Yamaha bromsok - hur mycket behöver jag renovera?

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag skulle undvika vatten, kolvarna är ofta av kolstål och det är just ett litet inslag av korrosion som är orsaken till kärvande ok. Att pluppa ut kolvarna försiktigt med tryckluft har inte nackdelar som uppväger riskerna med vatten i oken tycker jag.

De som riskerar att prova din duscslangsmetod är ju de läsarna som varken har tillgång till tryckluft eller pump, så om de då inte får ut kolvarna med duschslangen, ja då står de läsarna med minst verktygsuppsättning där, med ett vattenfyllt ok som nu måste isär fort, för att inte rosta fast ordentligt.

Man måste väl kunna få ut kolvarna genom att pumpa ut alla kolvarna så mycket som möjlig för att sedan dra ut dem för hand de sista mm? Vilka packningar bör man byta? De runt kolvarna eller finns det fler? Behöver man dela oken för att komma åt dem?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tack både Nikel och Yami. Jag skall leta upp länken till ebayannonsen! Achtung, om man matar ut kolvarna försiktigt går det nog fint att göra som du skriver... Eller så ber man att få låna min kolvuttagningstång (när den väl kommit :) )
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
E väl bara att trycka tillbaka kolven du fått loss och hålla kvar den medan du pumpar ut de övriga.

Har hänt mig mer än en gång (men färre än tre gånger...) att jag av misstag råkat pumpa ut en av kolvarna för mycket så den ploppar ut när jag bara skulle passa på och smörja upp kolvarna lite.

Vilket jag gör varje gång jag byter belägg...vilket jag oftast gör åtminstonde när jag byter mellan fälgarna som har gatdäck och fälgarna som har slicks ifall jag lyxat till banåkat lite med elakare bromsbelägg.

Jag kör med tandborste och t-röd för att gnugga bort skiten och smörjer med siliconfett eller bromsoksfett (troligen samma sak i olika förpackning) beroende på vilken tub jag råkar hitta först.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jo, jag har försökt... Problemet var de trasiga packningarna, och att jag ruttnade på att kladda med skiten och beställde ett verktyg istället :)

/A
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top