Yamaha bromsok - hur mycket behöver jag renovera?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hallå, fick precis ett fint paket med ett Yamaha-ok (R6/R1 från tidigt 2000-tal) som skall åka på min gamla SR (har fixat adator som löser det).

Köpte ett kanonsnyggt ok för femtio dollars, får hem det oljigt som fan, och efter rengöring...

bild.jpg

...så ser det ut såhär. Packningsringar som sticker ut åt alla jävla håll. Och kolvarna rör sig inte en millimeter. Rätt kasst att säljaren angav att oket kom från en fungerande hoj (jo, det gjorde den säkert, men bromsen var däremot genuint vanskött).

Nu till frågan; hur mycket behöver jag byta? Packningar, eller både packningar och kolvar?

Behöver jag en kompressor för att trycka ut kolvarna eller finns det nån annan fiffig metod?

Och hur svårt på en skala är det att byta packningar? Jag har fräschat upp bromsar förr, men aldrig renoverat från scratch...

Tack på förhand!

/Loccone
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kör en packningssats om det finns,, verkar säkrast. Inte så svårt att byta packningar men du ska inte klyva isär det utan bara ta ur kolvarna och byta packningar.
Lita grön putsduk, siliconefett och lite noggranhet.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Pröva blåsa tryckluft i bromsvätskeintaget för att få ut kolvarna.
Lägg emellan något som bromsar upp dem och akta fingrarna.
Funkar inte den metoden så brukar jag montera på bromscylindern,
fylla på med olja, lufta tills det blir bett och sedan pumpa ut dem.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tack Yami, har ingen kompressor så det får bli manuell utpumpning. Bra tips killar, och packningssatsen är beställd, kostade knappt tvåhundra.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ganska imponerande av tidigare ägare att han lyckats trycka ut gummipackningarna mellan kolv och ok! Fan inte lätt.. :) fast dom kanske har läckt å så har han tryckt dit oringar som 'typ' passat :D
Blir fint när du fått ihop det.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Vid brist på tryckluft funkar cykelpump förträffligt. :tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
" Efter rengörning"

Vad har du använt vid rengörning? Packningar tål inte vad som helst då kan dom krympa alt växa vilket verkar vara fallet här.

Skruva isär ok halvorna, använd tryckluft alt cykel pump för att få ut cylindrarna. Rengör med bromsrengörning, Breakclean. Feta in cylindrarna med cylinderfett. Montera in dom nya packningarna och du har total renoverat oken och kommer ha många problemfria mil.

Var rädd om cylindrarna så du inte repar/skadar dom. Dom kostar en slant nya.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Skruva isär ok halvorna...

Det är väl semi-mono-ok, de går inte att skruva isär.
Hur gör man för att få ut kolvarna med en cykelpump, man måste ju få det tätt på något vis. Jag undrar om det går eftersom kolvarna sitter fast. Det blir nog inte jättelätt att få ut kolvarna.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har tagit bort det här inlägget. Nackdelarna övervägde fördelarna.
Se nedan vad Jörgen Karlsson skrivit. Med citat av vad jag skrev från början.
Har bara stor respekt för användning av tryckluft.
Har sett foton av hur i "princip en bromskolv"
(en DN50 ändhatt på ett rör) slog igenom två gipsskivor i en vägg några meter bort med högst 8 bar tryck i röret från en vanlig luftkompressor.
När ändhatten lossnade.
Täthetsprovning av värmesystem innan det skulle fyllas med vätska.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bara för att trycka ut kolvarna räcker ofta trycket i duschslangen i badrummet. Fördelen med att använda vätska är att man slipper den "explosiva" effekten med gas/tryckluft.
Nackdelen är behovet av noga avtorkning från vatten och kanske avsluta med lägga delarna i ugnen i 75 grader och avsluta med att suga bort all spår av fukt från de 75-gradiga delarna med dammsugaren.
Jag skulle undvika vatten, kolvarna är ofta av kolstål och det är just ett litet inslag av korrosion som är orsaken till kärvande ok. Att pluppa ut kolvarna försiktigt med tryckluft har inte nackdelar som uppväger riskerna med vatten i oken tycker jag.

De som riskerar att prova din duscslangsmetod är ju de läsarna som varken har tillgång till tryckluft eller pump, så om de då inte får ut kolvarna med duschslangen, ja då står de läsarna med minst verktygsuppsättning där, med ett vattenfyllt ok som nu måste isär fort, för att inte rosta fast ordentligt.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag skulle undvika vatten, kolvarna är ofta av kolstål och det är just ett litet inslag av korrosion som är orsaken till kärvande ok. Att pluppa ut kolvarna försiktigt med tryckluft har inte nackdelar som uppväger riskerna med vatten i oken tycker jag.

