Yamaha bromsok - hur mycket behöver jag renovera?

Jag skulle undvika vatten, kolvarna är ofta av kolstål och det är just ett litet inslag av korrosion som är orsaken till kärvande ok. Att pluppa ut kolvarna försiktigt med tryckluft har inte nackdelar som uppväger riskerna med vatten i oken tycker jag.

De som riskerar att prova din duscslangsmetod är ju de läsarna som varken har tillgång till tryckluft eller pump, så om de då inte får ut kolvarna med duschslangen, ja då står de läsarna med minst verktygsuppsättning där, med ett vattenfyllt ok som nu måste isär fort, för att inte rosta fast ordentligt.

Man måste väl kunna få ut kolvarna genom att pumpa ut alla kolvarna så mycket som möjlig för att sedan dra ut dem för hand de sista mm? Vilka packningar bör man byta? De runt kolvarna eller finns det fler? Behöver man dela oken för att komma åt dem?

Tack både Nikel och Yami. Jag skall leta upp länken till ebayannonsen! Achtung, om man matar ut kolvarna försiktigt går det nog fint att göra som du skriver... Eller så ber man att få låna min kolvuttagningstång (när den väl kommit :) )

E väl bara att trycka tillbaka kolven du fått loss och hålla kvar den medan du pumpar ut de övriga.

Har hänt mig mer än en gång (men färre än tre gånger...) att jag av misstag råkat pumpa ut en av kolvarna för mycket så den ploppar ut när jag bara skulle passa på och smörja upp kolvarna lite.

Vilket jag gör varje gång jag byter belägg...vilket jag oftast gör åtminstonde när jag byter mellan fälgarna som har gatdäck och fälgarna som har slicks ifall jag lyxat till banåkat lite med elakare bromsbelägg.

Jag kör med tandborste och t-röd för att gnugga bort skiten och smörjer med siliconfett eller bromsoksfett (troligen samma sak i olika förpackning) beroende på vilken tub jag råkar hitta först.

Jo, jag har försökt... Problemet var de trasiga packningarna, och att jag ruttnade på att kladda med skiten och beställde ett verktyg istället :-)

/A

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...