Yamaha bt 1100 bulldog

svullo

Medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Köping
Hoj
Honda cr500 Yamaha xjr 1300 och kanske en Yamaha FZ1-N snart........
Hej på er alla
Nån som har erfarenhet ang yamaha bt 1100 bulldog?
är på g att köpa en men skulle vilja höra lite åsikter om hojen

Tony
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Jag har aldrig ägt någon, men jag har provkört den vid ett tillfälle. Första intrycket var att körställningen är utmärkt, men sadelns utformning trycker en del på "de bakre regionerna" vilket kändes efter en stund. Den är oxå hyfsat vibrationsfri för att vara en V-twin. Tyvärr har jag lite svårt för twinnar i allmänhet (har dock aldrig testat en riktig racehoj) eftersom precis när det börjar bli roligt går varvtalsstoppen in :3freak
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hade en -03 bulldog. Hade den bara i ca 120mil innan jag sålde den men hann känna på den lite allafall! Helt klart en smidigt hoj men väldigt låg så det går inte lägga ner den så mkt även om den inbjuder till aktivkörning. Som du ev redan vet så är motorn från 1100 dragstar. Faktiskt pigg om man inte kräver för mkt, den är i stort behov av andra ljuddämpare samt ett annat styre alt crosstyre. Klar fördel att den ha kardan men man kan få ett litet transmissionsglapp när man växlar vilket får ett klonkande ljud ifrån sig men inget farligt bara lite irriterande. Personligen skulle jag kanske vilja ha en lite högre sadel då det känns som att man sitter för lågt med tanke på tanken. Bromsarna fram är kanon då de använder samma som de tidigare R1/R6. Bakbromsens skiva är enorm vad man nu ska ha en sån stor skiva till? men funkar helt ok. Nåt du bör kolla som jag hade samr en del andra är ett irriterande ljud från framhjulet. Det låter som ett missljud i ca 90km/h men slutar när man kör fortare. Försökte vända på framskärmen utan resultat men fick ett tips från en annan som sade att det var profilen på däcket som gjorde det, han fick det bytt på garanti mot ett som hade en lägre profil.
Försäkring: Nja tydligen är den billigare hos bilsport nu än vad den var tidigare. Det var mellan en Ducati monster 620 och bulldogen det hängde på!
Monstern skulle jag få ge "ny" 7300:- i hel/år och bulldogen 6900:- hel/år.
Bulldogen kändes större därför blev det den. Nu när jag kolla på en -03 på mc/bilsport försäkringar så skulle en bulldog för mig kosta 3442:- hel/år men då räknar jag på att jag blir 30 i år! När jag hade min bulldog så var jag 28.
Det är helt klart en bra hoj om man inte kräver för mkt samt byter ljuddämparna på den! :tummenupp
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Jag var sugen på en bulldog i början av förra säsongen, ända tills jag provkörde den... Det var den slöaste skiten jag någonsin kört. Jag hade väntat mig något i stil med V-max eller så..

Jag köpte en Honda X-11 istället, grymt mycket brutalare och nästan lika snygg design som "bullen". Riktigt billig i försäkring hos bilsport&mc också
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tåbbä skrev:
Jag var sugen på en bulldog i början av förra säsongen, ända tills jag provkörde den... Det var den slöaste skiten jag någonsin kört. Jag hade väntat mig något i stil med V-max eller så..

Jag köpte en Honda X-11 istället, grymt mycket brutalare och nästan lika snygg design som "bullen". Riktigt billig i försäkring hos bilsport&mc också

Även med den slöaste skiten kan man åka fort när det blir kurvigt, prova det med din X-11 men det kräver nog lite mer från dig med tanke på vikten/effekten på din hoj!
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
motardnisse skrev:
Även med den slöaste skiten kan man åka fort när det blir kurvigt, prova det med din X-11 men det kräver nog lite mer från dig med tanke på vikten/effekten på din hoj!