De som riskerar att prova din duscslangsmetod är ju de läsarna som varken har tillgång till tryckluft eller pump, så om de då inte får ut kolvarna med duschslangen, ja då står de läsarna med minst verktygsuppsättning där, med ett vattenfyllt ok som nu måste isär fort, för att inte rosta fast ordentligt.

säger inte emot. Du har rätt !
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tack för alla bra tankar och svar. Jag monterade oket och pumpade med bromsgreppet, fick på så vis rörelse på alla fyra kolvarna.

Orutinerad som jag är hade jag dock ingen plan för vad jag skulle hitta på efter att första kolven lossat, så det blev till att köpa ett verktyg för de återstående tre (finns ett sånt som rekommenderas ovan till ett bra pris på mikesxs.com).

För övrigt använde jag ekologisk kallavfettning och tandborste för rensningen. Det kanske kan ha bidragit till problemet, men det verkar otroligt - satt fruktansvärt mycket oljig/fet smörja i oken och kring kolvarna (har haft denna sorts bromsar på annan hoj och använt upp många par belägg men mina ok såg aldrig ut såhär, kanske för att jag rengjorde dem med jämna mellanrum).

Om nån har ett bra förslag på hur man rensar igenbeckade bromsar på skonsammaste vis tar jag gärna del av det. Kanske kan hjälpa nån annan också. Tack än en gång för alla svar!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag plockar alltid loss oken på vintern, lossar klossarna och rengör ordentligt. Jag kopplar inte loss dom från hydraulslangarna dock. Men de håller sig fräscha om man bara sköter dom. Många gör inte detta.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Vart köper du packningssatserna om dom 'inte är farligt dyra'?

Original gissar jag på att dom kostar ca 2000kr från en svensk handlare (för två bromsok).
Ebay några hundra kr. Men då är risken att du får köpa nya efter några hårda inbromsningar. Det hände mig



Gött, packningssatserna är inte farligt dyra. Tack!
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du har inte lust att länka till anonsen från ebay?
Du kan skicka den i ett PM.

Enligt mig är det där oacceptabelt och dom där oken skulle gå under.

Well used, need renovation.

Absolut inte som ett par fungerande.


jag köpte två ok från en CBR 2006 ochför 300 kr och dom var i mycket gott skick trots att dom var med texten.
Used, some minor scratches.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack för alla bra tankar och svar. Jag monterade oket och pumpade med bromsgreppet, fick på så vis rörelse på alla fyra kolvarna.

Orutinerad som jag är hade jag dock ingen plan för vad jag skulle hitta på efter att första kolven lossat, så det blev till att köpa ett verktyg för de återstående tre (finns ett sånt som rekommenderas ovan till ett bra pris på mikesxs.com).

För övrigt använde jag ekologisk kallavfettning och tandborste för rensningen. Det kanske kan ha bidragit till problemet, men det verkar otroligt - satt fruktansvärt mycket oljig/fet smörja i oken och kring kolvarna (har haft denna sorts bromsar på annan hoj och använt upp många par belägg men mina ok såg aldrig ut såhär, kanske för att jag rengjorde dem med jämna mellanrum).

Om nån har ett bra förslag på hur man rensar igenbeckade bromsar på skonsammaste vis tar jag gärna del av det. Kanske kan hjälpa nån annan också. Tack än en gång för alla svar!
Tänkte inte på att säga det, men när du kopplat bromspumpen så se till så
att du pumpar upp alla 4 (eller hur många kolvar det nu är) samtidigt.
Ibland får man stoppa några av kolvarna med ett mothåll så de andra
kommer ifatt. Har du fått ut en så har du tappat trycket. Gäller då att
de andra är så pass lösa att du kan ta bort dem med typ fingrarna. Jag
river numera aldrig ner bromssystemet utan att ha pumpat ut kolvarna först.
Alltför många ggr har jag fått montera bromspumpen igen för att få ut dem.

För rengöring brukar jag skrapa av det värsta med någon liten träbit. Sedan
rengör jag med bensin. Lite aggressivt men så länge det inte är gummi kvar
så har det funkat bra. Har köpt in Biltemas s.k. Brakecleaner men inte testat
denna ännu.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag rengör mina ok med WD40 eller 5/56 och tandborste.
Brukar gå över oken ordentligt några gånger per säsong och motionera kolvarna och det funkar jättebra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top