer bara till listor där det står UTGÅTT. Så vart vänder man sig? eBay?
Har du hört med Mascot-motor?
Ebay och svenska skrotar kan också ha delar
 
Hej, renoverar en Dt125,1984 nu.I Haynes boken står det att förgasaren ska vara Wm 24 med 80 i högfart och 20 i lågfart.
Förgasaren till min mäter 28mm har 102 i hög fart och 27,5 i lågfart.
Märkningen är 34x00,vilket jue stämmer med nummret på motorn,insug och så vidare.
Någon som vet vad det ska vara för bestyckning i den och grundposition på nålen?
Tänkte kolla så jag har rätt,lättare att börja justera från utgångsläget.
Tack på förhand.
 
Mitt minne säger att original på 1984 är vm26ss och det samma säger min haynes när jag tittar i den
 
Om det är bytt förgasare så vet nog ingen vad som är en bra grundbestyckning.

Men var har du mätt till 28mm? Det är ju svårt att nå in för att mäta inne vid trotteln och det är ju där den är som smalast. Förgasaren konar sedan ju utåt så om du har mätt 28mm längst ut i halsen på förgasaren så kan den ju vara 26mm där inne.
 
Om man vill ha mer hk så ger det jäkligt bra resultat med pipan från en 125 cross. Här är en som kört med pipa från en KX125. Från 16 till 22hk på en i övrigt helt original motor.

DT125.jpg



 
Om det är bytt förgasare så vet nog ingen vad som är en bra grundbestyckning.

Men var har du mätt till 28mm? Det är ju svårt att nå in för att mäta inne vid trotteln och det är ju där den är som smalast. Förgasaren konar sedan ju utåt så om du har mätt 28mm längst ut i halsen på förgasaren så kan den ju vara 26mm där inne.
Stämmer,jag fick en tankevurpa tack.
 
Mitt minne säger att original på 1984 är vm26ss och det samma säger min haynes när jag tittar i den
Detta verkar väldigt konstigt.
Vad har du för grundbestyckning och clipset på nålen i din bok?
Jag lade in en bild från min Haynes tidigare,men där står det jue Wm26ss.
 
Last edited:
Har kikat runt på gamla 125or, vill minnas att KMX:en var den som gav mest effekt på den tiden tätt följt av Honda CRM.

Ett gissel detta med strypningarna, har kört en påstått ostrypt CRM som kändes brutalt slö, körde en org RD125 strax efter som gick som en raket vid jämförelse. Undrar om det kan sitta strypning även i CDI boxen på vissa maskiner?

Ligger en DT ute nu som man blir sugen på men den måste uppåt 25-30 häst för att bli användbar i mina ögon. Kanske Athena kan lösa det?
 
Detta verkar väldigt konstigt.
Vad har du för grundbestyckning och clipset på nålen i din bok?
Jag lade in en bild från min Haynes tidigare,men där står det jue Wm26ss.
Kör med öppet filter och hemmaportning gjord vid köksbordet för många år sen, har några steg upp i huvudmunstycke men minns inte var clipset sitter.

Om du tittar i haynes så är det alltså dtlc II och III som gäller se sidan 234 om du har samma upplaga som jag. Dt125lc är 1982-83 med 16 hk. 1984 har 22 hk och vm26ss
 
Svarar själv,ja så kan det tydligt vara! Monterat ny box och nu funkar det kanon.
Söker tips på var man får tag i styrboxen till ypvs ventilen eller någon som kan reparera den, eventuellt kontrollera servomotorn också.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top