Jovisst kan man åka fort på kurvig väg, men jag var ute efter brutal acceleration... Det måste ju hända lite när man vrider rullen, och det gjorde det inte på bulldogen!!
Om det skulle bli hyfsad effekt i den så skulle man vara tvungen att byta luftfilter, avgassystem, kammar mm. Känns lite onödigt att kasta ut så mycket pengar på en ny hoj, det är bättre att köpa en hoj med bra effekt från början
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Hur många häst är de i The dog?
kläm in med tjänstevikten också den som vet
den ser ju iallafall inte helt fel ut för o vara en naken fabrikare
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Superbee skrev:
Hur många häst är de i The dog?
kläm in med tjänstevikten också den som vet
den ser ju iallafall inte helt fel ut för o vara en naken fabrikare


Enligt MC-Poolen har en 05:a 62 hk och en "torrvikt" på 261 kg.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Il Mostro skrev:
Enligt MC-Poolen har en 05:a 62 hk och en "torrvikt" på 261 kg.

oj då de är ingen jätteraket då med andra ord, mer en glidare med tuffare utseende

är nog tjänstevikt som menas
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Jag gillar min bulldog för att den är otroligt lättkörd och fungerar bra på kurviga vägar. Lite slö motor som kräver nya rör och nya insug, fast det fixar yamahaverkstaden lätt. Då blir det en mycket ljudligare och kvickare maskin. Byta rör gör i alla fall jag alltid om det sitter original på.

Skjuts eller ej märks knappt och utseendet är mycket grymt. För dig som gillar kurviga vägar och muller är detta helt rätt.

Om du vill köra fort mellan kurvorna och ha mycket hk kanske dragracing är ett vettigare alternativ. Vill du köra fort i kurvorna med en snygg hoj och ett oöverträffat ljud är bulldog ett alternativ.

Fast min bakgrund är Triumph Bonneville och allt är relativt.

Faktum är att en bulldog räcker för att få vara med i extrema sporthojklubben Tequila MC :tummenupp
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Har provat polarens Bulldog med lite trimm, och "cross-styre", och måste säga att jag fick grym Yamaha Yankee feeling (ni som är lite äldre kommer ihåg deras chopper-moppe). Inget ont menat, men den var trött som få och hela chassit kändes instabilt. X-11an hade jag då, och det är helt klart en mycket modernare hoj, som trots sin vikt går att kasta runt fint på krokvägar. Polaren ville iaf inte byta tillbaka hojen frivilligt.

//D
 

svullo

Medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Köping
Hoj
Honda cr500 Yamaha xjr 1300 och kanske en Yamaha FZ1-N snart........
tack för dit inslag
ja jag tänkte åka upp till stockholm o kolla på en -03 som gått 420 mil
65000:-
sa ha nha..
ganska bra pris

motardnisse skrev:
Hade en -03 bulldog. Hade den bara i ca 120mil innan jag sålde den men hann känna på den lite allafall! Helt klart en smidigt hoj men väldigt låg så det går inte lägga ner den så mkt även om den inbjuder till aktivkörning. Som du ev redan vet så är motorn från 1100 dragstar. Faktiskt pigg om man inte kräver för mkt, den är i stort behov av andra ljuddämpare samt ett annat styre alt crosstyre. Klar fördel att den ha kardan men man kan få ett litet transmissionsglapp när man växlar vilket får ett klonkande ljud ifrån sig men inget farligt bara lite irriterande. Personligen skulle jag kanske vilja ha en lite högre sadel då det känns som att man sitter för lågt med tanke på tanken. Bromsarna fram är kanon då de använder samma som de tidigare R1/R6. Bakbromsens skiva är enorm vad man nu ska ha en sån stor skiva till? men funkar helt ok. Nåt du bör kolla som jag hade samr en del andra är ett irriterande ljud från framhjulet. Det låter som ett missljud i ca 90km/h men slutar när man kör fortare. Försökte vända på framskärmen utan resultat men fick ett tips från en annan som sade att det var profilen på däcket som gjorde det, han fick det bytt på garanti mot ett som hade en lägre profil.
Försäkring: Nja tydligen är den billigare hos bilsport nu än vad den var tidigare. Det var mellan en Ducati monster 620 och bulldogen det hängde på!
Monstern skulle jag få ge "ny" 7300:- i hel/år och bulldogen 6900:- hel/år.
Bulldogen kändes större därför blev det den. Nu när jag kolla på en -03 på mc/bilsport försäkringar så skulle en bulldog för mig kosta 3442:- hel/år men då räknar jag på att jag blir 30 i år! När jag hade min bulldog så var jag 28.
Det är helt klart en bra hoj om man inte kräver för mkt samt byter ljuddämparna på den! :tummenupp
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
När jag testade bulldogen tänkte jag "fan om man haft den här hojen på uppkörningen!". Då hade jag inte behövt vara orolig för garagevändning, slalombanan eller bromsproven. Körde upp på en sladdrig Suzuki GSX750 körskolemodellen som var helt ok om än utan vrid eller attityd.

Jag läser MCM i smyg och umgås med de som kör glidare. :3freak
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
svullo skrev:
tack för dit inslag
ja jag tänkte åka upp till stockholm o kolla på en -03 som gått 420 mil
65000:-
sa ha nha..
ganska bra pris


Det är ok! Jag sålde min bulldog då jag fick "ha begär" när jag var på mc mässan i göteborg -03. Jag skulle bara ha en KTM660 då jag hade haft 2 tidigare ktm motarder (640 -01 & 625 -02) Gjorde ett inbyte hos BIKE i trollhättan och gjorde en dunder förlust på Bulldogen. Köpte den för 82500:- och fick 64000:- i inbyte pga att det var en parallell import Bulldog "actionssports i valskog". Tycker det är skit att man ska bli behandlad som skum bara för att ett annat företag ha tagit in den billigare fast det är samma garantier! Men skitsamma ang garantierna för jag har då inte hört nåt problem med bulldogen och dess motor! Så köp en Bulldog och du kommer få uppmärksamhet när du kommer mullrandes!
 

svullo

Medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Köping
Hoj
Honda cr500 Yamaha xjr 1300 och kanske en Yamaha FZ1-N snart........
jo det blir nog en sådan..
det är den jag ska kolla på som jag som bild här på sidan..

motardnisse skrev:
Det är ok! Jag sålde min bulldog då jag fick "ha begär" när jag var på mc mässan i göteborg -03. Jag skulle bara ha en KTM660 då jag hade haft 2 tidigare ktm motarder (640 -01 & 625 -02) Gjorde ett inbyte hos BIKE i trollhättan och gjorde en dunder förlust på Bulldogen. Köpte den för 82500:- och fick 64000:- i inbyte pga att det var en parallell import Bulldog "actionssports i valskog". Tycker det är skit att man ska bli behandlad som skum bara för att ett annat företag ha tagit in den billigare fast det är samma garantier! Men skitsamma ang garantierna för jag har då inte hört nåt problem med bulldogen och dess motor! Så köp en Bulldog och du kommer få uppmärksamhet när du kommer mullrandes!
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Falafelbabianen skrev:
En dum sak med den hojjen är att tanken sticker ut så långt på sidorna så om hojen faller omkull så blir tanken väldigt ful... snyggt men ogenomtänkt.

Louis har krashpuckar till bulldog och en hel del annat.
 

svullo

Medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Köping
Hoj
Honda cr500 Yamaha xjr 1300 och kanske en Yamaha FZ1-N snart........
tack för tipset..
vad ska man göra åt motor för att få den lite vassare?
byta kam?
Slipon?
mer då?


Bonnie skrev:
Louis har krashpuckar till bulldog och en hel del annat.
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
svullo skrev:
tack för tipset..
vad ska man göra åt motor för att få den lite vassare?
byta kam?
Slipon?
mer då?

Sök här och på bike.se så hittar du en tråd om en rejält vässad bulldog.

Yamaha Center i Helsingborg har trimmat bulldog. Kolla hemsidan för info.

Det man kan göra är att byta till Yamaha TDM850 insug och nya rör. Byta kam ger också bra effekt och är prisvärt.

Tyskarna älskar bulldog Bulldog , här finns många tips och bilder.


Frankrike är ett bulldogland också, mycket informativ sida bulldog

Lycka till!
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top